2016-07-13, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Ja den är sjukt svår, min syster höll på dö av epilepsi. Ändå var de envisa med att fortsätta ge henne Dizaepam utan att hon blev bra. Men tillslut, efter mycket om och men, så fick hon Lorazepam och hon blev bra. Lorazepam är magisk mot epilepsi, bättre än Diazepam.

Så ja, den borde vara omöjlig att få ut mot ångest här i Sverige, i övriga länder skrivs den dock ut oftare.
Ja, de är inte så sugna på det, den är lite lömsk, jag har självklat haft den så länge Pfizer inte köpte bolaget. Nu finns väl en en-packs kartong kvar för 500. Den är bra men en Whyethmeds är alltid en Whyetmeds.

varför är det såhär då? Förutom den vanliga avskyn för aktieägare och kunder så är nog Temesta ett fett pillpopperpill. Folk tar 20-50 mg när de får tablettautomatik. Det trista är att din syster borde få ett skadestånd för att de behdlade henne som boskap och inte en unik, specisll underbar väldigt värdefull individ som självklart ska ha rätt att välja vilka meds hon tar, ja, om hon inte har iq under 100 iaf..
Citera
2016-07-13, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Har fått det på stående recept. Bytte från 4 st 10 mg stes per dygn till 1 mg Temesta per dygn. Min sjuksköterska skall hjälpa mig så jag får 3 eller 4 st Temesta per dygn.
Haha, 1 mg.
Nej, du ska ha 2,5mg (sweetspoten är där) var tillfälle, 3-4ggr per dag, normalt.
Citera
2016-07-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ja den är sjukt svår, min syster höll på dö av epilepsi. Ändå var de envisa med att fortsätta ge henne Dizaepam utan att hon blev bra. Men tillslut, efter mycket om och men, så fick hon Lorazepam och hon blev bra. Lorazepam är magisk mot epilepsi, bättre än Diazepam.

Så ja, den borde vara omöjlig att få ut mot ångest här i Sverige, i övriga länder skrivs den dock ut oftare.

Jag har haft den utskriven mot ångest några gånger. Däremot kände jag att den svikta i effekt nå enormt mot just ångest, epilepsi vet jag inte. Men jag kunde känna mig upprymd varvat med nedstämd av Lorazepam. Vilket jag inte tycker Diazepam gör som jag nu medicineras med mot GAD, som också känns stabil i sin anxiolytiska effekt och de depressiva symptom som ångesten bidragit med tycker jag medicineras också, jag blir friskare genom att slippa ångest helt enkelt.
Senast redigerad av Elementary1 2016-07-13 kl. 13:51.
Citera
2016-07-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Fick hon inte prova Iktorivil innan Lorazepam?

Jo, Iktorivil går hon på dagligen, den använder läkarna mest i förebyggande syfte . Medans Lorazepam får hon intravenöst när anfallen bli långvariga och täta.
Citera
2016-07-13, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Ja, de är inte så sugna på det, den är lite lömsk, jag har självklat haft den så länge Pfizer inte köpte bolaget. Nu finns väl en en-packs kartong kvar för 500. Den är bra men en Whyethmeds är alltid en Whyetmeds.

varför är det såhär då? Förutom den vanliga avskyn för aktieägare och kunder så är nog Temesta ett fett pillpopperpill. Folk tar 20-50 mg när de får tablettautomatik. Det trista är att din syster borde få ett skadestånd för att de behdlade henne som boskap och inte en unik, specisll underbar väldigt värdefull individ som självklart ska ha rätt att välja vilka meds hon tar, ja, om hon inte har iq under 100 iaf..

Ja, du har helt rätt.

Det tragiska är att det var jag som tvingade dem att ge henne Lorazepam, annars hade hon väl antagligen dött. Helt sjukt att de var så envisa med att ge henne just lorazepam. Hon krampade var 3 minut och varje anfall varade i 2 minuter (status epilepticus). Alltså var hon anfallsfri i 1 minut.
Då var hon inte ens vid medvetande så hon kunde inte direkt skälla ut dem.

Så pågick det i flera veckor och hon var nära att dö. Inga epilepsimediciner hjälpte. Det vara bara Benson lorazepam som fick henne anfallsfri.

Det är dock bättre nu nu går hon på 4 epilepsimediciner, men så fort hon blir dålig och de inte räcker till så används lorazepamet igen.

Fyfan vad jag älskar denna benso! Räddat livet på min syster.

Jävla åsnor till läkare, hade hon fått denna medicin snabbare så hade inte hon fått små hjärnskador som hon nu fått på grund av alla anfall.
Senast redigerad av blaha95 2016-07-13 kl. 18:02.
Citera
2016-07-13, 18:08
Medlem
Att de var så envisa med att INTE ge henne Lorazepam ska det stå•
Citera
2016-07-13, 18:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
För jävligt att lorazepam inte finns på nätet, inte on the streets heller... den i särklass mest "spritnära" benson imho. På den tiden man var en riktig fyllbult och gjorde ett antal detox på S:t Göran/Maria/DS:s gamla nu nedlagda 131:an fick man alltid Nitra att sova på - inte fan sov man på det, MEN; det var en bra "kvällsgrogg" efter dagens medicinrundor med diazepam och/eller oxa...
Citera
2016-07-13, 18:51
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -

Jävla åsnor till läkare, hade hon fått denna medicin snabbare så hade inte hon fått små hjärnskador som hon nu fått på grund av alla anfall.

Usch, trist läsning, mina sympatier... Tyvärr är det väl vi brukare/missbrukare som förstört det för de som verkligen behöver. Men läkarkåren har sådan jävla dålig bollkänsla... Undrar hur mkt bensosnålheten hos läkarkåren kostar oss i form av fall som det du nämner, för att inte tala om antalet självmord...
Citera
2016-07-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Usch, trist läsning, mina sympatier... Tyvärr är det väl vi brukare/missbrukare som förstört det för de som verkligen behöver. Men läkarkåren har sådan jävla dålig bollkänsla... Undrar hur mkt bensosnålheten hos läkarkåren kostar oss i form av fall som det du nämner, för att inte tala om antalet självmord...

Tack kompis!

Ja så är det säkert.

Fan, i början när man inte kunde träffa läkarna på sjukhuset, så fick man säga åt sjuksköterskorna att de skulle meddela läkarna att ge henne Temesta/Lorazepam.

De visste inte ens vad det var för nåt
Citera
2016-07-14, 00:26
Medlem
Citat:
Ja, du har helt rätt.

Det tragiska är att det var jag som tvingade dem att ge henne Lorazepam, annars hade hon väl antagligen dött. Helt sjukt att de var så envisa med att ge henne just lorazepam. Hon krampade var 3 minut och varje anfall varade i 2 minuter (status epilepticus). Alltså var hon anfallsfri i 1 minut.
Då var hon inte ens vid medvetande så hon kunde inte direkt skälla ut dem.

Så pågick det i flera veckor och hon var nära att dö. Inga epilepsimediciner hjälpte. Det vara bara Benson lorazepam som fick henne anfallsfri.

Det är dock bättre nu nu går hon på 4 epilepsimediciner, men så fort hon blir dålig och de inte räcker till så används lorazepamet igen.

Fyfan vad jag älskar denna benso! Räddat livet på min syster.

Jag tror det är bättre hon står på Diazepam tillsammans med Iktorivil. Så kommer hon inte få nå anfall alls. Lorazepam kommer i längden förvärra hennes epilepsi, men bra att den räddat henne några gånger såklart! Diazepam har en förmåga att syresätta hjärnan som för en epileptiker till och med kan förbättra tillståndet och rätta till obalans. Såvida det inte föreligger några allergier eller intolerans med Diazepam.
Citera
2016-07-14, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary1
Jag tror det är bättre hon står på Diazepam tillsammans med Iktorivil. Så kommer hon inte få nå anfall alls. Lorazepam kommer i längden förvärra hennes epilepsi, men bra att den räddat henne några gånger såklart! Diazepam har en förmåga att syresätta hjärnan som för en epileptiker till och med kan förbättra tillståndet och rätta till obalans. Såvida det inte föreligger några allergier eller intolerans med Diazepam.

Helt riktigt där!

Men vet du varför just lorazepam kan förvärra epilepsin i längden men inte diazepam?

Nu äts iktorivil dagligen med Diazepam som första alternativ vid behov, när väl den inte räcker till så används Lorazepam.

Vi undviker lorazepam så mycket vi kan, men den ska ha ett stort jävla tack för när inget annat funkade, så räddade den livet.
Citera
2016-07-14, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary1

Kan du tänka dig att efter att läkarna insåg hur bra Lorazepam var så ville de byta ut den mot Iktorivilen som daglig medicin. Men det var vi i familjen som sa nej till det, eftersom vi tänkte. Tar hon Lorazepam dagligen så kommer hon utveckla tolerans och då kommer den tappa effekt. Då finns ingenting kvar sol kan rädda henne efter det.

Och nu när du berättar detta med att den kan förvärra epilepsin i längden så blir man ju ännu mer arg och chockad!

Har läkarna verkligen så dålig koll? Läskigt!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in