2025-05-05, 16:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
Var har du fått ifrån att människor skulle mobbas mer i Sverige? Finns ingen statistik på något sådant

Överväldigande statistik. Fy fan vad du snackar skit.
Sverige är ett av världens mest toleranta hjälpsamma ärliga länder. Här finns minst mobbing. Däremot är vi krävande och kan du inte tala perfekt svenska så kan du inte bli svensk t.ex. Men det tycker jag inte är mobbing.
Citera
2025-05-05, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Sverige är ett av världens mest toleranta hjälpsamma ärliga länder. Här finns minst mobbing. Däremot är vi krävande och kan du inte tala perfekt svenska så kan du inte bli svensk t.ex. Men det tycker jag inte är mobbing.
Minst mobbning? Du är verklighetsfrånvänd. Fy fan. Svenskar är mesigast i hela världen.
Citera
2025-05-05, 17:09
Avstängd
Citat:
I andra länder så har folk en väldigt mycket starkare koppling till varandra är svenskar har med svenskar.

Det kan handla om väldigt små saker som att ställa upp för andra, betala mat, ge pengalån, inte ta mycket betalt för en vara, hjälpa folk i nöd etc.

Exempelvis så är det kutym i andra länder att man inte förväntar sig att få pengarna tillbaka om man exempelvis betalar för lunch, ger en person någon hundring etc medan man i Sverige ska swisha tillbaks direkt.

Dessutom när man har vänner över, att även han får äta med familjen. Vilket aldrig har hänt mig lr folk jag känner.

Om någon tigger utomhus så hjälper man personen hitta boende/hjälp från staten etc medan man i Sverige bara går in i affären, köper sitt och sen går ut utan att ens titta på stackaren.

Det är mindre mobbning i skolorna i dessa länder medan landsbröder kan göra livet fruktansvärt för någon för att de tycker att det är kul. I andra länder så ser man inte på saker så, utan man får inte glädje av att mobba och mobbar man någon så kommer ens pappa slå sönder dig. I Sverige där det 2500 individer varje år i självmord.

(Det finns dock enstaka situationer där mobbning blir okej i dessa länder, när någon är typ fikus/flata etc)

Exempelvis om du går till en restaurang/pizzeria/foodtruck etc så kommer priserna vara relativt låga jämfört med svenska priser. I Sverige kommer folk höja priserna till max för att de ska tjäna så mycket pengar som möjligt även om det betyder att människor och familjer får sämre förutsättningar samtidigt som man i andra länder enbart har en liten profit eftersom priserna är ganska låga. Eftersom man bryr sig om sin landsbroder.

När man går utomhus säger INGEN hej till dig. Som högst får man en nick eller ett hej om man stelt får ögonkontakt med varandra. I andra länder säger folk hej och har små konversationer med dig (förutsatt att du är från det landet såklart).

Massvis med situationer kan nämnas som exempel men ni fattar.

Det handlar inte om att vara ”social” eller vilket påfund man hittar på.

Man har ingen stark koppling till varandra.

Jag tror att det beror på att man inte är nationalister och patrioter vilket man ofta är från de länder där folk har stark koppling mellan varandra.

Ser att många inte tycker som du!
Jag håller med dig, det krävs själv insikt och ryggrad för att erkänna att man inte är perfekt,
Och dom två egenskaperna saknar många svenskar,

Sen vad den exakta orsaken till detta beteende tvistas det säkert om, men beror säkert på flera orsaker,
Men en stor orsak är att vi inte har något gemensamt att kämpa för, dom flesta svenskar är självupptagen med sina liv och dom intresserar sig inte för samhällsutvecklingen ett jävla dug!
Det ansvaret har dom lämnat över till politikerna som gör ett förbannat dåligt jobb för medborgarna "dom svenska medborgarna"

Säkert är det en orsak också,
att politiker skiter fullständigt i svenskar till förmån för den nya Adelen!

Om folk hade haft förmågan till insikt så hade folk sett och förstått att vi är som Tyskland var under kriget,
Du kan inte lita på någon! Din närmsta kan sätta dit dig när som för vad som.

Bara tragiskt att det blivit så och värre blir det.
Citera
2025-05-05, 17:17
Medlem
KlappMungons avatar
För att vi haft förmånen att leva i fred utan revolutioner och skit. Vi har kunnat uteckla ett landsomfattande socialt kontrakt där man inte lurar och bedrar varandra bara för att man kommer från olika områden eller olika klaner.

Vi har haft en stark välfärdsstat eftersom de flesta faktiskt arbetat om de kunnan och inte fuskat. Då har vi kollektivt kunnat hjälpa de som faktiskt behöver.

Allt det här har minskat behovet att förlita sig från hjälp från grannar och andra i närområdet så det finns inget behov att stå och ha meningslöst småprat med grannen eller slaktaren.

Vår solidaritet har inte varit jättestark med en liten grupp utan utsmetad på hela befolkningen.
Citera
2025-05-05, 17:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Ja och nä!
Toleranta mot dom som gör fel,
I skolan är det alltid den utsatta som får byta skola, medans mobbaren, våldtäktsmanen, eller vilket rövhål som, får gå kvar som inget har hänt!

Hjälpsamma! Ja och åter hjälper vi dom som förtjänar det minst!

Ärliga! Där har du mycket att ta in, Maggan haggan i S står och blå juger svenska folket upp i ansiktet varje gång hon öppnar foderluckan, ja det gör förresten alla politiker!

Ja listan kan göras lång med saker som talar emot dig.
Citera
2025-05-05, 17:33
Medlem
Citat:
”Matriarker” jävla fjant. Jag läser inte mer av din skittext.

Utveckla?

Ett levande exempel:

En person som har satt på kompis tjej.

Överväldigande statistik. Fy fan vad du snackar skit.

Änkor då. Jag syftar på den äldsta generationen.
Citera
2025-05-05, 17:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Minst mobbning? Du är verklighetsfrånvänd. Fy fan. Svenskar är mesigast i hela världen.
Tvärtom., (vuxna) svenskar är starka och starka individer håller inte på med mobbing. De skyddar tvärtom mobboffer. Undantag finns naturligtvis, jag pratar i genomsnitt.

Det svenska samhället, som på ett sätt är den genomsnittliga åsikten hos alla svenskar, är emot mobbing och för att skydda i princip alla, även de som beter sig illa.
Citera
2025-05-05, 17:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KallesKulor
Seriöst.

TS har varit medlem i 2 månader och startat 37 trådar, där allt är mer eller mindre trollande.

I en tråd är trollet en tvåbarnsmorsa, i en annan är trollet 20 årig kille som ska bygga muskler, i en annan ska trollet ta självmord osv osv.

Den här tråden innehåller ingen sanning, utan ska bara provocera för att trollet ska känna sig mäktig genom att få lite visningar. Riktigt skräp är vad det är.

Hummm?
Jag håller med honom om mycket av det han skriver,
Kan det vara så att alla har rätt,
Det finns flera sidor av myntet så att säga och ens egna beskrivning och upplevelse blir ifrån den sidan man själv befinner sig på!

Alla är sin egen individ och vi uppfattar och ser saker på olika sätt,
Vill påstå att i detta ämnet så har båda sidor rätt.
Citera
2025-05-05, 17:56
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
En så här svag trådstart med så svepande påstående utan belägg, som dessutom verkar utgå helt utifrån TS egna erfarenheter från vad som verkar vara en socialt utsatt miljö, förtjänar egentligen inte ett svar. Men ok.

Först och främst, dina upplevelser är verkligen inte representativa för hela Sverige så varför tror du att de är allmängiltiga? Jag tror snarare att din verklighet är starkt kopplad till din egen miljö och ditt umgänge.

TL/DR: Man får det liv man skapar sig, utifrån umgänge och egen attityd. Jag känner inte alls igen TS Sverige från mitt liv, så hur man upplever livet har uppenbarligen väldigt mycket att göra med hur man själv är som person.

Att kompisar inte alltid blev bjudna på mat hade, vilket redan har påpekats, att göra med respekt för andra familjers middagsritual. Man visste helt inte om middagen var förberedd hemma hos kompisen, och man ringde heller inte hem till folk för minsta småsak då. Däremot så åt man ofta mellanmål hemma hos varandra, eller fikade, och det bjöds generöst på hembakat, glass och annat. Det fanns kanske en viss kulturell ängslighet i att inte störa andra, men det handlade inte om snålhet. Svenskar är, i min erfarenhet, allt annat än snåla. Lite stela ibland, och lite rädda för att vara påträngande eller oavsiktligt förolämpa någon, men inte snåla.

Resten av trådstarten är bara lösa påståenden.
- Om du hade bott utomlands så hade du fattat hur fel du har, men du låter som en klassisk svensk gnällspik som har varit i Thailand två veckor och därefter tror att alla är snällare och mer empatiska utomlands. Hur behandlas uteliggare i ”patriotiska” USA? Eller i Thailand, för den delen?
- Om dina kompisar vill att du swishar när de ”bjuder” på lunch så behöver du nya kompisar. Om man är flera kanske det är snabbare att en betalar och övriga swishar, men då är det överenskommet från början. I min vänskapskrets swishas det sällan överhuvudtaget, men så är det heller ingen som har det särskilt knapert.
- Jag tycker folk hejar överallt; när jag går in i en butik, när jag går ut igen, på restauranger, på gatan om jag möter en bekant, på arbetsplatsen. Folk hejar till och med på byggvaruhuset! Och man är i en mindre stad, så kommer man knappt framåt för att det ska småpratas med varenda känt ansikte. Det är nog ärligt talat bara dig det hänger på.
- Mobbing finns i alla skolor, men som en klokt inlägg förklarade så ser disciplinen helt annan ut i andra länders skolor, och skoluniform gör mycket för att eliminera anledning till mobbning. Svenska skolor sticker knappast ut vare sig i mobbning eller därav förorsakade dödsfall; även här ligger USA i topp.

Gräset är inte grönare på andra sidan, men det är inte så dumt att leva utomlands i några år (minst 5) för att förstå att alla länder är ganska lika i mångt och mycket, och ganska olika på andra sätt. Men inget land är perfekt på alla sätt, även om Sverige i internationell jämförelse faktiskt har en extremt hög lägstanivå.

Den svenska angivarmentaliteten verkar saknas i många länder. Man springer inte till snuten och anmäler olagligheter bara för att jävlas med en granne eller för att "man måste lyda lagar och regler, så jag måste tala om för polisen att den här personen bryter mot lagen", åtminstone inte så länge det inte är olagligheter som man själv drabbas av. Det är också vanligt i många kulturer att göra mer för sina vänner och sin familj än i Sverige. Förutom det tror jag också att han målar andra länder lite väl rosenrött.
Citera
2025-05-05, 17:59
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Ja och nä!
Toleranta mot dom som gör fel,
I skolan är det alltid den utsatta som får byta skola, medans mobbaren, våldtäktsmanen, eller vilket rövhål som, får gå kvar som inget har hänt!

Hjälpsamma! Ja och åter hjälper vi dom som förtjänar det minst!

Ärliga! Där har du mycket att ta in, Maggan haggan i S står och blå juger svenska folket upp i ansiktet varje gång hon öppnar foderluckan, ja det gör förresten alla politiker!

Ja listan kan göras lång med saker som talar emot dig.

Så länge man inte ger sig på staten så finns det en fantastisk tolerans för mobbare och brottslingar i Sverige.
Citera
2025-05-05, 18:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Så länge man inte ger sig på staten så finns det en fantastisk tolerans för mobbbare och brottslingar i Sverige.

Precis!
Citera
2025-05-05, 18:03
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Den svenska angivarmentaliteten verkar saknas i många länder. Man springer inte till snuten och anmäler olagligheter bara för att jävlas med en granne eller för att "man måste lyda lagar och regler, så jag måste tala om för polisen att den här personen bryter mot lagen", åtminstone inte så länge det inte är olagligheter som man själv drabbas av. Det är också vanligt i många kulturer att göra mer för sina vänner och sin familj än i Sverige. Förutom det tror jag också att han målar andra länder lite väl rosenrött.
Det finns gott om filmer i alla länder som utforskar de sämre sidorna av människor i just det landet; småaktighet, missunnsamhet, avundsjuka osv. Svenskar har inte monopol på uselhet.

Tycker mest att den här tråden visar på en enorm inskränkthet och okunskap om världen utanför Sverige. Det finns reko människor överallt, och det finns usla människor överallt. Bo några år i andra länder så lär ni inse att människor alltid är människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in