Citat:
Ursprungligen postat av
gagagagagagaga
Glömde nämna att de agerar räntesättare också
Sjukt många , alldeles för många uppgifter för en och samma subjekt , i det här fallet en myndighet
Citat:
Ursprungligen postat av
gagagagagagaga
Förutom att en och samma myndighet agerar både domare och bödel , preskriberare och kreditinstitution ( gör upp avbetalningsplaner med folk ) så har jag skrivit att de är helt onödiga i övrigt också , att rätten kunde fastställa en skuld och inte KFM.Alla dessa funktioner , utan översyn av oberoende myndighet eller strikta interna kontroller skapar en miljö som bjuder in till att en sektliknande organisation skapas som tycker sig stå ovanför lagen.Mkt dåligt för ett land och dess medborgare i längden.
Du talar i nattmössan. Inte för att jag tror du kommer ta in vad jag skriver, men andra läser förhoppningsvis.
Kronofogden agerar inte domare när den fastställer krav. Hela poängen med den summariska processen är ett förenklat förfarande som gäller när parterna inte är oense.
Kronofogden kan fastställa betalningsansvar genom betalningsföreläggande. I den processen delges svaranden med föreläggandet. Om svaranden inte bestrider fastställer Kronofogden kravet. Om svaranden bestrider kravet kan Kronofogden inte fastställa kravet, utan sökanden måste gå genom domstol.
Kronofogden är inte ett kreditinstitut, det ger inga lån. Kronofogden gör inte heller avbetalningsplaner, utan använder tvångsmedel. Att Kronofogden beordrar din arbetsgivare att betala in en del av din lön utan ditt medgivande är inte en avbetalningsplan.
Kronofogden, som många andra myndigheter, granskas av JO. Precis som andra myndigheter händer det att Kronofogden får kritik om något hanterats dåligt. Precis som alla andra myndigheter gör Kronofogden interna kvalitetskontroller.
Kronofogdens verksamhet är reglerad i lag.
I stort sätt alla beslut som Kronofogden gör går överklaga till domstol.
Kronofogden bestämmer inte heller räntesatser. Om ett krav löper med ränta är det för att avtalet kravet grundas i har avtalad ränta, eller för det finns rätt till ränta enligt ränteläget.
Hälsningar, en Kronoinspektör som är trött på massa felaktiga påståenden.