2025-05-05, 07:23
  #13
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Jagar man med fällor så behöver man inte jägarexamen eller skaffa vapen.
Så det kan ju vara ett sätt att sänka kostanderna.
Den stora kostnaden är jaktmark.
Så är det. Som det är nu så är det billigare att köpa kött. Men om världen går under kommer jag nog klara av att snara något vilt. En tam iller som jagar ut några kaniner och som fastnar i ett nät!
Jag är tveksam till att någon som jagar i dag gör det för att sänka kostnaderna för mat. Det finns andra skäl till att jaga. Viltvård och socialt umgänge. Någon som jagar får gärna motsäga mig.
Citera
2025-05-05, 07:27
  #14
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Jag vet att det är extremt dyrt att skaffa jägarlicens, träna med att skjuta, köpa vapen etc etc och att det i detta fall är mycket billigare att bara gå till affären och köpa kött. (Stämmer detta?)

Men hur ser det ut långsiktigt? Säg gärna årsperioden där det blir gynnsamt?

För jag tänker att det är väl billigare långsiktigt att spendera ganska mycket på licens, vapen etc men att det efter ett tag blir billigare eftersom man inte behöver

1. Köpa vapen hela tiden
2. Träna lika mycket (eller alls)
3. Man behöver inte jaga flera gånger
4. Köttet hållet väldigt länge.

Det är därför jag tror att det blir billigare med jakt efter ett tag eftersom

Man inte köper vapen igen, man knappt tränar men dessutom så kanske man enbart behöver gå på jakt några enstaka gånger per år eftersom köttet håller väldigt länge (eftersom det är mycket, alltså inte utgångsdatum, utan att man äter och äter fast det inte tar slut).


Så det betyder att man inte hela tiden behöver gå till affären (där priserna är skyhöga, och höjs hela tiden) utan du kan gå och jaga några gånger och ha frysen full med kött (dessutom bättre kött än pisset du får i affären) hela året.


Är detta sant?


Hur chill skulle inte det vara? Att ha frysen full hela året om och äta gött kött varje jävla dag, frukost lunch och middag och mellanmål.

Säg att man skjuter en älg och slaktar det etc etc etc.

Hur länge skulle älgen vara om man äter typ 5000 kalorier per dag?

Att ha jaktmark är ingen gratis historia .
Citera
2025-05-05, 07:30
  #15
Medlem
Zaedrewss avatar
Kan du slakta en älg? Dvs gör det till ätbart kött. Det är ju också en grej att lägga till. Väldigt många jägare kan inte det. De skjuter och sedan anlitar någon annan för att fixa detta så de sedan får en fin köttbit att kunna lägga på grillen.
Citera
2025-05-05, 07:33
  #16
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Att ha jaktmark är ingen gratis historia .
Beror ju på. Vi tillåter inte jakt på vår mark, men vi kan mycket väl tillåta någon skjuta vildsvin här gratis och dela köttet.

Sen kostar det klart att sätta upp en åtel och och ett torn om man ska ha det.
Citera
2025-05-05, 07:40
  #17
Medlem
Jag jagade i några år men tyckte det var lite småsint stämning i de jaktlag jag lyckades komma med i. Är givetvis ingen måttstock för hur hela landets jaktlag bedrivs.
Lyckades få tag i en handlare med diverse viltkött som jag 1-2 gånger per år fyller frysen med istället. I mellandagarna köpte vi 60kg och det bör räcka till mitten av sommaren ungefär så jag skulle uppskatta vårt familjebehov på runt 100kg per år.

Saknar småviltsjakten dock, hare, orre, tjäder. Kanske man ska ta upp den enbart för småvilt.
Citera
2025-05-05, 07:44
  #18
Medlem
makuhiras avatar
Och tidsmässigt? Vill man verkligen spendera X antal timmar på något bara för att man tycker maten på affären är dyr?

Sen lär frysen bara vara fylld med färs och stekar. Men vill man verkligen brassa på det till frukost och mellanmål? Eller har du tänkt att man också ska göra bacon, skinka eller korv själv också?

Tror jag håller mig till fryst kyckling för '90kr" kilot.
Citera
2025-05-05, 07:45
  #19
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Jag vet att det är extremt dyrt att skaffa jägarlicens, träna med att skjuta, köpa vapen etc etc och att det i detta fall är mycket billigare att bara gå till affären och köpa kött. (Stämmer detta?)

Men hur ser det ut långsiktigt? Säg gärna årsperioden där det blir gynnsamt?

För jag tänker att det är väl billigare långsiktigt att spendera ganska mycket på licens, vapen etc men att det efter ett tag blir billigare eftersom man inte behöver

1. Köpa vapen hela tiden
2. Träna lika mycket (eller alls)
3. Man behöver inte jaga flera gånger
4. Köttet hållet väldigt länge.

Det är därför jag tror att det blir billigare med jakt efter ett tag eftersom

Man inte köper vapen igen, man knappt tränar men dessutom så kanske man enbart behöver gå på jakt några enstaka gånger per år eftersom köttet håller väldigt länge (eftersom det är mycket, alltså inte utgångsdatum, utan att man äter och äter fast det inte tar slut).


Så det betyder att man inte hela tiden behöver gå till affären (där priserna är skyhöga, och höjs hela tiden) utan du kan gå och jaga några gånger och ha frysen full med kött (dessutom bättre kött än pisset du får i affären) hela året.


Är detta sant?


Hur chill skulle inte det vara? Att ha frysen full hela året om och äta gött kött varje jävla dag, frukost lunch och middag och mellanmål.

Säg att man skjuter en älg och slaktar det etc etc etc.

Hur länge skulle älgen vara om man äter typ 5000 kalorier per dag?
Är en god ide, men du måste äga mark i ett jaktvårdsområde då kan du gå med i jaktlaget.
Sedan är det inte så dyrt, en begagnad bössa 2-5000 kr det dyraste är att du är ledig från jobbet en vecka när älgjakten drar igång.
Annars så är medelåldern ganska hög i jaktlagen svårt med yngre att locka in dem till att jaga.
Men i mitt fall så betalar jag med jaktkort c,a 2000 i avgift för att jaga. Tilldelningen har sjunkit men vi har 2 vuxna 2 kalv. Det ger runt 600 kg fördelat på 4. Sedan så grovstyckar vi älgen och vill du få finare bitar får du åka till de som är professionella styckare.
Ungefär så ser det ut för mig.

De som jagar på bolagsmark betalat betydligt mer då de inte äger någon mark. Att fälla en älg på SCA mark kostar 5000 kr. Då äger du ingen rätt till köttet.
Citera
2025-05-05, 07:52
  #20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Att ha jaktmark är ingen gratis historia .

Det är ju den stora grejen. Att ens kunna komma med i ett jaktlag är ju en jackpott. Inte många förunnat. Dvs om man nu inte är så rik att man har egen mark.
Citera
2025-05-05, 07:53
  #21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Beror ju på. Vi tillåter inte jakt på vår mark, men vi kan mycket väl tillåta någon skjuta vildsvin här gratis och dela köttet.

Sen kostar det klart att sätta upp en åtel och och ett torn om man ska ha det.
Vi? Vadå vi?

Vad menas med sista stycket?
Citera
2025-05-05, 07:54
  #22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Har du kollat vad vilt kostar på ICA och jämfört med vad uppfött kött kostar? Det om något borde ju ge dig en fingervisning om vilken köttproduktion som är billigast - det finns en anledning till att vi övergav jägar-samlar-samhället för en hisklig massa år sedan...
Jägare som säljer för mycket mer pengar än vad det kostar egentligen
Citera
2025-05-05, 07:56
  #23
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Hur mycket vill han ha?

Och dessutom, folk som jagar för nöjesskull, och jagar flera gånger utan att faktiskt döda. Etc. Jag MENAR EJ ER. Tänk er någon som går ut och dödar direkt och kommer hem. Inte någon som är på någon jakt semester lr ngt

Jagar utan att döda vad dillar du om?

Jagar du regelbundet och gör ditt eget kött, slakt etc går du plus efter kanske 5 år. Det är bara vapnet som är en större kostnad.
Citera
2025-05-05, 07:57
  #24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Jagar utan att döda vad dillar du om?

Många som går på jakt men aldrig trycker av eftersom de är med i jaktlag etc.

De dödar inte ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in