2025-09-17, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutdebatten
Snackar vi ryggbiff, Entrecote, oxfilé? Väldigt nyfiken

Oxfilé 200g 359 kronor
Den allra möraste köttbiten.
200g kött varsamt tillagat för en
sublim smak.

Så står det på Jensens Bofhus meny.

Det är deras dyraste.

Så då undrar jag, vart äter du? 4 öl blir 400 :- säger vi, då blir det 760 med den köttbiten, eller du kanske dricker 1 glas öl för 130-150 kronor? Vem fan är så dum undrar jag ju då när man kan få grym öl från systemet 11-12 kronor, same shit till mångt och mycket beroende på märke, ljus/mörk osv, din köttbit måste kosta minst 500 om du kommer upp till det priset en endaste gång.

jag är inte nykläckt 20 åring som dig. Rör man sig i seriösa kretsar äter man ute en gång i veckan och nätverkar och bygger/underhåller relationer. Det är ingen idé att jämföra våra liv. 2000 kr kan jag lägga på en middag för vänner hemma hos mig.
Citera
2025-09-18, 01:10
Medlem
Landsbygdens avatar
Omöjligt om man inte är anorektiker eller en liten kvinna. Äter minst för det dubbla i månaden och jag slösar inte och äter nästan aldrig ute.

Fan, matinköp är verkligen något som får ekonomin att rulla och mänskor att må bättre.

Rika personer borde slösa pengar på riktig fisk och kravmärkt svenskt kött. Jag hade gjort det.

Odlad lax.... Irländskt nötkött, dansk kyckling=landsförräderi!
Citera
2025-09-18, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
https://www.reddit.com/r/PrivatEkono...nomi/#lightbox

Vad i helvete är det för människor som lever på 2000 spänn i mat i månaden?
Är det några jävla närings minimalistiska fakirer vi har att göra med – lever de på sågspån, ketchup och självbedrägeri?

En enda kväll ute med redliga vänner, ett par öl, ett schysst stycke kött och du är redan tusenlappar fattigare.

Jag vill ha namn. Jag vill ha listor. Jag vill veta hur ni skruvade era smaklökar så långt åt helvete att ni kan överleva på den där typen av mat – ultraprocessat skit, barnmat, fabriksgjorda klumpar av salt, fett och uppgivenhet.

Grädde? 25 kr. Vitlök? 12. Olivolja? 60. En köttbit? Glöm det – du får pantsätta din själ. Vem är det som ljuger för oss? Vad är det för jävla illusion? Det här är inte mathållning utan ddetta är kulinarisk självstympning.

105 kr på bolaget – det är ett glas vin och en sorglig insikt. 605 kr ute – en enda måltid och en öl i ett halvtrist hörn på en bistro som luktar förfall. Är ni människor eller smådjur?

Ni som lever så här – väger ni 10 kilo? Ser ni ut som en tomteluva efter nyår? Hur fan ska ni attrahera en kvinna med självrespekt om ni lever som att ni bor i en mikrovågsugn?

Jag vill ha svar av er som lever på såna här budgetar, vad har ni för liv egentligen? Jag märker att fler och fler verkar leva såna här piss liv och samtidigt har vi en existensiell kris för killar som inte kan träffa tjejer - NO SHIT FUCKING SHERLOCK när man lägger 2 lax per månad på mat och 600 kr på nöjen.

Vad är det för partnerskapslöfte och liv ni bjuder in en kvinna till?

För det här är inte budget – det är ett existentiellt haveri.

Har slutat köpa GLUTEN! (Pasta spagetti vitt bröd vetemjöl m.m.)
Har slutat med mjölk.
Har slutat med socker godis bakelser bullar kaka m.m.
Har undvikt ibland chips och potstis. Sällan.
Har slutat köpa micromat förpackningar. Överdriv ämne finns i micro mat. Mycket bakterier...
Har slutat med alkohol ovh läsk.
Läsk är bara ämne för smak och mycket socker lr sötningsmedel...

Jag vill leva frisk. Inget diabetes och inget trasigt tarm...

Restaurang mat kostar dyrt. Jämföra med hemlagad billigt.
Senast redigerad av Dofstom 2025-09-18 kl. 04:59.
Citera
2025-09-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är köttet och fisken som är problematisk i min 2000 kr-budget. Storpack korv blir det för mig. Hur hittar man billigt kött? Jag saknar sådant som var billigt förr, fläskkarré, färskt fläsk och färsk sill.

Köper fläskfärs ibland. Det och nötfärs kan vara OK pris. Och fryst kyckling.
fläskkarré kostar ju 109kr/kg på Willys så det är ju inget probblem.
Citera
2025-09-19, 02:18
Medlem
Citat:
3-4 öl ute på krogen ihop med en köttbit kostar 1000 kr
Vad är det för köttbit som kostar 1000kr???
Tex hängmörad entrecote som jag köpte idag kostade 349kr/kg.
Citera
2025-09-19, 02:20
Medlem
Citat:
Entrecote med pommes och bea 400~ upp 100 om det är ett riktigt bra ställe... öl 90kr st you do the math kanske en efterätt eller en whisky så är vi uppe i 1000
Nu sa du ju bara en köttbit kostar 1000kr.....
Citera
2025-09-19, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Omöjligt om man inte är anorektiker eller en liten kvinna. Äter minst för det dubbla i månaden och jag slösar inte och äter nästan aldrig ute.

Fan, matinköp är verkligen något som får ekonomin att rulla och mänskor att må bättre.

Rika personer borde slösa pengar på riktig fisk och kravmärkt svenskt kött. Jag hade gjort det.

Odlad lax.... Irländskt nötkött, dansk kyckling=landsförräderi!
Du dillar som i alla andra trådar! Jag är en stor man som äter stora portioner och mycket kött.
Skulle tro att du som gråsosse handlar på COOP och då kanske det är svårt att hamna under 2000kr.
Citera
2025-09-19, 02:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
fläskkarré kostar ju 109kr/kg på Willys så det är ju inget probblem.

Fast det är ändå nästan det dubbla för några år sedan. Sedan är det väl jätteförpackningar med. Det fanns butikspackat på min Ica i olika storlekar förr. Nu finns nästan inget färskt kött i butiken.
Citera
2025-09-19, 03:04
Medlem
Fy fan!!!! 2000 räcker inte ens till mina cafe besök för mitt kaffe i månaden.

Hur kan man ha en sådan låg standard? Inte ha någon respekt för sin kropp, äta billig skit.
Citera
2025-09-19, 04:35
Medlem
Jag försöker (och misslyckas konsekvent) hålla min matbudget till 100 kr per dag. Alltså 3000 kr i månaden. Brukar landa på runt 3500 pga foodora-köp, bensinmacks-köp efter kvällspass osv.

2000 är väldigt spartanskt. Men på pappret skulle jag absolut kunna få ihop det. Bara satsa på den billigare maten i min repertoar under hela månaden, och låt bli alla sötsaker/kolsyrade drycker/kaffe. Men det klarar man typ 1 månad max om man inte är riktigt, riktigt pressad.
Citera
2025-09-19, 18:50
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Du dillar som i alla andra trådar! Jag är en stor man som äter stora portioner och mycket kött.
Skulle tro att du som gråsosse handlar på COOP och då kanske det är svårt att hamna under 2000kr.
Fan vad billig mat du hittar. Jag vet ingen man i min ålder som äter för under 2000 kr. Du är kanske duktig på storkok och unnar dig aldrig något.
Citera
2025-09-19, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fast det är ändå nästan det dubbla för några år sedan. Sedan är det väl jätteförpackningar med. Det fanns butikspackat på min Ica i olika storlekar förr. Nu finns nästan inget färskt kött i butiken.
Biten brukar vara 700-1100 gram, perfekt för 3-4 middagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in