2025-05-10, 19:43
Medlem
Tror det har gått till såhär: Hon börjar på nya arbetsplatsen. Hon ser ståplattan och av erfarenhet vet hon att det går i max 15knyck. Men man har glömt att säga: "Justeja hörredu, vi har ingen fartspärr på ståplattan, så håll för fan i dig för kung och fosterland!" och när dom sen drar iväg med henne ståendes därpå så håller hon i sig som hon gjort förr när det gick max 15. Och så gick det som det gick.
Citera
2025-05-10, 21:43
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wpgnok
Tydligen så är Tierp kommunen som fortfarande har sopgubbarna ståendes i bak,och enligt en som har jobbat där så är/var strypningen på15km/h borttagen för att det ska gå fortare emellan hushållen.
Men efter detta så lär denna arbetsmetod ses över.

Fruktansvärt tragisk!
Om detta stämmer att strypningen var bortkopplad, lär ju arbetsgivaren åka på åtal och troligen den som kopplat bort strypningen.

Dock är det ju alltid arbetstagarna skyldiga följa säkerhetsbestämmelserna på en arbetsplats och använda skyddsutrustning om detta erfordras, dock slarvas det ju tyvärr en del, nu tänker jag inte enbart på sophantering utan på alla möjliga arbetsplatser.
Ser tex ofta på mitt jobb hur man kör hjullastare och grönytemaskiner utan använda "saftblandare"
Citera
2025-05-10, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Ja det är klart, visst börjar man få nog av att läsa om sopgubbar som ramlar av sopbilen och dör?

Självklart ska det inte bli förbjudet, jag är själv sopgubbe och att färdas på detta sätt sparar fan halva arbetsdagen i tid. Jag ska fan utbilda min dotter till pilot och tvinga henne krascha planet och sedan sitta här på Flashback och säga att vi borde förbjuda piloter.

Ja, förbjud inte…..skulle själv också ha dödslängtan om jag var sopgubbe.
Citera
2025-05-10, 23:56
Medlem
Citat:
Ja det är klart, visst börjar man få nog av att läsa om sopgubbar som ramlar av sopbilen och dör?

Självklart ska det inte bli förbjudet, jag är själv sopgubbe och att färdas på detta sätt sparar fan halva arbetsdagen i tid. Jag ska fan utbilda min dotter till pilot och tvinga henne krascha planet och sedan sitta här på Flashback och säga att vi borde förbjuda piloter.
Otroligt bra skrivet vissa dårar begriper inte att olyckor alltid kommer att inträffa. Istället skriker dom hysteriskt om förbud.
Citera
2025-05-11, 00:41
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Självklart ska det inte bli förbjudet ...
Varför inte, andra har förbjudit det.

"Sita, som numera heter Suez Environnement ....har räknat på en arbetsdag ... tjänar runt tio minuter på att inte kliva upp"
https://www.transportarbetaren.se/ok...or-staplattor/ (2015)

"Flera skyddsombud vittnar om att allvarliga olyckor har hänt"
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...lattor_h11260/ (2013)
Citera
2025-05-11, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Tror det har gått till såhär: Hon börjar på nya arbetsplatsen. Hon ser ståplattan och av erfarenhet vet hon att det går i max 15knyck. Men man har glömt att säga: "Justeja hörredu, vi har ingen fartspärr på ståplattan, så håll för fan i dig för kung och fosterland!" och när dom sen drar iväg med henne ståendes därpå så håller hon i sig som hon gjort förr när det gick max 15. Och så gick det som det gick.
Oj vad viska-vidare-på-dagis-leken eskalerar.

Enligt uppgifter så fanns varken ståplatta eller ”fartspärr”.
Med tanke på kvinnans 12 år i branschen borde hon haft koll på sopbilens hiskeliga acceleration.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Varför inte, andra har förbjudit det.

"Sita, som numera heter Suez Environnement ....har räknat på en arbetsdag ... tjänar runt tio minuter på att inte kliva upp"
https://www.transportarbetaren.se/ok...or-staplattor/ (2015)

"Flera skyddsombud vittnar om att allvarliga olyckor har hänt"
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...lattor_h11260/ (2013)
Självklart skall det förbjudas, om inte i lagboken så åtminstone på företaget kvinnan arbetade på för att visa respekt för henne och de andra medarbetarna.

En snabb googling visar att hon tyvärr inte var den första och att andra företag hotar med Sparken om de åks bakpå ekipaget.
Citera
2025-05-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
Ja, förbjud inte…..skulle själv också ha dödslängtan om jag var sopgubbe.
Från en som bott och rest i länder utan fungerande sanitation så kan jag glatt säga att sopgubbesjobbet är nödvändigt och en vital del av ett funktionerande samhälle. Det finns massor av jobb som inte tillför något av värde för samhället och världen: Sopgubbe är inte ett av de jobben.
Citera
2025-05-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2tumfyra
Oj vad viska-vidare-på-dagis-leken eskalerar.

Enligt uppgifter så fanns varken ståplatta eller ”fartspärr”.
Med tanke på kvinnans 12 år i branschen borde hon haft koll på sopbilens hiskeliga acceleration.
Fast vi har ju inte hört någon riktig information alls. Hon kan ha fått en stroke och föll. En hjärtattack och föll. Plötsligt och smärtsam kramp och föll.
Citera
2025-05-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Fast vi har ju inte hört någon riktig information alls. Hon kan ha fått en stroke och föll. En hjärtattack och föll. Plötsligt och smärtsam kramp och föll.
Exakt vi vet inte om vårt hon ramlade, hon kan till och med larmat när hon skulle kliva upp i hytten
Ramla gjorde hon, men sedan finnes det flera teorier om hur det gått till
Citera
2025-05-11, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Exakt vi vet inte om vårt hon ramlade, hon kan till och med larmat när hon skulle kliva upp i hytten
Ramla gjorde hon, men sedan finnes det flera teorier om hur det gått till

06 maj 19.55, Arbetsplatsolycka, Tierp

Kvinna avliden i samband med arbetsplatsolycka.

Polisen larmades till Skärplinge kl. 12.56 med anledning av en arbtesplatsolycka. På plats visade det sig att en kvinna transporterats bak på en sopbil mellan två sopstationer.
Saxat från polisen.se
Citera
2025-05-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2tumfyra
06 maj 19.55, Arbetsplatsolycka, Tierp

Kvinna avliden i samband med arbetsplatsolycka.

Polisen larmades till Skärplinge kl. 12.56 med anledning av en arbtesplatsolycka. På plats visade det sig att en kvinna transporterats bak på en sopbil mellan två sopstationer.
Saxat från polisen.se
Det förklarar inte alls varför. Vad är orsaken? Sjukdomstillstånd, otur? Något bristfälligt.
Citera
2025-05-11, 18:10
Medlem
jennareichs avatar
Måste ha varit maximal otur. Fuck alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in