Citat:
Ursprungligen postat av
mansonjeppo
Iktorivil har vi visst kvar i Sverige . Min morbror äter då den å får 100 tablett i burk av svenska apotek. Han har ätit samma dos iktorivil i 27 år varje dag.
Jo jag vet jag har det också på recept och har haft det dagligen morgon och kväll i åtta år nu.
Det jag menade var att tabletterna naturligtvis finns kvar (både 2 mg och 0.5 mg) men Injektions (IV) vätskan som ges vid akutfall intravenöst i sprutform är avregistrerad i Sverige liksom Iktorivil orala droppar som man mätte upp med pippet och blandade i vatten och som smakade typ persika om jag inte minns fel.
Dessutom så har Roche sålt varumärket Iktorivil till Cheplapharm så det står varken Roche på förpackningen som burken kommer i och Rocheloggan är borttagen ifrån tabletterna annars så ser förpackning och burk ut som den alltid har gjort typ.
Varför Cheplapharm köper dyra varumärken som Valium, Rohypnol och Iktorivil av Roche när patenten har gått ut är dock en gåta när man kan tillverka billig generika under annat namn.
Jävligt jobbigt när produktionen lades om men jag ändå lyckades atr lägga vantarna på apotekets sista 2 mg:s 100 burk trots att Iktorivil var restat ett jävla tag och man fick dryga ut med Stesolid till natten istället.
Inget ont om Stesolid dock då det fungerar utmärkt som sömnmedel men jag föredrar Iktorivil till frukost alla dagar i veckan om man vill vara pigg och alert under dagen.
Max 5 mg Stesolid i nödfall till frukost men inte mer om man inte vill bli seg och trött vilket är jävligt enerverande dagtid.