• 1
  • 2
2025-05-06, 18:17
Hej,

Hur mycket likvida medel strävar ni efter att ha på ert betalkonto/transsaktionskonto? Dvs det kontot som används åt dagliga utgifter och betala räkningar. Egentligen allt som dagligen behövs handlas. En kaffe på stan, kläder, tvätta bilen, Amex faktura osv. Allt som inte kan klassas som större investeringar, för då antar jag att de flesta behöver ta från buffert, ISK eller i värsta fall låna.

Själv försöker jag hålla mig runt 30-50k. Allt överflöd åker in på buffert eller ISK. Detta konto ger ju i i regel inte ränta och om jag är väldigt sparsam så äter ju tekniskt sett inflationen upp detta konto. Så runt 30-50k känns rimligt. Vad har ni för mål? Förstår ju att kontot kan gå mycket upp och ner, beroende på om man just gjort resa osv eller något.
Citera
2025-05-06, 18:23
Medlem
Ca 3 månadslöner. Resten investeras.
Citera
2025-05-06, 18:31
Medlem
En månadslön räcker, kreditkort med 60 dagars räntefritt funkar utmärkt för daglig konsumtion, plus att man får lite återbäring.
Citera
2025-05-06, 18:32
Medlem
Max 10k ifall man blir rånad eller tappar kortet. Har buffertkonto som jag kan tanka från om jag ska köpa något dyrare.
Citera
2025-05-06, 18:35
Medlem
Onanikrems avatar
Har runt 2000 på mitt vanliga transaktionskonto. Allt jag handlar köps med kreditkort och hela summan betalas i slutet av varje månad i samband med andra räkningar. Strax före för jag givetvis över pengar från något av mina sparkonton som har en liten ränta 2,40% eller så. På obundna sparkonton har jag runt 80-100k
Citera
2025-05-06, 18:36
Medlem
Sällan över 500kr, oftast 300, behöver jag mer så är det bara att föra över.
Citera
2025-05-06, 18:40
Medlem
Ungefär 3 månadslöner (netto). Men det varierar. Jag räknar ut hur mycket räkningarna ligger på och anpassar beloppet efter det. Vissa månader är dyrare än andra så då sparar man upp såpass att det täcks upp.
Citera
2025-05-06, 18:42
Medlem
Har väl runt 5k på de kortet så jag bara kan använda när jag känner för de under månaden etc med
Citera
2025-05-06, 18:43
Medlem
Niggwards avatar
Alla räkningar, dragningar sker från specifikt separat bankkonto. Annat vardagligt som köpa mat, snus, inköp möblering, osv kreditkort Amex.

Kreditkort är alltid bäst om man sköter sina betalningar.
Citera
2025-05-06, 18:44
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Ca 3 månadslöner. Resten investeras.

Du ser detta som buffert då också?
Citera
2025-05-06, 18:45
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Max 10k ifall man blir rånad eller tappar kortet. Har buffertkonto som jag kan tanka från om jag ska köpa något dyrare.

Har också tänkt på den risken. Vill inte ha för mycket kopplat till kortet.
Citera
2025-05-06, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Du ser detta som buffert då också?

Ja mer eller mindre, egentligen så hade jag kunnat dra ner till bara en månadslön i reserv. Då jag tjänar rätt bra och utgifterna inte är så stora. Går ju alltid att sälja av också om det nu verkligen skulle krisa sig.

Men man vet aldrig. Läste någonstans att en "oskriven grundregel" generellt tycks vara 3 månadslöner. Så har kört på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in