2025-05-08, 11:54
Medlem
JoeDoughs avatar
Hyr ut både dig och maskin. Det blir bra ekonomi.
Citera
2025-05-08, 12:09
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Eller att de (svenssons) kränger ett larvband "ur led", på ett eller annat sätt.

Ja du måste kunna byta slang själv hemma och att man måste nästan vara pensionär för att ha
tid att lämna ut maskinen hela tiden.

Tar man ut en tusen lapp går ju 25 % av i moms
Sen om man skall ta ut lön så åker ju 33 % i socialaavgifter och 30 % i inkomstskatt
Ingen kvar i plånboken men staten blir glad.
Citera
2025-05-08, 12:10
Medlem
finns en viss risk att den hamnar i öststaterna så hyr ut den med förare
Citera
2025-05-08, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Går i tankar att köpa minigrävare... mest för husbehov hehe... Men gör man det i bolaget så kan man ju även hyra ut den till andra och bara använda den själv när den inte är uthyrd.

Så egentligen behöver den inte generera nån vinst direkt, men det vore ju så klart bra och trevligt om det kunde bli ett extra inkomstben att stå på.

Nån här som håller på med dylika affärer och kan berätta lite om marknaden? Jag har några gissningar:
  • Det är extremt säsongsbundet, 80% av uthyrningarna sker april-augusti.
  • Det är mest korta uthyrningar, ett dygn eller en helg, till privatpersoner som vill fixa nåt mindre hemmaprojekt.
  • Storleken spelar ingen större roll - om något så är mindre bättre eftersom det ger bättre framkomlighet på tomten. Ska man gräva nåt stort så är det inget gemene man ger sig på själv utan då lejer man bort hela jobbet.
  • Maskinerna går sällan sönder för folk är i allmänhet försiktiga eftersom de är lite osäkra. Dock kanske det här slår åt andra hållet, att de har sönder maskinen just för att de inte vet vad de pysslar med...

Jag tänker mig att om man köper en maskin för ca 100 000 och hyr ut den för 1000 kr per dygn (grovt räknat) så kanske man lyckas få den uthyrd 10-20 dagar per år och då täcker man i stort sett värdeminskningen åtminstone.

Kan det ligga nåt i mina gissningar?

Vad är en ”minigrävare”? En för mig minigrävare som kan utföra något jobb av värde så talar man om 2.5-3.5 ton maskin.
En sådan maskin med många timmar och slitage på sig kostar 400k begagnat.

Personligen om man ska få jobb gjort så behöver man 5-5.5 ton maskiner.
Dessa ligger på runt 700-800k begagnad.
Service kostnader på 5-10 000 per 500h. Försäkring 8000 per år.

Om du hyr ut så måste du erbjuda etablering, då behöver du en lastbil för att köra sådana maskiner.

Säg att du måste prisdumpa för att folk hellre ska hyra av en privatperson än en firma.
Det betyder att du måste få bra ruljans på uthyrningen för att
1. Betala räntan på lånet
2. Betala servicen
3. Betala försäkringen
4. Betala för värdeminskningen i slitage då dessa maskiner slits oerhört mycket mera när en lekman kör än en duktig grävare.
5. Potentiella reparationskostnader
6. Transportkostnader

Det är i dessa situationer folk som har lite grävarbete inser att det är billigare att ta in firma som gör jobbet.
Har du mycket att gräva så köper man själv en begagnad maskin, gör jobbet och sedan säljer maskinen.
Begagnade grävmaskiner är heta nu.
Citera
2025-05-08, 12:59
Medlem
ponykalles avatar
Grannen köpte en 3 tons Neuson,,,grävde hemma när han hade tid/lust.
Septitank,höjde/sänkte marken runt huset,parkering och trädgård till frugan.
Om han hade hyrt in maskin+förare hade det nog kostat 150-200K.
Sålde den 2 år senare för lite mer än vad han hade betalt för den.
Senast redigerad av ponykalle 2025-05-08 kl. 13:03.
Citera
2025-05-08, 14:21
Medlem
Antivalents avatar
Köp den beggat, gör det jobb du ska göra, sälj för typ samma pris till nästa person.
Citera
2025-05-08, 14:56
Medlem
rex144s avatar
Vad kostar det att hyra annars? Om du hyr ut för halva priset då får du kunder.
Men att hyra ut en sådan maskin till folk som ska lära sig använda den kan bli kostsamt.

En sådan maskin måste transporteras av nån som har behörighet för tung släp.

Det är bättre att hyra ut med förare.
Citera
2025-05-08, 14:58
Medlem
rex144s avatar
https://www.hemfint.se/minigravare-w...gaAn1FEALw_wcB

så ser den ut
Citera
2025-05-08, 15:09
Medlem
Citat:
Går i tankar att köpa minigrävare... mest för husbehov hehe... Men gör man det i bolaget så kan man ju även hyra ut den till andra och bara använda den själv när den inte är uthyrd.

Så egentligen behöver den inte generera nån vinst direkt, men det vore ju så klart bra och trevligt om det kunde bli ett extra inkomstben att stå på.

Nån här som håller på med dylika affärer och kan berätta lite om marknaden? Jag har några gissningar:
  • Det är extremt säsongsbundet, 80% av uthyrningarna sker april-augusti.
  • Det är mest korta uthyrningar, ett dygn eller en helg, till privatpersoner som vill fixa nåt mindre hemmaprojekt.
  • Storleken spelar ingen större roll - om något så är mindre bättre eftersom det ger bättre framkomlighet på tomten. Ska man gräva nåt stort så är det inget gemene man ger sig på själv utan då lejer man bort hela jobbet.
  • Maskinerna går sällan sönder för folk är i allmänhet försiktiga eftersom de är lite osäkra. Dock kanske det här slår åt andra hållet, att de har sönder maskinen just för att de inte vet vad de pysslar med...

Jag tänker mig att om man köper en maskin för ca 100 000 och hyr ut den för 1000 kr per dygn (grovt räknat) så kanske man lyckas få den uthyrd 10-20 dagar per år och då täcker man i stort sett värdeminskningen åtminstone.

Kan det ligga nåt i mina gissningar?

Vad baserar du det på att folk skulle vara försiktiga med din grävare?
Folk som är osäkra lejer bort jobbet. Kundbasen består av vettvillingar och ett fåtal normala.
Med andra ord är risken ganska stor att maskinen går sönder för att man gräver fel eller är totalt obrydd.
De som hyr kommer skita i att smörja viktiga delar och maskinen kommer slitas som fan.

En grävare lär gå på minst det dubbla om du skall ha något som kan gräva med både kraft o fart.
Du lär vara händig för o laga alla felen själv, annars får du nog dålig lönsamhet i det hela.

Vill du ha en grävare så köp en grävare. Köp inte en för att hyra ut. Köp en hoppborg eller något o hyr ut. Tält till studentfirande och bröllop är också saker som går hem.
Citera
2025-05-08, 16:00
Moderator
HelgeBuks avatar
Tackar för alla intressanta synpunkter!

Många funderar över inköpspriset, det var bara ett jämnt och bra exempel med 100 000 kr, men jag har också ögonen på minsta sorten på ca 1 ton, just för att jag skulle kunna köra hem den till folk med befintlig bil. E-kort har jag men bilen får ändå inte dra mer än 1600 kg.
Kollar man på 1 ton så är inte 100 000 kr så lite, men det får förstås bli bättre begagnat om man inte vill köpa från Alibaba.

Vad kan man göra med en sån då? Jo man kan säkert lösa en hel del småjobb (gräva ett dike för vattenledning, fiber, elkabel eller liknande; gräva i ordning en rabatt eller stenparti; gräva ut för en grund till ett växthus) och man tar sig in i trånga trädgårdar där större maskiner inte får plats.

Men jag kan acceptera att jag nog överskattar folks försiktighet. Säg att det går plus minus noll med reparationer och service, då är det mycket riktigt smartare och enklare att bara köpa en maskin nu och sälja om ett år när jag gjort klart mina egna grävprojekt.
Citera
2025-05-08, 17:23
Medlem
Det är en helt enormt dålig ide skulle jag säga först och främst så kan man ganska enkelt skrota en grävmaskin om man inte vet had man gör. Hyra ut till privatpersoner 😆 vad gör du när dom vält den eller orsakat andra dyrare skador? Och dom vägrar betala? Finns som ingen försäkring som täcker om du kört sönder den.
Sedan lär du ha en rätt ny om det ska finnas delar osv när någon klåpare kört sönder den.

Nej fy fan hyr en grävare själv helst med pilot om du ska ha något gjort hemma.
Citera
2025-05-08, 18:43
Medlem
Citat:
Men jag kan acceptera att jag nog överskattar folks försiktighet. Säg att det går plus minus noll med reparationer och service, då är det mycket riktigt smartare och enklare att bara köpa en maskin nu och sälja om ett år när jag gjort klart mina egna grävprojekt.

Det är exakt så dom flesta gör, köper maskinen, har den 2 år och sedan säljer när dom gjort allt jobb. Utan någon förlust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in