2025-09-12, 19:23
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
https://www.reddit.com/r/PrivatEkono...nomi/#lightbox

Vad i helvete är det för människor som lever på 2000 spänn i mat i månaden?
Är det några jävla närings minimalistiska fakirer vi har att göra med – lever de på sågspån, ketchup och självbedrägeri?

En enda kväll ute med redliga vänner, ett par öl, ett schysst stycke kött och du är redan tusenlappar fattigare.

Jag vill ha namn. Jag vill ha listor. Jag vill veta hur ni skruvade era smaklökar så långt åt helvete att ni kan överleva på den där typen av mat – ultraprocessat skit, barnmat, fabriksgjorda klumpar av salt, fett och uppgivenhet.

Grädde? 25 kr. Vitlök? 12. Olivolja? 60. En köttbit? Glöm det – du får pantsätta din själ. Vem är det som ljuger för oss? Vad är det för jävla illusion? Det här är inte mathållning utan ddetta är kulinarisk självstympning.

105 kr på bolaget – det är ett glas vin och en sorglig insikt. 605 kr ute – en enda måltid och en öl i ett halvtrist hörn på en bistro som luktar förfall. Är ni människor eller smådjur?

Ni som lever så här – väger ni 10 kilo? Ser ni ut som en tomteluva efter nyår? Hur fan ska ni attrahera en kvinna med självrespekt om ni lever som att ni bor i en mikrovågsugn?

Jag vill ha svar av er som lever på såna här budgetar, vad har ni för liv egentligen? Jag märker att fler och fler verkar leva såna här piss liv och samtidigt har vi en existensiell kris för killar som inte kan träffa tjejer - NO SHIT FUCKING SHERLOCK när man lägger 2 lax per månad på mat och 600 kr på nöjen.

Vad är det för partnerskapslöfte och liv ni bjuder in en kvinna till?

För det här är inte budget – det är ett existentiellt haveri.
Jag är arbetslös och räknade ut nu att jag äter för ca 600kr max 700kr per månad, prova det och återkom gärna...
Citera
2025-09-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jag är arbetslös och räknade ut nu att jag äter för ca 600kr max 700kr per månad, prova det och återkom gärna...

Vad äter du då egentligen? Du äter inte riktig mat. Du äter produkter. Dina värden är värdelösa.
Citera
2025-09-12, 19:37
Citat:
Vad äter du då egentligen? Du äter inte riktig mat. Du äter produkter. Dina värden är värdelösa.
Givetvis är det så, men vad är alternativet? Äter Nudlar, hårdbröd, pasta, ibland linser med potatis, äter bara en gång per dag.
Citera
2025-09-12, 19:49
Medlem
Dom som inte har råd att äta bättre mat, så enkelt är det. Som familj på 5 personer klarar vi oss på 2000:- i veckan utimellan bara för att det är det enda vi har och det är bara att se till att det räcker. Och det gör det oftast också utan problem. Laga mat från grunden är dock ett måste annars har du inte en chans.
Citera
2025-09-12, 19:54
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Givetvis är det så, men vad är alternativet? Äter Nudlar, hårdbröd, pasta, ibland linser med potatis, äter bara en gång per dag.

Rotfrukter är billiga. Du kan plocka bär i naturen gratis, fiska, soppkök, kyrkan delar ut mat ibland etc.
Citera
2025-09-12, 20:01
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Rotfrukter är billiga. Du kan plocka bär i naturen gratis, fiska, soppkök, kyrkan delar ut mat ibland etc.
Sant när jag gör mat så är det vanligtvis linser, potatis och morötter, blir mycket mat för lite pengar, är vegetarian så fiska funkar inte, och på orten jag bor finns inga soppkök, har inte varit i kontakt med kyrkan, men ja jag har ändå lärt mig att leva med små medel, som sagt äter en gång per dag.

Men blir bara så jävla provocerad av TS som beskriver nått jävla överklass liv, det finns de som har det fan så mycket värre i detta jävla helvetes samhälle, tänk på det, och ändå är jag inte hemlös (än) det sista var riktat till TS inte till dig Hellesylt
Citera
2025-09-12, 20:43
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
https://www.reddit.com/r/PrivatEkono...nomi/#lightbox

Vad i helvete är det för människor som lever på 2000 spänn i mat i månaden?
Är det några jävla närings minimalistiska fakirer vi har att göra med – lever de på sågspån, ketchup och självbedrägeri?

En enda kväll ute med redliga vänner, ett par öl, ett schysst stycke kött och du är redan tusenlappar fattigare.

Jag vill ha namn. Jag vill ha listor. Jag vill veta hur ni skruvade era smaklökar så långt åt helvete att ni kan överleva på den där typen av mat – ultraprocessat skit, barnmat, fabriksgjorda klumpar av salt, fett och uppgivenhet.

Grädde? 25 kr. Vitlök? 12. Olivolja? 60. En köttbit? Glöm det – du får pantsätta din själ. Vem är det som ljuger för oss? Vad är det för jävla illusion? Det här är inte mathållning utan ddetta är kulinarisk självstympning.

105 kr på bolaget – det är ett glas vin och en sorglig insikt. 605 kr ute – en enda måltid och en öl i ett halvtrist hörn på en bistro som luktar förfall. Är ni människor eller smådjur?

Ni som lever så här – väger ni 10 kilo? Ser ni ut som en tomteluva efter nyår? Hur fan ska ni attrahera en kvinna med självrespekt om ni lever som att ni bor i en mikrovågsugn?

Jag vill ha svar av er som lever på såna här budgetar, vad har ni för liv egentligen? Jag märker att fler och fler verkar leva såna här piss liv och samtidigt har vi en existensiell kris för killar som inte kan träffa tjejer - NO SHIT FUCKING SHERLOCK när man lägger 2 lax per månad på mat och 600 kr på nöjen.

Vad är det för partnerskapslöfte och liv ni bjuder in en kvinna till?

För det här är inte budget – det är ett existentiellt haveri.
30 st ärtsoppa felix. 300 kronor. 60 ägg a 2 kronor 120. Ger 1500 kronor kvar till diverse engångsmaträtter a 50 kronor

2000. Och då lyxade jag till det lite. Går man ner till en billys panpizza så har man ju 40 spänn över till öl.

Slutsats, gå inte på krogen.
Citera
2025-09-12, 22:01
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Sant när jag gör mat så är det vanligtvis linser, potatis och morötter, blir mycket mat för lite pengar, är vegetarian så fiska funkar inte, och på orten jag bor finns inga soppkök, har inte varit i kontakt med kyrkan, men ja jag har ändå lärt mig att leva med små medel, som sagt äter en gång per dag.

Men blir bara så jävla provocerad av TS som beskriver nått jävla överklass liv, det finns de som har det fan så mycket värre i detta jävla helvetes samhälle, tänk på det, och ändå är jag inte hemlös (än) det sista var riktat till TS inte till dig Hellesylt

Du kanske redan känner till undertian: https://undertian.com/
Citera
2025-09-12, 22:06
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Du kanske redan känner till undertian: https://undertian.com/
Nej den har jag missat, tack för tipset
Citera
2025-09-12, 23:23
Medlem
Var väl typ 10 år sedan som det gick att äta för så lite per person. Idag får du väl ha ätstörning och vara manisk för att komma ner på den summan
Citera
2025-09-12, 23:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Var väl typ 10 år sedan som det gick att äta för så lite per person. Idag får du väl ha ätstörning och vara manisk för att komma ner på den summan

Klart det går. Hur tror du vi med lite mindre pengar gör?

Men självklart går man inte till Ica och handlar allt, då är man faktiskt idiot (finns några Ica Maxi som är OK pris). Det är klart, är man helt fast på en liten ort utan val, så visst, men bor man på en lite större ort så handlar man där det är billigt.

Du behöver inte planera supermycket heller.

Det finns folk som käkar för under tusenlappen.
Citera
2025-09-13, 01:15
Medlem
Computerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokingdog
Staplar (pris/30 dagar):

Jasminris 5 kg – 100 kr
→ ca 165 g/dag i 30 dagar
→ Räcker hela månaden

Fiberhavregryn 1,5 kg – 23 kr
→ ca 50 g/dag i 30 dagar
→ Räcker hela månaden

Ägg 3 st/dag – 2,70 kr/st → 57 kr/vecka → 228 kr/mån

Nötfärs 1,4 kg – 170 kr
→ ca 350 g/vecka → 680 g protein/mån
→ 1 batch – behöver ev. mer om du äter ofta

Kycklingfilé 1750 g – 130 kr
→ ca 58 g/dag → 2–3 portioner/vecka
→ 1 paket räcker i ca 10–12 dagar

Kycklingkebab 150 g/dag → 4,5 kg/mån → 88,25 kr/kg → 398 kr/mån

Kvarg 300 g/dag → 9 kg/mån → 3 x 900 g/vecka → 28 x 3 x 4 = 336 kr/mån

Jordnötssmör: 600 g → 57,95 kr
→ Räcker ca 10 dagar vid 60 g/dag
→ ca 3 burkar/mån → 174 kr

Olivolja: ca 10 ml/dag → 300 ml/mån → 1 liten flaska (~35 kr)

Broccoli (fryst): 100 g/dag → 3 kg → 25 kr/kg → 75 kr

Total uppskattad månadskostnad:

Livsmedel Cirka kostnad

Ris + havregryn 123 kr
Ägg 228 kr
Nötfärs 170 kr
Kycklingfilé 130–260 kr
Kycklingkebab 398 kr
Kvarg 336 kr
Jordnötssmör 174 kr
Olivolja 35 kr
Broccoli 75 kr
Totalt: ~1 670 – 1 800 kr/månad

Räknat på mestadels ICA basic varor till ordinarie pris. Kcal 2500 per dag, högt protein intag.

Kvar har du 200-330 kr för att lyxa till ytterligare inom 2000 kronors budget, om så önskas.

Hur överlever du på 150g kycklingkebab per dag? Kycklingen och nötfärsen är slut på tre dagar och sen har du endast 300g kvarg, 150g kycklingkebab och 165g ris per dag? Låter helt sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in