Citat:
Ursprungligen postat av
Dopamina
Är det bara jag som tycker att Lorazepam påminner om en kombination av Sobril och Stilnoct?
Nog aldrig testat den combon. Påminner om stilnoct på det sätt att det är den enda vanliga benson förutom bromazepam (räknar inte med nitrazepam, flunitrazepam, midazolam etc) som jag tycker kan ge närmast eufori (stilnoct kan definitivt ge mig eufori, likaså imovane) men stilnoct är mycket starkare på det sättet imo.
Jag tycker all benso har en egen unik känsla.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aqwsaq
Hur beskrivs Lorazepam bäst?
Liknar den någon annan?
Skulle jag försöka beskriva det så folk förstår (som använt någon benso här o där) skulle jag nog säga en kombination av alprazolam och diazepam, dvs inte lika dum i huvudet som av alprazolam men inte lika seg och nedstämd känsla som jag får av diazepam (alprazolam är rätt uppiggande får jag erkänna, om man tar det dagtid, även om jag ogillar alpra överlag). Fast diazepam slår ju på riktigt fort, osv, så det är ju svårt att jämföra.
Ser den som en all-round benso. Mycket effektivt mot ångest, samtidigt viss "mysig" känsla muskelavslappning etc, inte för uppenbar effekt (t.ex. inte det extremt snabba påslaget diazepam har som gör att man kan få sug efter att ta mer, och inte lika ohämmad/personlighetsförändrad som av alprazolam), lagom verkningstid (halveringstid på 10-20h) så man märker av nästa dosering lättare vid långtidsbruk än klonazepam diazepam m.m.
Skulle tänka mig den är rätt bra mot GAD vid sporadiskt bruk eller kontinuerligt bruk, vilket jag har för mig den har använts en hel del för på sina håll.