2025-05-06, 18:46
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har runt 2000 på mitt vanliga transaktionskonto. Allt jag handlar köps med kreditkort och hela summan betalas i slutet av varje månad i samband med andra räkningar. Strax före för jag givetvis över pengar från något av mina sparkonton som har en liten ränta 2,40% eller så. På obundna sparkonton har jag runt 80-100k

Så din totala buffert ligger på 80-100k som du kan ta av direkt? Används dessa pengar ofta? Med tanke på att du inte har så mycket på ”betalkontot”
Citera
2025-05-06, 18:47
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ungefär 3 månadslöner (netto). Men det varierar. Jag räknar ut hur mycket räkningarna ligger på och anpassar beloppet efter det. Vissa månader är dyrare än andra så då sparar man upp såpass att det täcks upp.

Ändå ganska mycket eller? Ser du detta som ett buffertkonto också? Om inte, hur mycket har du på det kontot då?
Citera
2025-05-06, 18:47
Medlem
Just nu är jag ganska i botten faktiskt.
Har ca 1/2 nettomånadslön.
Men då har jag betalat alla måsten inklusive mat.
Köpte ett larm till huset så det tog en del.
Normalt brukar jag försöka ha 1 nettomånadslön.
Sen har jag ett buffertsparande jag kan nå med ca 6 nettomånsdslöner på.
Citera
2025-05-06, 18:48
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Alla räkningar, dragningar sker från specifikt separat bankkonto. Annat vardagligt som köpa mat, snus, inköp möblering, osv kreditkort Amex.

Kreditkort är alltid bäst om man sköter sina betalningar.

Ja men Amex räkningen betalas väl från detta separata konto? Hur mycket brukar du ha där?
Citera
2025-05-06, 18:49
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Ja mer eller mindre, egentligen så hade jag kunnat dra ner till bara en månadslön i reserv. Då jag tjänar rätt bra och utgifterna inte är så stora. Går ju alltid att sälja av också om det nu verkligen skulle krisa sig.

Men man vet aldrig. Läste någonstans att en "oskriven grundregel" generellt tycks vara 3 månadslöner. Så har kört på det.

Ja men precis. Men du håller det rätt simpelt då? Ett konto i princip där allt körs ifrån och sedan investerar resten?
Citera
2025-05-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Ja men precis. Men du håller det rätt simpelt då? Ett konto i princip där allt körs ifrån och sedan investerar resten?

Yes, ett lönekonto där lönen kommer in, sedan ett sparkkonto/bufferkonto (vad man vill kalla det) som man får lite ränta på. Där hålls dom ca 3 månadslönerna och vid behov skickas pengar till lönekontot.

Resten slussas vidare till Avanza för investeringar.

Använder för övrigr ett kreditkort för alla mina köp. Månadens spenderande betalas via den.
Senast redigerad av DaddyCool64 2025-05-06 kl. 18:56.
Citera
2025-05-06, 18:53
Medlem
Högst 15.000 kr och då betalar jag mina räkningar från ett annat konto! Det kortet kan jag tappa eller blir rånad på utan det gör så mycket!
Citera
2025-05-06, 18:55
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Högst 15.000 kr och då betalar jag mina räkningar från ett annat konto! Det kortet kan jag tappa eller blir rånad på utan det gör så mycket!

Så ett konto där bara räkningar körs ifrån? Varför dela upp det så?
Citera
2025-05-06, 18:56
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Yes, ett lönekonto där lönen kommer in, sedan ett sparkkonto/bufferkonto (vad man vill kalla det) som man får lite ränta på. Där hålls dom ca 3 månadslönerna och vid behov skickas pengar till lönekontot.

Resten slussas vidare till Avanza för investeringar.

Så du använder bara lönekontot för att köra vidare till buffert/spar? Man kanske inte får ränta på lönekontot/transaktionskontot.
Citera
2025-05-06, 18:57
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Så din totala buffert ligger på 80-100k som du kan ta av direkt? Används dessa pengar ofta? Med tanke på att du inte har så mycket på ”betalkontot”
Ja, 80-100k tar en eller ett par bankdagar att föra över och använda direkt. En gång i månaden för jag över pengar från sparkonto till "lönekonto" Ungefär en gång om år för jag över pengar från låst sparande/aktieutdelning till det olåsta sparkontot.

Ser ingen anledning att ha pengar liggande på "betalkontot" då det inte är någon ränta alls där och mina kreditkort inte heller är direktkopplade dit.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-05-06 kl. 19:02.
Citera
2025-05-06, 18:58
Medlem
Citat:
Så du använder bara lönekontot för att köra vidare till buffert/spar? Man kanske inte får ränta på lönekontot/transaktionskontot.

Ja precis, använder dessutom kreditkort och får en faktura varje månad. Men det händer ibland att jag behöver swicha någon och då dras det från lönekontot. Så jag har alltid lite pengar där som bara ligger. Rör sig om en tusenlapp eller så.
Citera
2025-05-06, 19:01
Medlem
Citat:
Hej,

Hur mycket likvida medel strävar ni efter att ha på ert betalkonto/transsaktionskonto? Dvs det kontot som används åt dagliga utgifter och betala räkningar. Egentligen allt som dagligen behövs handlas. En kaffe på stan, kläder, tvätta bilen, Amex faktura osv. Allt som inte kan klassas som större investeringar, för då antar jag att de flesta behöver ta från buffert, ISK eller i värsta fall låna.

Själv försöker jag hålla mig runt 30-50k. Allt överflöd åker in på buffert eller ISK. Detta konto ger ju i i regel inte ränta och om jag är väldigt sparsam så äter ju tekniskt sett inflationen upp detta konto. Så runt 30-50k känns rimligt. Vad har ni för mål? Förstår ju att kontot kan gå mycket upp och ner, beroende på om man just gjort resa osv eller något.

Du tar för givet att det är samma konto som man använder för att betala räkningar och dagliga utgifter?

Jag betalar för det mesta med kreditkort. Det är ett konto som alltid ligger på kredit. Ett annat konto betalar jag räkningar från och det strävar jag efter att dra ner till 1000-2000kr efter att månadens räkningar är betalda. Tidigare strävade jag efter under tusenlappen, men då blev det ibland att man inte kunde swisha struntsummor till bekanta (och behöva förklara varför man inte har pengar i början av månaden).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in