2025-05-16, 05:26
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Funderar på om det är värt att arbeta som
inhyrd svetsare inom industrin när man är skuldsatt med över 400.000kr hoss kronofogden?

Tänker man sliter ut sig i onödan dels med en osäker anställning samt dels då man ändå inte vad jag antar får behålla mer än existensminimum av lönen man får ändå?

Känns som man likaväl kan prioritera viktigare saker i sitt liv

Nej fan. Dra utomlands och starta nytt liv.
Citera
2025-05-16, 16:26
Medlem
glajarns avatar
Citat:
inhyrd svetsare inom industrin när man är skuldsatt med över 400.000kr hoss kronofogden?

Tänker man sliter ut sig i onödan dels med en osäker anställning samt dels då man ändå inte vad jag antar får behålla mer än existensminimum av lönen man får ändå?

.

Om du från början hade prioriterat dom viktigare sakerna i ditt liv så hade du inte hamnat där du är idag. 400.000 är inte mycket och är ngt du ska klara av och beta av. Att jobba är s.k viktigt om du ska kunna bli av med skulden.
Citera
2025-05-16, 17:39
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vilken plan skall "någon" bank fixa åt TS?

Jag föreslår att TS bokar tid hos kommunens budget och skuldrådgivning.

Avbetalningsplan.
Citera
2025-05-16, 17:54
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
400 tusen är en liten summa. Detta kan man enkelt betala av på några år. Boka råd hos någon bank så fixar dom en plan åt dig.

Det kommer fixa sig

Citat:
Vilken plan skall "någon" bank fixa åt TS?

Jag föreslår att TS bokar tid hos kommunens budget och skuldrådgivning.

Citat:
Avbetalningsplan.

Vad menar du, råder du TS att ta ett nytt lån i "någon" bank?

Ingen bank vill ha TS som kund i nuläget.

Återigen, jag rekommenderar TS att ta kontakt med kommunens budget och skuldrådgivning, de hjälper TS att förhandla med fordringsägarna och eventuellt ansöka om skuldsanering, det är dock inte sannolikt att TS beviljas skuldsanering.
Senast redigerad av trottwell 2025-05-16 kl. 18:01.
Citera
2025-05-18, 12:04
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Vad menar du, råder du TS att ta ett nytt lån i "någon" bank?

Ingen bank vill ha TS som kund i nuläget.

Återigen, jag rekommenderar TS att ta kontakt med kommunens budget och skuldrådgivning, de hjälper TS att förhandla med fordringsägarna och eventuellt ansöka om skuldsanering, det är dock inte sannolikt att TS beviljas skuldsanering.

Jaha? Vad ska kommunen göra åt detta?
Kommunen skiter i om folket är skuldsatt.
Citera
2025-05-18, 12:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jaha? Vad ska kommunen göra åt detta?
Kommunen skiter i om folket är skuldsatt.

Är du dum i hela huvudet????

https://www.konsumentverket.se/ekono...uldradgivning/

https://socialtstod.stockholm/ekonom...uldradgivning/

https://kunskapsguiden.se/omraden-oc...-skuldproblem/
Senast redigerad av trottwell 2025-05-18 kl. 12:17.
Citera
2025-05-18, 12:25
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Är du dum i hela huvudet????

https://www.konsumentverket.se/ekono...uldradgivning/

https://socialtstod.stockholm/ekonom...uldradgivning/

https://kunskapsguiden.se/omraden-oc...-skuldproblem/

Kommunen skiter i folks skulder. I så fall vore problemet löst. Att dom låtsat bry sig är en sak.
Citera
2025-05-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Prioritera viktigare saker? Som att vara skuldsatt resten av ditt liv? Herregud, har du inga mål och ambitioner?

Vilken jävla inställning.

Hur ska de prioritera? När räntan växer? Roligt att jobba och aldrig kunna träffa vänner på öl middag osv, jobba och sitta hemma.
Citera
2025-05-27, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstralen94
Frågan är hurvida det är värt att arbeta med en skuld på 400k. Finns det något enkelt svar på frågan? Nej. Det beror helt enkelt på.

Hur gammal är TS?
Hur mycket tjänar TS?
Vad har TS för mål i livet?

Eller 100 andra frågor som kan behövas ta i beaktning innan frågan besvaras.

Ur min syn tänker jag följande. Det är svårt att undkomma skulder i Sverige, speciellt med nya lagar och framtida lagar (Rimligt att anta..) Och 400K är egentligen ingen större summa pengar. Ligger man i bör skulden kunna betalas på 2 år med en relativt bra lön och i övrigt låga utgifter.

Det måste alltså ställas i relation mot att skita i skulden. Då sker löneutmätning. TS säger då upp sig, men gör vad? Kronofogden kommer bevaka TS med jämna mellanrum och visst går det att undkomma, men hur mycket tid och kraft kommer det kosta?

Låt säga att TS vill flytta från Sverige? Det däremot underlättar mycket.

Det finns liksom inget svar på frågan, så mycket beror på vem du är och vad du vill.

När skulderna är betalda så är man ändå löst i 3 år ingen bostad ingen hyresrätt ingenting..
Citera
2025-05-27, 12:19
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Hur ska de prioritera? När räntan växer? Roligt att jobba och aldrig kunna träffa vänner på öl middag osv, jobba och sitta hemma.

Roligt?!

Man ska prioritera att betala av allt så klart. Aldrig kunna träffa vänner på öl och middag? Och hur jävla stor del av månadsinkomsten går åt till öl och middag med vänner?

Jobba och sitta hemma? Du kan väl gott jobba och dra någon öl om du vill det, halvlitersbira går för under tjugan på bolaget. Klart man kan unna sig, men prioriteten bör vara att komma ikapp skulderna. Utan ursäkter.

Hur ska man annars någonsin kunna njuta av något? Med löneutmätning och på existensminimum?! Behöver man systematiskt sätta sprätt på pengar för att uppleva att man lever ett drägligt liv så behöver man tänka om.

Ta dig i kragen din defaitistiska fjolla!
Citera
2025-05-27, 13:52
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
När skulderna är betalda så är man ändå löst i 3 år ingen bostad ingen hyresrätt ingenting..

Kommer du enkelt förbi genom att hyra i andra hand.
Citera
2025-05-28, 16:26
Medlem
Citat:

Jag tror du tänker mer kaos än vad det behöver vara .

Säg att du jobbar hårt . Så mycket övertid du pallar . Flyttar in hos polare ,morsan osv

Du betalar in allt du kan varje månad och får ner skulden till 200.000-280.000kr
Det går snabbare än du tror . Med skatte återbäring . Oväntade plus affärer osv som kan dyka upp längs vägen så är det realistiskt att ta sig dit på 1 år . Sen söker du om samlings lån via nystart eller likande .
Gör inga ansökningar och försämra ditt uc under tiden . Så är chansen väldigt stort att du kan samla den summan och få en månads kostnad på 4000-6000kr/månad och bli av med kronofogden iaf .

Du ”får” behålla allt du tjänar på övertiden om du inte rapporterar in den . Men ta hellre dom pengarna och beta av skulden med högst ränta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in