2025-05-05, 12:17
  #61
Medlem
Klart att det är billigare ( och godare)!

Har du mark och jägarexamen så är det bara att köra.
Citera
2025-05-05, 12:19
  #62
Medlem
Thyrells avatar
Kostnad för jakt beror på vem du är och vart du bor och vad du jagar. En kompis i mellansverige jagar mest gris. Det är ju ofta nästan helt gratis med lite kontakter.
Jag bor i norra landsdelen och har egen jaktmark. Jagar älg i ett lag. Kostnad för mig i årets jakt blir ca 3000:-. Inkl försäkringar, medlemsskap, extra arrenden, och fällavgifter och ammunition.
Bössan är snart 30 år och kostade ca 6000:- då. Får säkert nästan lika mycket i dag.

Älgkött per år jag får varierar mellan 50-100 kg, det beror på hur många djur vi får fälla, hur stora och hur många som delar.

Lägg där till att mina egna jaktmark ger mig några rådjur och en hel del skogsfågel. Tjäder, orre, järpe. Samt duva och någon enstaka hare.
Bössorna för detta är arvegods.

Köpte en extra stor frysbox runt år 2000 för jakt och bär.

Så jag har gått plus på min jakt.
Citera
2025-05-05, 12:42
  #63
Medlem
Pungpuckels avatar
Gillar du jakthundar? En sådan får du skaffa dig, om du inte vill gå med i jaktlag.
Citera
2025-05-05, 12:43
  #64
Medlem
Pungpuckels avatar
Ut och fiska istället, mindre krusiduller.
Citera
2025-05-05, 13:13
  #65
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nej det fixar du inte i en lägenhet . Inte i en vanlig villaträdgård heller .

Då kommer såväl din hyresvärd och miljökontoret eller dina grannar att göra det väldigt väldigt olönsamt och en ryggbiff på Ica blir ett budgetalternativ i jämförelse.
Vad menar du?
Citera
2025-05-05, 13:27
  #66
Medlem
BadPostures avatar
Det enklast är väl att föda upp höns/gäss/kalkon, och kanin, som du slaktar på hösten. Från hönsen får du också ägg hela året (mer än du pallar äta upp!)

Kräver endast tomt, burar, en yxa samt skållningsgryta för avplockningen. Krävs ingen särskild kunskap. Inom detaljplanerat område krävs det dock sannolikt tillstånd från kommunen om du har över ett visst antal djur.
Citera
2025-05-05, 13:33
  #67
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Från ax till limpa kostar det mig cirkus 60 kr/kg när jag fäller en älg idag.

Är det värt mödan med att ligga på pass, frysa, skjuta, bogsera, lasta, flå, hänga, grovstycka, stycka, förpacka och frysa? Knappast, men jag värderar eget kött otroligt högt.
Har du gjort någon uppskattning vad "timpenningen" blir? Hur många timmar lägger du per kilo kött? Allt från resor till vallen, resor till och från jaktmarken, hur många timmar du spenderar på att jag?

Som ett exempel, Jag har en liten hobbyverksamhet med en polare, vi räknade ut att vi drar in ungefär 25 Sek i timmen. Vi gör det bara för att det är kul, skulle vi vilja tjäna pengar så hade det varit bättre att dra lite pass på donken och flippa burgare.
Citera
2025-05-05, 13:33
  #68
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Kostnad för jakt beror på vem du är och vart du bor och vad du jagar. En kompis i mellansverige jagar mest gris. Det är ju ofta nästan helt gratis med lite kontakter.
Jag bor i norra landsdelen och har egen jaktmark. Jagar älg i ett lag. Kostnad för mig i årets jakt blir ca 3000:-. Inkl försäkringar, medlemsskap, extra arrenden, och fällavgifter och ammunition.
Bössan är snart 30 år och kostade ca 6000:- då. Får säkert nästan lika mycket i dag.

Älgkött per år jag får varierar mellan 50-100 kg, det beror på hur många djur vi får fälla, hur stora och hur många som delar.

Lägg där till att mina egna jaktmark ger mig några rådjur och en hel del skogsfågel. Tjäder, orre, järpe. Samt duva och någon enstaka hare.
Bössorna för detta är arvegods.

Köpte en extra stor frysbox runt år 2000 för jakt och bär.

Så jag har gått plus på min jakt.

Jepp. Vildsvin ses ju mest som skadedjur. Finns i tiotusental - betydligt fler än markägarna kan och orkar skjuta själva. Har hört om folk som skjuter av vildsvin och bara gräver ner, för de orkar inte stycka.

Om man har en sommarstuga i Småland kan man säkert få hänga med grannbonden ut.
Citera
2025-05-05, 13:38
  #69
Medlem
Du kan ju föda upp kaniner istället. Det är billigare och då de förökar sig snabbt så har du bra kött hela tiden.
Citera
2025-05-05, 13:49
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Jag vet att det är extremt dyrt att skaffa jägarlicens, träna med att skjuta, köpa vapen etc etc och att det i detta fall är mycket billigare att bara gå till affären och köpa kött. (Stämmer detta?)

Men hur ser det ut långsiktigt? Säg gärna årsperioden där det blir gynnsamt?

För jag tänker att det är väl billigare långsiktigt att spendera ganska mycket på licens, vapen etc men att det efter ett tag blir billigare eftersom man inte behöver

1. Köpa vapen hela tiden
2. Träna lika mycket (eller alls)
3. Man behöver inte jaga flera gånger
4. Köttet hållet väldigt länge.

Det är därför jag tror att det blir billigare med jakt efter ett tag eftersom

Man inte köper vapen igen, man knappt tränar men dessutom så kanske man enbart behöver gå på jakt några enstaka gånger per år eftersom köttet håller väldigt länge (eftersom det är mycket, alltså inte utgångsdatum, utan att man äter och äter fast det inte tar slut).


Så det betyder att man inte hela tiden behöver gå till affären (där priserna är skyhöga, och höjs hela tiden) utan du kan gå och jaga några gånger och ha frysen full med kött (dessutom bättre kött än pisset du får i affären) hela året.


Är detta sant?


Hur chill skulle inte det vara? Att ha frysen full hela året om och äta gött kött varje jävla dag, frukost lunch och middag och mellanmål.

Säg att man skjuter en älg och slaktar det etc etc etc.

Hur länge skulle älgen vara om man äter typ 5000 kalorier per dag?

Du får godare kött iaf jämfört med vad du hittar i matbutiken.
Citera
2025-05-05, 13:51
  #71
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Jepp. Vildsvin ses ju mest som skadedjur. Finns i tiotusental - betydligt fler än markägarna kan och orkar skjuta själva. Har hört om folk som skjuter av vildsvin och bara gräver ner, för de orkar inte stycka.

Om man har en sommarstuga i Småland kan man säkert få hänga med grannbonden ut.
Troll

Man gräver men säljer inte?
Citera
2025-05-05, 13:57
  #72
Medlem
Kött får du på köpet om du ser jakt som en hobby. Svårt att hitta trevliga och vettiga jaktlag men det blir ju lite som en sekt med en massa måsten. Intriger och massa annat följer nästan i alla jaktlag. Alla blir äldre och sedan ska man hålla på o tjafsa om de är en fara eller förstör för de andra i laget. Jaktstugor ska renoveras etc.

Bor du mitt ute i ingenstans så kan du säkert tjuvjaga en del och klara dig undan billigt men du åker förr eller senare fast skulle jag gissa på.

Ett tips o skaffa en karl/brud med jakt inom släkten och var trevlig så kommer folk att kasta kött på dig.
Styckat o klart.
__________________
Senast redigerad av Kukilon 2025-05-05 kl. 14:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in