2025-05-05, 19:18
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Ut och fiska istället, mindre krusiduller.

Jag tror på detta. I jämförelse med jakt är det dessutom typ gratis. Förutsatt att det finns någon ätbar fisk kvar i havet nu för tiden.
Citera
2025-05-05, 19:29
  #98
Medlem
I detta fallet vore det inte billigare och enklare att börja med fiske istället, att sitta och meta behöver man inte mycket utrustning till.

Hurvida man går plus eller får upp något ätbart är väl en annan fråga.

Vid ädelfiske blir det nog billigare att köpa laxen från frysdisken men tex kräft fiske kanske vore något men några fällor som får ligga ute.
Citera
2025-05-05, 20:40
  #99
Medlem
Hax.Pains avatar
För de som är uppväxta på en gård i jämtland och är i 60års åldern så är det såklart billigare att jaga. Skogen har dom ärvt, bössan har dom ärvt, frysen att stoppa köttet i har dom ärvt, tilldelningen förändras mycket lite så gott om älg att skjuta (bara under första jaktdagens förmiddag brukar halva tilldelningen ligga i backen)
Skogskläderna som dom använder är inte av gortex, plexkex eller snowkex, utan oftast mycket billiga och välanvända, älgdragaren brukar vara nått gammalt skrot eller en 4 hjuling som dom fått i bidrag, osv osv.

Såklart annorlunda för en från sthlm som vill börja jaga.
Citera
2025-05-05, 21:20
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Jägare som säljer för mycket mer pengar än vad det kostar egentligen

Jamen om du nu tror det är så billigt så ge dig in i leken och tälj guld med smörkniv.

Min gissning är dock att det kommer bli dyrare än vad du sitter och fantiserar om.
Citera
2025-05-05, 22:01
  #101
Medlem
humlaos avatar
Tror mycket har med tur och kontakter att göra. Är vapen och jakt och skogsliv ens liv så kan det funka. Känner en som jagat halva sitt liv. Han äger ingen mark men känner folk som gör. Han åker upp med sitt jaktlag (sjukskriver sig från jobbet…) och lyckas för det mesta fälla något. Får han ingen älg får han en hjort , och om inte det så ett svin eller hare.

Han har en egen hund med sig. Han har flera vapen. Alltid frysen full.
Dock säger han att det blivit svårare de senaste åren när mycket skog avverkats. Det går inte längre att förlita sig på att det räcker med jakt. Han fiskar när jakten inte lönar sig så som han tänkt.


Det är lite skumt att hans arbetsgivare inte undrar varför han går in i väggen eller blir svårt sjuk vid varje jaktsäsong.
Citera
2025-05-05, 23:05
  #102
Medlem
upplaenningens avatar
Räcker väl med att du blir en riktig bonde med kossor, grisar osv så har du mat så det räcker utan att bli rånad av ICA.
Citera
2025-05-06, 06:37
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humlao
Tror mycket har med tur och kontakter att göra. Är vapen och jakt och skogsliv ens liv så kan det funka. Känner en som jagat halva sitt liv. Han äger ingen mark men känner folk som gör. Han åker upp med sitt jaktlag (sjukskriver sig från jobbet…) och lyckas för det mesta fälla något. Får han ingen älg får han en hjort , och om inte det så ett svin eller hare.

Han har en egen hund med sig. Han har flera vapen. Alltid frysen full.
Dock säger han att det blivit svårare de senaste åren när mycket skog avverkats. Det går inte längre att förlita sig på att det räcker med jakt. Han fiskar när jakten inte lönar sig så som han tänkt.


Det är lite skumt att hans arbetsgivare inte undrar varför han går in i väggen eller blir svårt sjuk vid varje jaktsäsong.

Trots att han jagat halva sitt liv, så begriper han alltså inte att älgexplosionen i slutet av 1900-talet orsakades av de stora kallhyggena med sly och unga plantor som älgarna kunde äta av!
Citera
2025-05-06, 07:41
  #104
Medlem
Det billigaste måste ju ändå vara att samla på sig roadkills när man ändå är ute och kör bil, påvägen hem från jobbet osv.
Grävling t.ex går utmärkt att äta har jag sett på tv.
Citera
2025-05-06, 14:08
  #105
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Absolut, det är själavårdande att göra saker med polare. Var med en fråga från TS att jaga för att spara pengar.
Och den frågan svarade jag på i mitt första inlägg i denna tråd. Ja, jag har sparat pengar (eller gått plus jämfört med att endast köpa kött) på jakten.
Dessutom har min hälsa förbättrats med bättre kost och motion. Så dubbel vinst.
Citera
2025-05-06, 17:07
  #106
Avstängd
Knivur-273s avatar
Om det vore kommersiellt lönsamt i stort,att fälla älgar, hjortar, rådjur eller vildsvin, så skulle detta köttpris vara betydligt lägre än det är.

Det är bara ett fåtal personer som köper, men djuren måste likaväl hållas på lämpliga nivåer.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-06 kl. 17:11.
Citera
2025-05-12, 15:03
  #107
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Det billigaste måste ju ändå vara att samla på sig roadkills när man ändå är ute och kör bil, påvägen hem från jobbet osv.
Grävling t.ex går utmärkt att äta har jag sett på tv.
Att äta en överkörd grävling från vägrenen är som att be om att dö i botulism eller svår matförgiftning, för människor är ej skapta som asätare som tål det.
Inte ens alla hundar kan sätta i sig ruttet kött eller fisk utan risken för att bli svårt sjuka eller dö.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-12 kl. 15:06.
Citera
2025-05-12, 15:13
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Att äta en överkörd grävling från vägrenen är som att be om att dö i botulism eller svår matförgiftning, för människor är ej skapta som asätare som tål det.
Inte ens alla hundar kan sätta i sig ruttet kött eller fisk utan risken för att bli svårt sjuka eller dö.

Jag föreslår att du undersöker djuret lite innan du mumsar i dig, du behöver inte äta dom som är ruttna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in