Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
Går i tankar att köpa minigrävare... mest för husbehov hehe... Men gör man det i bolaget så kan man ju även hyra ut den till andra och bara använda den själv när den inte är uthyrd.
Så egentligen behöver den inte generera nån vinst direkt, men det vore ju så klart bra och trevligt om det kunde bli ett extra inkomstben att stå på.
Nån här som håller på med dylika affärer och kan berätta lite om marknaden? Jag har några gissningar:
- Det är extremt säsongsbundet, 80% av uthyrningarna sker april-augusti.
- Det är mest korta uthyrningar, ett dygn eller en helg, till privatpersoner som vill fixa nåt mindre hemmaprojekt.
- Storleken spelar ingen större roll - om något så är mindre bättre eftersom det ger bättre framkomlighet på tomten. Ska man gräva nåt stort så är det inget gemene man ger sig på själv utan då lejer man bort hela jobbet.
- Maskinerna går sällan sönder för folk är i allmänhet försiktiga eftersom de är lite osäkra. Dock kanske det här slår åt andra hållet, att de har sönder maskinen just för att de inte vet vad de pysslar med...
Jag tänker mig att om man köper en maskin för ca 100 000 och hyr ut den för 1000 kr per dygn (grovt räknat) så kanske man lyckas få den uthyrd 10-20 dagar per år och då täcker man i stort sett värdeminskningen åtminstone.
Kan det ligga nåt i mina gissningar?
Vad är en ”minigrävare”? En för mig minigrävare som kan utföra något jobb av värde så talar man om 2.5-3.5 ton maskin.
En sådan maskin med många timmar och slitage på sig kostar 400k begagnat.
Personligen om man ska få jobb gjort så behöver man 5-5.5 ton maskiner.
Dessa ligger på runt 700-800k begagnad.
Service kostnader på 5-10 000 per 500h. Försäkring 8000 per år.
Om du hyr ut så måste du erbjuda etablering, då behöver du en lastbil för att köra sådana maskiner.
Säg att du måste prisdumpa för att folk hellre ska hyra av en privatperson än en firma.
Det betyder att du måste få bra ruljans på uthyrningen för att
1. Betala räntan på lånet
2. Betala servicen
3. Betala försäkringen
4. Betala för värdeminskningen i slitage då dessa maskiner slits oerhört mycket mera när en lekman kör än en duktig grävare.
5. Potentiella reparationskostnader
6. Transportkostnader
Det är i dessa situationer folk som har lite grävarbete inser att det är billigare att ta in firma som gör jobbet.
Har du mycket att gräva så köper man själv en begagnad maskin, gör jobbet och sedan säljer maskinen.
Begagnade grävmaskiner är heta nu.