Citat:
Ursprungligen postat av
Episk-man
Det slutade man med för ca 15 år sedan.
Det stämmer ej. Hos mig hänger det sopgubbar bak på bilen när de kommer och tömmer mina sopor. De har helt korrekt ett fotsteg där bak som är ämnat att stå på. Dock har jag sett att sopgubbarna ibland ställer sig ovanför fotsteget när de kör iväg. Det finns en balk eller vad man ska säga ovanför steget de kan stå på men som ej är ämnat för ändamålet och jag antar att man på något sätt kan kringgå fartspärren till bilen genom att stå på den i stället för själva fotsteget som det bör sitta en givare i som känner när någon står på den och på så vis begränsar farten.
Jag har läst i trafikförordningen gällande detta och om jag kunnat hitta något som förbjuder att färdas utanpå fordon på detta sätt, då sopgubben som står på steget rimligen bör räknas som passagerare, men det är svårt att hitta något konkret. Trafikförordningen 1998:1276 kapitel 3, §3 säger:
"När ett fordon eller en spårvagn är i rörelse får på- eller avstigning inte ske. Inte heller får någon färdas på fordonets eller spårvagnens fotsteg eller liknande anordning, om den inte är särskilt inrättad för detta."
Om ett fotsteg bakpå en sopbil är
"särskilt inrättad" för att en passagerare ska kunna stå där utan att skada sig eller råka ut för en olycka är förmodligen en tolkningsfråga. Men något generellt förbud verkar inte finnas. Dock ur en arbetsmiljösynpunkt kan jag förstå varför man förbjuder åkning bak på sopbilar på detta sätt då det ur ett logiskt perspektiv - frånsett otydliga lagar och förordningar som går att tolka på olika sätt - ej kan vara en avsedd plats för passagerare i ett fordon. Jag tror denna olyckan kommer bli spiken i kistan för fortsatt fotstegsåkande bak på sopbilar. Trist för sopgubbarna i tråden som verkar gilla sina fotsteg men nu är det slutåkt, ni får sätta er i passagerarsätet som man ska göra.