2025-05-08, 09:15
Frågan är hurvida det är värt att arbeta med en skuld på 400k. Finns det något enkelt svar på frågan? Nej. Det beror helt enkelt på.

Hur gammal är TS?
Hur mycket tjänar TS?
Vad har TS för mål i livet?

Eller 100 andra frågor som kan behövas ta i beaktning innan frågan besvaras.

Ur min syn tänker jag följande. Det är svårt att undkomma skulder i Sverige, speciellt med nya lagar och framtida lagar (Rimligt att anta..) Och 400K är egentligen ingen större summa pengar. Ligger man i bör skulden kunna betalas på 2 år med en relativt bra lön och i övrigt låga utgifter.

Det måste alltså ställas i relation mot att skita i skulden. Då sker löneutmätning. TS säger då upp sig, men gör vad? Kronofogden kommer bevaka TS med jämna mellanrum och visst går det att undkomma, men hur mycket tid och kraft kommer det kosta?

Låt säga att TS vill flytta från Sverige? Det däremot underlättar mycket.

Det finns liksom inget svar på frågan, så mycket beror på vem du är och vad du vill.
Citera
2025-05-08, 18:18
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Ränta är stora skillnaden samt att du övertid försvinner ut KF register.

Det är sant att räntan oftast är det dyra om man har "normal" amortering. Men gäller det att bli kvitt skulderna inom några få år så gäller det att betala av ordentligt. Det innebär att kanske ha 5 "hundår" och det vill som regel inte folk ha. Dessutom brukar de låna "lite extra" förutom det de ska lösa ett annat lån med, och så sitter de där med mer skulder än de hade från början som redan innan var besvärliga.
Citera
2025-05-08, 21:29
Medlem
Roidberts avatar
Beror väl på ens livssituation. Det är svårt för mig att ens spara ihop 30.000:- under ett år för att träffa min fru och yngsta dotter utomlands, så om jag hade skulder på 400.000:- hade jag förmodligen inte klarat av att betala mer än räntor och avgifter. För mig vore det helt oöverkomligt i dagsläget, så jag hade förmodligen försökt klara mig så gott det går på förbehållsbeloppet och undvikit att jobba för mycket. Det är typ på den nivån att jag lika gärna kan bli kriminell (t.ex. målvakt) och dra på mig ännu fler skulder eftersom det är kört ändå.

Men om man är ung och har möjlighet att jobba heltid eller mer varje månad är det värt att kämpa.
Citera
2025-05-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Nej, det har du inte. Du har svamlat om att du anser Kronofogden vara en sekt och domare och bödel och vad det nu är. Du har på intet sätt förklarat ditt resonemang eller underbyggt det med någon som helst argumentation och ingenstans är du ens i närheten av att förklara på vilket sätt Kronofogden bidrar till att folk skuldsätter sig.
Dina påståenden är så absurda att jag faktiskt inte ens orkar räkna ut var man ska börja bemöta dom, dom existerar liksom inte ens i verkligheten som vi andra lever i.
Förutom att en och samma myndighet agerar både domare och bödel , preskriberare och kreditinstitution ( gör upp avbetalningsplaner med folk ) så har jag skrivit att de är helt onödiga i övrigt också , att rätten kunde fastställa en skuld och inte KFM.Alla dessa funktioner , utan översyn av oberoende myndighet eller strikta interna kontroller skapar en miljö som bjuder in till att en sektliknande organisation skapas som tycker sig stå ovanför lagen.Mkt dåligt för ett land och dess medborgare i längden.
Citera
2025-05-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Förutom att en och samma myndighet agerar både domare och bödel , preskriberare och kreditinstitution ( gör upp avbetalningsplaner med folk ) så har jag skrivit att de är helt onödiga i övrigt också , att rätten kunde fastställa en skuld och inte KFM.Alla dessa funktioner , utan översyn av oberoende myndighet eller strikta interna kontroller skapar en miljö som bjuder in till att en sektliknande organisation skapas som tycker sig stå ovanför lagen.Mkt dåligt för ett land och dess medborgare i längden.
Glömde nämna att de agerar räntesättare också
Sjukt många , alldeles för många uppgifter för en och samma subjekt , i det här fallet en myndighet
Citera
2025-05-13, 03:46
Medlem
Citat:
Sjukt många , alldeles för många uppgifter för en och samma subjekt , i det här fallet en myndighet
Så vad är din tanke i det hela och TS frågeställning? Bara skita i allt eller vadå?
Du vet du hamnar ju inte hos kronofogden och du har gjort saker rätt.....
Citera
2025-05-13, 07:24
Medlem
Detta är inte din första tråd i ämnet. Men om du vill att det ska bli din sista, råder jag dig till följande:

1. Sitt ner lite och få koll på vilka lån du har, och räntesatserna på lånen. Ta hjälp av dina föräldrar eller kommunens rådgivare, om du tycker detta är jobbigt pga din ADHD.

2. Försök få ner räntorna på lånen. Kan du samla allt hos någon bank? Har du någon förälder eller släkting som kan lösa dina lån, mot att du skriver ett skuldbrev till denne? Så kan du betala släktingen varje månad till lägre, ej ockerränta istället. Om inte så försök via bank. 7% snittränta på alla lånen är bättre än 12, eller vad du nu kan tänkas ha.

3. Jobba på och följ noga hur skulden sjunker i värde. Gör en tidsplan och sätt upp på kylskåpet. Unna dig någon liten belöning vid varje uppnådd ”milstolpe”. Tanken med detta är att göra din privatekonomi till din ”hobby”, öka din förståelse för hur ekonomin funkar och minska din benägenhet att ta fortsatta lån. Lycka till!
Citera
2025-05-13, 07:40
Medlem
Citat:

Citat:

Du talar i nattmössan. Inte för att jag tror du kommer ta in vad jag skriver, men andra läser förhoppningsvis.

Kronofogden agerar inte domare när den fastställer krav. Hela poängen med den summariska processen är ett förenklat förfarande som gäller när parterna inte är oense.

Kronofogden kan fastställa betalningsansvar genom betalningsföreläggande. I den processen delges svaranden med föreläggandet. Om svaranden inte bestrider fastställer Kronofogden kravet. Om svaranden bestrider kravet kan Kronofogden inte fastställa kravet, utan sökanden måste gå genom domstol.

Kronofogden är inte ett kreditinstitut, det ger inga lån. Kronofogden gör inte heller avbetalningsplaner, utan använder tvångsmedel. Att Kronofogden beordrar din arbetsgivare att betala in en del av din lön utan ditt medgivande är inte en avbetalningsplan.

Kronofogden, som många andra myndigheter, granskas av JO. Precis som andra myndigheter händer det att Kronofogden får kritik om något hanterats dåligt. Precis som alla andra myndigheter gör Kronofogden interna kvalitetskontroller.

Kronofogdens verksamhet är reglerad i lag.
I stort sätt alla beslut som Kronofogden gör går överklaga till domstol.

Kronofogden bestämmer inte heller räntesatser. Om ett krav löper med ränta är det för att avtalet kravet grundas i har avtalad ränta, eller för det finns rätt till ränta enligt ränteläget.

Hälsningar, en Kronoinspektör som är trött på massa felaktiga påståenden.
Citera
2025-05-15, 11:00
Medlem
Citat:

Om ditt svammel inte besvarade frågan första gången så kommer exakt samma svavel inte besvara den nästa gång heller. Det känns som om du är i en helt annan diskussion än vad jag är, inget av det du svamlar om är på något vis relaterat till frågan jag ställde.

Hur bidrar Kronofogden till att folk skuldsätter sig? Jag vet inte om jag använder ett för avancerat språk eller vad det är men jag vet fan inte hur jag ska kunna uttrycka det enklare, det är verkligen inte en avancerad fråga. Ett flertal personer i tråden har påstått att det är Kronofogdens fel att folk skuldsätter sig, men ingen har kunnat argumentera för hur man kommer fram till en sådan absurd slutsats och jag är genuint nyfiken.
Citera
2025-05-15, 23:21
Medlem
lemmelns avatar
Är du en duktig svetsare? Dra ett år till någon håla i Norge, bo i ett ruttet rum, och svetsa varje timme du får. Kom första januari och skriv dig i landet så får du väldigt låg skatt hela det första året. Lever du snålt är du skuldfri redan efter ett år. Drar du till Finnmark eller Nord-Troms så får du ännu lägre skatt. Kan du jobba offshore så är lönen tre gånger så hög.
Citera
2025-05-15, 23:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Funderar på om det är värt att arbeta som
inhyrd svetsare inom industrin när man är skuldsatt med över 400.000kr hoss kronofogden?

Tänker man sliter ut sig i onödan dels med en osäker anställning samt dels då man ändå inte vad jag antar får behålla mer än existensminimum av lönen man får ändå?

Känns som man likaväl kan prioritera viktigare saker i sitt liv

400 tusen är en liten summa. Detta kan man enkelt betala av på några år. Boka råd hos någon bank så fixar dom en plan åt dig.

Det kommer fixa sig
Citera
2025-05-16, 05:24
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Funderar på om det är värt att arbeta som
inhyrd svetsare inom industrin när man är skuldsatt med över 400.000kr hoss kronofogden?

Tänker man sliter ut sig i onödan dels med en osäker anställning samt dels då man ändå inte vad jag antar får behålla mer än existensminimum av lönen man får ändå?

Känns som man likaväl kan prioritera viktigare saker i sitt liv

Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
400 tusen är en liten summa. Detta kan man enkelt betala av på några år. Boka råd hos någon bank så fixar dom en plan åt dig.

Det kommer fixa sig

Vilken plan skall "någon" bank fixa åt TS?

Jag föreslår att TS bokar tid hos kommunens budget och skuldrådgivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in