2025-09-13, 03:05
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Laga mat från grunden är dock ett måste annars har du inte en chans.

Ett måste som gör både plånbok och mage betydligt mer nöjda.
Citera
2025-09-13, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
500gr inklusive ben är inget skrovmål direkt.

Jag väger lite och är kort, så för mig är det ett skrovmål.
Är man större så behöver man förstås äta lite mer.
Citera
2025-09-13, 08:24
Medlem
Får depression av att läsa vad folk äter. Vi är två vuxna och ett barn på 3,5 och vi lägger 10lax i genomsnitt.

Vi äter färsk fisk, mest nötkött och kyckling. Mycket frukt och grönsaker. Bara en bytta kvarg kostar strax över 40 och det är två frukostar för mig.
Citera
2025-09-13, 09:28
Medlem
Tuppruskarens avatar
Äter bara sånt som kommer från djur, så aldrig bröd, pasta, ris, potatis, grönsaker eller sånt skit. Hade jag inte varit så förtjust i ost hade jag nog lätt ätit för ca 2000.

Färdigbakat bröd är dyrt och dåligt, måste du äta bröd, baka eget, så ska du se det blir billigare.
Senast redigerad av Tuppruskaren 2025-09-13 kl. 09:30.
Citera
2025-09-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Kycklingen och nötfärsen är slut på tre dagar
Varför?
Citera
2025-09-13, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
https://www.reddit.com/r/PrivatEkono...nomi/#lightbox

Vad i helvete är det för människor som lever på 2000 spänn i mat i månaden?
Är det några jävla närings minimalistiska fakirer vi har att göra med – lever de på sågspån, ketchup och självbedrägeri?

En enda kväll ute med redliga vänner, ett par öl, ett schysst stycke kött och du är redan tusenlappar fattigare.

Jag vill ha namn. Jag vill ha listor. Jag vill veta hur ni skruvade era smaklökar så långt åt helvete att ni kan överleva på den där typen av mat – ultraprocessat skit, barnmat, fabriksgjorda klumpar av salt, fett och uppgivenhet.

Grädde? 25 kr. Vitlök? 12. Olivolja? 60. En köttbit? Glöm det – du får pantsätta din själ. Vem är det som ljuger för oss? Vad är det för jävla illusion? Det här är inte mathållning utan ddetta är kulinarisk självstympning.

105 kr på bolaget – det är ett glas vin och en sorglig insikt. 605 kr ute – en enda måltid och en öl i ett halvtrist hörn på en bistro som luktar förfall. Är ni människor eller smådjur?

Ni som lever så här – väger ni 10 kilo? Ser ni ut som en tomteluva efter nyår? Hur fan ska ni attrahera en kvinna med självrespekt om ni lever som att ni bor i en mikrovågsugn?

Jag vill ha svar av er som lever på såna här budgetar, vad har ni för liv egentligen? Jag märker att fler och fler verkar leva såna här piss liv och samtidigt har vi en existensiell kris för killar som inte kan träffa tjejer - NO SHIT FUCKING SHERLOCK när man lägger 2 lax per månad på mat och 600 kr på nöjen.

Vad är det för partnerskapslöfte och liv ni bjuder in en kvinna till?

För det här är inte budget – det är ett existentiellt haveri.

Jag lever på ungefär 1500-2000kr för mat varje månad, har sjukpenning och har helt enkelt inte råd att äta dyrare, jag är dock ingen spillevink direkt, ligger runt 110kg i vikt, jag äter oftast en gång om dagen runt 16.30 men då äter jag ganska mycket. Brukar ungefär en gång i veckan åka till willys och köpa 2kg fläskkarré (220kr) och två påsar pommes(60kr) och en bearnaise sås(30kr).

ibland brukar jag köra Buldak nudlar till lunch om jag känner att jag ligger på för mycket underskott av mat, det kanske jag gör 3 gånger i veckan. Dom nudlarna kostar 27kr per paket så säg 81kr till i veckan. Det blir totalt 391kr per vecka.

Angående partnerskap så är det ingenting jag letar efter för stunden.
Citera
2025-09-13, 10:51
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Ja men det är intressant att veta vad det är för avarter som inte fyller sina kroppar med bättre färdmedel
Färdmedel? Du menar att de äter cyklar från Biltema när de borde ätit en Scott Plasma?
Citera
2025-09-13, 11:38
Medlem
Mest pasta/potatis, ägg(omelett), lite grönsaker. Yoghurt och hemmamixad musli på morgonen.

Alkohol dricker jag inte, blir väl en chipspåse i veckan, pizza typ en gång i månaden i övrigt väldigt sällan jag äter ute.

Ligger nog runt 2000 i månaden, äter dock hos släktingar/familj ett par gånger i veckan.
Senast redigerad av Periodic 2025-09-13 kl. 11:43.
Citera
2025-09-13, 12:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Mest pasta/potatis, ägg(omelett), lite grönsaker. Yoghurt och hemmamixad musli på morgonen.

Alkohol dricker jag inte, blir väl en chipspåse i veckan, pizza typ en gång i månaden i övrigt väldigt sällan jag äter ute.

Ligger nog runt 2000 i månaden, äter dock hos släktingar/familj ett par gånger i veckan.

Jag baserar mycket på potatis, ris och pasta. Det blir billigt då. Sedan köper man storpack frysta grönsaker kan det bli grönt till många mål. Inte konstigt att det blir billigt. Min nemesis är mjölk. Har inte haft hjälp att bära den på sistone så det har skurit ned min konsumtion, annars dricker jag lätt mjölk för 400 i månaden.

Sedan äter jag alldeles för mycket korv, men jag orkar inte äta bara veg, och helt kött finns inte i mitt hem. Färs ibland.

Jag tror det blir billigt när man har enkel mat utan massa beståndsdelar. Lök kör jag ofta, det är supergott. Har man en god asiatisk sås till så funkar ris, lök och något mer.
Citera
2025-09-13, 21:08
Medlem
Computerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Varför?

Han får bara 3 portioner kyckling per vecka samt 350g nötfärs per vecka. Det blir totalt fem portioner och en vecka består gissningsvis av 14 portioner (lunch/middag * 7).
Citera
2025-09-13, 21:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Hur överlever du på 150g kycklingkebab per dag? Kycklingen och nötfärsen är slut på tre dagar och sen har du endast 300g kvarg, 150g kycklingkebab och 165g ris per dag? Låter helt sjukt.

Därför att folk äter ris osv, de äter inte carnivore och sådant. Man glufsar inte ett kilo kött om dagen.
Citera
2025-09-13, 21:25
Medlem
Citat:
Han får bara 3 portioner kyckling per vecka samt 350g nötfärs per vecka. Det blir totalt fem portioner och en vecka består gissningsvis av 14 portioner (lunch/middag * 7).
Så han ska glufsa i sig 1750gr kyckling och 1.4kg nötfärs på 3 dagar? Jag tror att hans kost är lite mer varierad än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in