Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Då blir detta dessutom ett prejudikat, vilket gör att KFM och polisen kan stå där vid vägkanten med sin orangea klisterlapp utan att kunna göra någonting. Denna dom bör också se till att häva den där löjliga utmätningen på en kunds bil som kördes av en mekaniker.
Nejdå så blir det inte, HR konstaterar att presumtionen är att den som påträffas i besittning av något är dess ägare.
Om tredje part anser sig vara ägare måste denna kunna styrka det.
Så KFM kan fortfarande utmäta bilar på samma sätt.
Skillnaden blir möjligen det att besittning kanske inte ges riktigt lika stort bevisvärde som det tidigare har gjort.
Jag har sett en hög med fall med bevisning precis som här där ägaren kunnat bevisa inköp och att de betalat löpande utgifter som service, reparationer och försäkring och ändå har TR ansett att det inte är bevis nog för ägande.
I det här fallet blev det som i alla andra liknade fall jag sett. Tingsrätten gick på KFM linje.
HR däremot gjorde det inte.
Baserat på det här fallet kan det alltså bli något lättare att bevisa ägande, förutsatt då att KFM och tingsrätterna rätter sig efter den här domen, något jag inte skulle lita på att de gör.