• 1
  • 2
2025-05-06, 20:31
Medlem
Någon som har mer information om vad som kan vara orsaken?

Har hon ramlat ned från en container bil?

Eller från en vanlig sopbil som tömmer soptunnor vid hushåll?

https://www.expressen.se/nyheter/exp...b-cd3544473b03
Citera
2025-05-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare

Jag vet inte hur man jobbar i Sverige men fäster man inte kärlet vid baksidan på bilen och sedan hissar upp kärlet och då töms det upponer?

Jag tolkar det som att hon har stått på en avsats, ramlat ner och landat olyckligt.
Citera
2025-05-06, 20:42
Medlem
Men har svenska sopbilar avsatser där bak?
Kan lika bra varit när hon skulle gå ur hytten, som även den brukar var nära marken.

Vilket är minsta avstånd för att räknas som "föll"? Trappsteg?
RIP
Citera
2025-05-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
Men har svenska sopbilar avsatser där bak?
Kan lika bra varit när hon skulle gå ur hytten, som även den brukar var nära marken.

Vilket är minsta avstånd för att räknas som "föll"? Trappsteg?
RIP

Ja, det brukar stå en gubbe där bak men det är bara när de kör långsamt i ett samhälle från hus till hus.

Måste varit maximal otur om det handlar om det. Att dö av att man ramlar av och slår i huvudet i strax över gångfart hör inte till vanligheterna.
Citera
2025-05-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
svt

Polisen
"På plats visade det sig att en kvinna transporterats bak på en sopbil mellan två sopstationer"
Citera
2025-05-06, 21:04
Medlem
kasanetetofan0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare

Vilket sätt att gå till andra sidan..
Men hur kunde hon ramla i så fall?
Citera
2025-05-06, 21:08
Så tragiskt:-(
Hädanefter blir det nog förbjudet att färdas på det vis som det står i tråden att hon gjort.
Citera
2025-05-06, 21:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anehoj
Hädanefter blir det nog förbjudet att färdas på det vis som det står i tråden att hon gjort.
Ja det är klart, visst börjar man få nog av att läsa om sopgubbar som ramlar av sopbilen och dör?

Självklart ska det inte bli förbjudet, jag är själv sopgubbe och att färdas på detta sätt sparar fan halva arbetsdagen i tid. Jag ska fan utbilda min dotter till pilot och tvinga henne krascha planet och sedan sitta här på Flashback och säga att vi borde förbjuda piloter.
Citera
2025-05-06, 21:30
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Ja, det brukar stå en gubbe där bak men det är bara när de kör långsamt i ett samhälle från hus till hus.

Måste varit maximal otur om det handlar om det. Att dö av att man ramlar av och slår i huvudet i strax över gångfart hör inte till vanligheterna.

Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
"På plats visade det sig att en kvinna transporterats bak på en sopbil mellan två sopstationer"

Citat:
Ursprungligen postat av anehoj

Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Ja det är klart, visst börjar man få nog av att läsa om sopgubbar som ramlar av sopbilen och dör?

Självklart ska det inte bli förbjudet, jag är själv sopgubbe och att färdas på detta sätt sparar fan halva arbetsdagen i tid. Jag ska fan utbilda min dotter till pilot och tvinga henne krascha planet och sedan sitta här på Flashback och säga att vi borde förbjuda piloter.

Visste inte ens att denna typ av sopbilar ens fanns kvar i Sverige, var väl en 15 - 20 år sedan jag senast såg en av denna typ. Att det finns arbetstagare som är villiga att utsätta sig för onödiga risker på sitt arbete säger mer om dessa individer än om hur arbetsmiljöarbete ska bedrivas. Om man har dödslängtan så får man sköta detta på fritiden.
Citera
2025-05-06, 21:37
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Sopgubbarna och sopgummorna kanske behöver bära hjälm när de ska åka bak på lastbilen.
Citera
2025-05-06, 21:39
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Visste inte ens att denna typ av sopbilar ens fanns kvar i Sverige, var väl en 15 - 20 år sedan jag senast såg en av denna typ. Att det finns arbetstagare som är villiga att utsätta sig för onödiga risker på sitt arbete säger mer om dessa individer än om hur arbetsmiljöarbete ska bedrivas. Om man har dödslängtan så får man sköta detta på fritiden.
Oftast har sopbilar ett fotsteg att stå på. Men du ska inte hoppa av i farten. Står lastbilen still när du kliver av är risken inte större att skada sig än när du går ur hytten.
Citera
2025-05-06, 22:44
Medlem
Hectorswedens avatar
Baklastare med ståplatta är fortfarande vanligt i Sverige, framförallt vid hämtning av hushållssopor i täta bostadsområden. Dock är bilen spärrad till max ca 15 km/t när ståplattan är nerfälld. Det går inte heller inte att backa när plattan är nere. Facket har dock varit motståndare av ståplatta i många år, och får nu med detta förmodligen vatten på sin kvarn. Tveklöst dock att sophämtningen blir mer effektiv vid givna omständigheter med ståplatta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in