Citat:
Ursprungligen postat av
HJALPMIGSNABBT
Jag vet att det är extremt dyrt att skaffa jägarlicens, träna med att skjuta, köpa vapen etc etc och att det i detta fall är mycket billigare att bara gå till affären och köpa kött. (Stämmer detta?)
Men hur ser det ut långsiktigt? Säg gärna årsperioden där det blir gynnsamt?
För jag tänker att det är väl billigare långsiktigt att spendera ganska mycket på licens, vapen etc men att det efter ett tag blir billigare eftersom man inte behöver
1. Köpa vapen hela tiden
2. Träna lika mycket (eller alls)
3. Man behöver inte jaga flera gånger
4. Köttet hållet väldigt länge.
Det är därför jag tror att det blir billigare med jakt efter ett tag eftersom
Man inte köper vapen igen, man knappt tränar men dessutom så kanske man enbart behöver gå på jakt några enstaka gånger per år eftersom köttet håller väldigt länge (eftersom det är mycket, alltså inte utgångsdatum, utan att man äter och äter fast det inte tar slut).
Så det betyder att man inte hela tiden behöver gå till affären (där priserna är skyhöga, och höjs hela tiden) utan du kan gå och jaga några gånger och ha frysen full med kött (dessutom bättre kött än pisset du får i affären) hela året.
Är detta sant?
Hur chill skulle inte det vara? Att ha frysen full hela året om och äta gött kött varje jävla dag, frukost lunch och middag och mellanmål.
Säg att man skjuter en älg och slaktar det etc etc etc.
Hur länge skulle älgen vara om man äter typ 5000 kalorier per dag?
Är en god ide, men du måste äga mark i ett jaktvårdsområde då kan du gå med i jaktlaget.
Sedan är det inte så dyrt, en begagnad bössa 2-5000 kr det dyraste är att du är ledig från jobbet en vecka när älgjakten drar igång.
Annars så är medelåldern ganska hög i jaktlagen svårt med yngre att locka in dem till att jaga.
Men i mitt fall så betalar jag med jaktkort c,a 2000 i avgift för att jaga. Tilldelningen har sjunkit men vi har 2 vuxna 2 kalv. Det ger runt 600 kg fördelat på 4. Sedan så grovstyckar vi älgen och vill du få finare bitar får du åka till de som är professionella styckare.
Ungefär så ser det ut för mig.
De som jagar på bolagsmark betalat betydligt mer då de inte äger någon mark. Att fälla en älg på SCA mark kostar 5000 kr. Då äger du ingen rätt till köttet.