2025-05-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Funderar på om det är värt att arbeta som
inhyrd svetsare inom industrin när man är skuldsatt med över 400.000kr hoss kronofogden?

Tänker man sliter ut sig i onödan dels med en osäker anställning samt dels då man ändå inte vad jag antar får behålla mer än existensminimum av lönen man får ändå?

Känns som man likaväl kan prioritera viktigare saker i sitt liv

Du berättar ju inte hur din ekonomi ser ut i övrigt men normalt sett lönar det sig ganska snabbt även om det inte blir så mycket mer pengar du kommer att ha att röra dig med i början. Med en anställning så kan du ju även utnyttja ränteavdraget. Iaf fram till att regeringen plockar bort det för lån utan säkerhet.

Om lånet ligger på 400 000kr och räntan ligger på 20% som ex så ligger bara räntekostnaden på 80 000kr/år. Med ett arbete så går räntekostnaden ner med 24 000kr/år direkt.
Senast redigerad av BallaRune 2025-05-07 kl. 15:35.
Citera
2025-05-07, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Att klistra in samma text med konstiga påståenden igen förtydligar ingenting. Du måste förklara vad det är du försöker säga, i sin nuvarande form ger din text upphov till fler frågor än vad den besvarar.

Så vi tar det igen. På vilket sätt bidrar Kronofogden till att folk blir skuldsatta eller fortsätter vara skuldsatta? Det är inte Kronofogden som gör att man måste betala ränta.
Vad anser du att Kronofogden skulle kunna göra bättre? Hur ska dom bete sig för att du inte ska anse dom vara tjuvar?

För att försöka bryta ner ditt svammel lite.
Ett företag som köper upp "skuldsatta räkningar" (konstig formulering men vi kör på den) kan inte bidra till att folk blir skuldsatta. Folk är redan skuldsatta, annars hade inte företaget kunnat köpa dom "skuldsatta räkningarna".
Samma sak med inkasso. Hamnar du hos inkasso så har du redan en skuld, det är inte inkassobolaget i sig som gör dig skuldsatt.
Och slutligen då Kronofogden. Hamnar du hos Kronofogden så har du redan fått otaliga påminnelser, krav och troligtvis också inkasso. Skulden uppkom innan ens första påminnelsen kom. Så när du slutligen hamnar hos Kronofogden så har du varit skuldsatt länge, och det är på inget vis Kronofogdens fel, det är inte dom som orsakat det. Inte heller försöker dom få någon att fortsatt vara skuldsatt, då hela deras existens går ut på att få folk att betala sina skulder.

Så igen, kan du snälla förklara hur Kronofogden bidrar till att folk blir skuldsatta? Jag hävdar bestämt att Kronofogdens blotta existens borde ha en avskräckande effekt, även om den bevisligen inte biter på alla. Men utan Kronofogden eller motsvarande så skulle folk kunna låna pengar hej vilt och skita i att betala tillbaka, och då hade vi nog kunnat snacka om att folk skulle vara skuldsatta.
Varför svarar du inte på mina tidigare inlägg för , men för att göra det ännu enklare för dig så gör jag ett försök till.
En och samma enhet , i det här fallet en statlig myndighet kan inte agera både polis , domare och bödel.Det strider liksom mot grundläggande uppfattning av sunt förnuft , rättvisa och demokrati och övergår till en sekt , bara en tidsfråga när.Eftersom Kronofogden funnits i flera hundra år kan man lätt anta att den övergått till en sekt för länge sedan.
Citera
2025-05-07, 15:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Lägg ner ditt vuxensnack. Du vet faan i mig inte ens vad du talar om.
Har du ens haft skulder så du vet vad du talar om.
Merparten av folk som svarar på fb skriver bara för att man tror.
Har du skulder på 400 k så kan du tro att INGEN bank ger dig lån utan borgenär eller säkerhet.
Det måste du kanse fatta eller letar du fortfarande efter den lilla mikroskopiska möjligheten att ta lån.
Till och med min son på 1 fattar detta så då undrar man hur din hjärna ens tänker.
Om det skulle finnas möjligheter att ta så stora lå med kronis i röven skulle alla hitta banken eller hur.
Skriv inte en massa meningslösa saker som du inte ens har koll på.
Du sätter bara griller i huvudet på folk, Färdigt fatta.

Citat:
Jag har bra koll på läget alla dagar i veckan som man säger.
Men att du påstår att man kan ta lån från en bank med skulder på 400,000 stämmer noll.
Om du nu har suttit i denna situationen så borde du liksom veta bättre.
Banken tittar inte ens på sånt folk. Det borde du med veta om.
Varför är det många som skriver på fb för att kunna lösa skulder men INTE kan det.
Jo för att man INTE kan ta samlingslån som alla vill och hoppas på.
Har du ett bra arbete med bra betalning och minst 1 borgenär. Så KANSKE banken kommer att fundera.
I annat fall NEVER.

För att man skall ta dig på allvar så måste du veta vad saker heter på riktigt.

Det heter INTE borgenär i detta sammanhang.
Det är långivaren som är borgenär.
Citera
2025-05-07, 15:46
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Är väl borgenärer som använder kronofogden till hjälp. De är dem du skall göra upp med.

Ja för att ta ett lån för att betala av en annan skuld är nog inte att rekommendera!
Citera
2025-05-07, 15:47
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
För att man skall ta dig på allvar så måste du veta vad saker heter på riktigt.

Det heter INTE borgenär i detta sammanhang.
Det är långivaren som är borgenär.
låna pengar med borgensman
Citera
2025-05-07, 16:02
Medlem
Citat:
Du kan fortfarande inte skriva att man kan ta lån när man har skulder på 400.000 spänn.
Det känns som att det är det minsta nålögat som finns måste du väl fatta.
Vad är det du inte förstår Är du lite nyfiken på. Du vet ju själv om det skulle vara lätt att ta lån skulle du alla lösa detta eller hur.
Då skulle man inte behöva enkla så bolag som skulle kunna gå i konkurs som är rena skämtet. Det finns ingen som har skulder på 400.000 som har fått lån utan Borgen och säkerhet.
Det hoppas jag vill ändå att du förstår eller har du tappat detta på vägen.

Det har jag inte heller skrivit, vilket du hade sett, OM DU HADE L.Ä.S.T MINA JÄVLA INLÄGG.
Hur jävla många ggr ska jag behöva skriva det innan du får för dig att göra det?

Var någonstans skriver jag att det är lätt att ta lån med skulder hos kronis?
Det är ingen (inte jag heller) i hela tråden som har nämnt något om att det skulle va enkelt…
Citera
2025-05-07, 16:03
Medlem
Mikaelias avatar
Ansök om skuldsanering. Jobba 70% vitt och 50% svart. Ställ in dig på ett par jobbiga år men se ljuset i tunneln.
Den som står i skuld är inte fri vilket gäller 60% av befolkningen men det är jävligt stor skillnad på att ha skulder till Kronofogden än att banken äger dig.
Citera
2025-05-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Ja för att ta ett lån för att betala av en annan skuld är nog inte att rekommendera!

Varför inte?

Dag 1 - Lägg ihop skulder till ETT lån. Du sparar in en massa avgifter redan här, förutom räntan som kan bli lite högre eller lägre ibland.

Dag 365; Har du betalat av ditt nya lön och skött ekonomin, så är det läge att lägga om lånet, få ner räntan, kanske dra ner kostnaden lite genom att lägga det på 5extra år (du får andrum för att lägga under mer pengar under en tid).

För varje nytt år som du har skött dina finanser, så kommer du även få ner räntan samtidigt.

Det kan alltså vara väldigt fördelaktigt att ta ett nytt lån för att betala en gamla skulder.
Citera
2025-05-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Varför svarar du inte på mina tidigare inlägg för , men för att göra det ännu enklare för dig så gör jag ett försök till.
En och samma enhet , i det här fallet en statlig myndighet kan inte agera både polis , domare och bödel.Det strider liksom mot grundläggande uppfattning av sunt förnuft , rättvisa och demokrati och övergår till en sekt , bara en tidsfråga när.Eftersom Kronofogden funnits i flera hundra år kan man lätt anta att den övergått till en sekt för länge sedan.

Jag svarar inte på dina inlägg eftersom du verkar diskutera något helt annat och jag orkar ärligt talat inte försöka sätta mig in i vad du pratar om.
Citera
2025-05-07, 16:09
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det har jag inte heller skrivit, vilket du hade sett, OM DU HADE L.Ä.S.T MINA JÄVLA INLÄGG.
Hur jävla många ggr ska jag behöva skriva det innan du får för dig att göra det?

Var någonstans skriver jag att det är lätt att ta lån med skulder hos kronis?
Det är ingen (inte jag heller) i hela tråden som har nämnt något om att det skulle va enkelt…
Idag Klockan 11.33 var det en kille som skrev ett banklån när man har en skull på 400.000 års fordon?
Ditt svar är detta!!!!!!!!!!!!!!!!!Det finns banker som tittar på det individuellt och kan erbjuda det.
Men enkelt att få är det ju såklart inte.
Lägg ner ditt jävla skitsnack istället och håll dig till fakta.
12.36 Så frågar jag dig nämn en enda bank som lånar ut pengar till någon som har skulder på 400.000.
Ditt svar kommer klockan 12.40 det är ditt eget svar som du skriver.
!!!!!!!!!!!!!!!Svea Bank och Zensum är två exempel.
Sen tror jag att du missade att läsa vad jag skrev i första inlägget gällande banklån och skulder…
Kan det vara möjligt att du inte har koll på vad du skriver. Om du läser detta som jag har kopierat som du har påpekat så verkar det som att man kan ta banklån med skulder eller hur.
Om du inte fattar så kanske du kan fråga morsan eller farsan eller dina kompisar.
Du får nog ha lite koll på vad du skriver innan du öppnar foderluckan.
Citera
2025-05-07, 16:14
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Varför inte?

Dag 1 - Lägg ihop skulder till ETT lån. Du sparar in en massa avgifter redan här, förutom räntan som kan bli lite högre eller lägre ibland.

Dag 365; Har du betalat av ditt nya lön och skött ekonomin, så är det läge att lägga om lånet, få ner räntan, kanske dra ner kostnaden lite genom att lägga det på 5extra år (du får andrum för att lägga under mer pengar under en tid).

För varje nytt år som du har skött dina finanser, så kommer du även få ner räntan samtidigt.

Det kan alltså vara väldigt fördelaktigt att ta ett nytt lån för att betala en gamla skulder.

Vad jag har förstått så är det också ett sätt att sätta sig i en ännu tråkigare sits! Om man inte kan betala den ena skulden, hur ska du kunna betala den andra då? Folk får göra som de vill, det som inte är bra för den ene är kanske bra för den andre!
Citera
2025-05-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Jag svarar inte på dina inlägg eftersom du verkar diskutera något helt annat och jag orkar ärligt talat inte försöka sätta mig in i vad du pratar om.
Jag har i två inlägg på ett argumenterat sätt förklarat för dig varför Kronofogden De Facto och De Jure bidrar till folks skuldsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in