• 1
  • 2
2025-05-05, 04:53
Bannlyst
I andra länder så har folk en väldigt mycket starkare koppling till varandra är svenskar har med svenskar.

Det kan handla om väldigt små saker som att ställa upp för andra, betala mat, ge pengalån, inte ta mycket betalt för en vara, hjälpa folk i nöd etc.

Exempelvis så är det kutym i andra länder att man inte förväntar sig att få pengarna tillbaka om man exempelvis betalar för lunch, ger en person någon hundring etc medan man i Sverige ska swisha tillbaks direkt.

Dessutom när man har vänner över, att även han får äta med familjen. Vilket aldrig har hänt mig lr folk jag känner.

Om någon tigger utomhus så hjälper man personen hitta boende/hjälp från staten etc medan man i Sverige bara går in i affären, köper sitt och sen går ut utan att ens titta på stackaren.

Det är mindre mobbning i skolorna i dessa länder medan landsbröder kan göra livet fruktansvärt för någon för att de tycker att det är kul. I andra länder så ser man inte på saker så, utan man får inte glädje av att mobba och mobbar man någon så kommer ens pappa slå sönder dig. I Sverige där det 2500 individer varje år i självmord.

(Det finns dock enstaka situationer där mobbning blir okej i dessa länder, när någon är typ fikus/flata etc)

Exempelvis om du går till en restaurang/pizzeria/foodtruck etc så kommer priserna vara relativt låga jämfört med svenska priser. I Sverige kommer folk höja priserna till max för att de ska tjäna så mycket pengar som möjligt även om det betyder att människor och familjer får sämre förutsättningar samtidigt som man i andra länder enbart har en liten profit eftersom priserna är ganska låga. Eftersom man bryr sig om sin landsbroder.

När man går utomhus säger INGEN hej till dig. Som högst får man en nick eller ett hej om man stelt får ögonkontakt med varandra. I andra länder säger folk hej och har små konversationer med dig (förutsatt att du är från det landet såklart).

Massvis med situationer kan nämnas som exempel men ni fattar.

Det handlar inte om att vara ”social” eller vilket påfund man hittar på.

Man har ingen stark koppling till varandra.

Jag tror att det beror på att man inte är nationalister och patrioter vilket man ofta är från de länder där folk har stark koppling mellan varandra.
Citera
2025-05-05, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT
I andra länder så har folk en väldigt mycket starkare koppling till varandra är svenskar har med svenskar.

Det kan handla om väldigt små saker som att ställa upp för andra, betala mat, ge pengalån, inte ta mycket betalt för en vara, hjälpa folk i nöd etc.

Exempelvis så är det kutym i andra länder att man inte förväntar sig att få pengarna tillbaka om man exempelvis betalar för lunch, ger en person någon hundring etc medan man i Sverige ska swisha tillbaks direkt.

Dessutom när man har vänner över, att även han får äta med familjen. Vilket aldrig har hänt mig lr folk jag känner.

Om någon tigger utomhus så hjälper man personen hitta boende/hjälp från staten etc medan man i Sverige bara går in i affären, köper sitt och sen går ut utan att ens titta på stackaren.

Det är mindre mobbning i skolorna i dessa länder medan landsbröder kan göra livet fruktansvärt för någon för att de tycker att det är kul. I andra länder så ser man inte på saker så, utan man får inte glädje av att mobba och mobbar man någon så kommer ens pappa slå sönder dig. I Sverige där det 2500 individer varje år i självmord.

(Det finns dock enstaka situationer där mobbning blir okej i dessa länder, när någon är typ fikus/flata etc)

Exempelvis om du går till en restaurang/pizzeria/foodtruck etc så kommer priserna vara relativt låga jämfört med svenska priser. I Sverige kommer folk höja priserna till max för att de ska tjäna så mycket pengar som möjligt även om det betyder att människor och familjer får sämre förutsättningar samtidigt som man i andra länder enbart har en liten profit eftersom priserna är ganska låga. Eftersom man bryr sig om sin landsbroder.

När man går utomhus säger INGEN hej till dig. Som högst får man en nick eller ett hej om man stelt får ögonkontakt med varandra. I andra länder säger folk hej och har små konversationer med dig (förutsatt att du är från det landet såklart).

Jag tror att det beror på att man inte är nationalister och patrioter vilket man ofta är från de länder där folk har stark koppling mellan varandra.

För att sammanfatta ditt inlägg: Sverige är dåligt och svenskar är dumma. Andra länder är bättre och andra folkslag är bättre.

Då undrar jag varför bor du i Sverige? Varför flyttar du inte till dessa andra bättre länder, där alla är så snälla?

Jag tror du bara hatar Sverige och svenskar för att du bor här. Du hatar det du ser. Därför tror du det är bättre överallt utom här.

Sverige har statlig välfärd, så det finns mindre anledning att fjäska för varandra eftersom man här mer sällan måste behöva be andra om tjänster och kräva gentjänster tillbaka.

Och svenskar kanske inte bjuder in folk hem till sig för att Sverige har blivit ett samhälle där det finns många idioter. Sverige är det friaste civiliserade landet i världen! Vilket märktes under covid. Tyvärr leder frihet till att folk beter sig som idioter, det saknas sociala regler och hyfs, vilket det däremot fortfarande finns i fattigare länder. Därför blir hemmet en plats där man vill undvika idioter.
Senast redigerad av PetterRetard 2025-05-05 kl. 07:15.
Citera
2025-05-05, 07:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Om det där varit sant hade vi ju inte haft några tiggare här på våra gator. Eller är det bara blattar som ger dom pengar?

Sedan om självmord. Sverige ligger ganska lågt i den skalan. Fastän det i utlandet ljugs mycket om det. I katolska och muslimska länder är ju självmord en dödssynd, dvs de ljuger i stats om antalet sådana. Polisen kommer inte skriva att denna personen begick självmord för då skulle familjen bli ledsen.
Citera
2025-05-05, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
För att sammanfatta ditt inlägg: Sverige är dåligt och svenskar är dumma. Andra länder är bättre och andra folkslag är bättre.

Då undrar jag varför bor du i Sverige? Varför flyttar du inte till dessa andra bättre länder, där alla är så snälla?

Jag tror du bara hatar Sverige och svenskar för att du bor här. Du hatar det du ser. Därför tror du det är bättre överallt utom här.

Sverige har statlig välfärd, så det finns mindre anledning att fjäska för varandra eftersom man här mer sällan måste behöva be andra om tjänster och kräva gentjänster tillbaka.

Och svenskar kanske inte bjuder in folk hem till sig för att Sverige har blivit ett samhälle där det finns många idioter. Sverige är det friaste civiliserade landet i världen! Vilket märktes under covid. Tyvärr leder frihet till att folk beter sig som idioter, det saknas sociala regler och hyfs, vilket det däremot fortfarande finns i fattigare länder. Därför blir hemmet en plats där man vill undvika idioter.
För att jag föddes här och är etnisk svensk.

Du snackar mycket skit förövrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om det där varit sant hade vi ju inte haft några tiggare här på våra gator. Eller är det bara blattar som ger dom pengar?

Sedan om självmord. Sverige ligger ganska lågt i den skalan. Fastän det i utlandet ljugs mycket om det. I katolska och muslimska länder är ju självmord en dödssynd, dvs de ljuger i stats om antalet sådana. Polisen kommer inte skriva att denna personen begick självmord för då skulle familjen bli ledsen.
Vi har mer pengar
Citera
2025-05-05, 08:34
Avstängd
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJALPMIGSNABBT

Sverige var mer ett sådant land innan socialdemokratin införde samhällsexperimentet som lyfte oss ur absolut fattigdom in i relativ.

Dessa saker brukar härledas till två saker: en icke fungerande statsapparat samt religion. Ju mer staten lägger sig i ditt liv, ju mindre av detta får du.

Citat:
I de flesta länder där religion fortfarande är aktivt är allmosor och generositet högre, av plikt mot de som har det sämre, men också för att man litar på att det kommer tillbaka till en.

Citat:
Den här gamla missuppfattade idén är något som är en kvarleva från en tid då man förväntades äta middag med sin egen familj. Men alla åt inte på samma tidpunkt. Jag har själv suttit i kompisars rum om de ätit tidig middag, men aldrig någonsin blivit nekad lunch eller mellanmål. Det är alltså av respekt för dina egna föräldrar och familj, inte av snålhet.

I mina barns generation respekterar vi ej detta längre, utan vi ger besökande barn mat vid samma tidpunkt, och informerar föräldrarna vad de ätit. Tiderna ser annorlunda ut nu.

Citat:
Nej, det gör man inte. Däremot har både buddhism, hinduism och islam krav på allmosor just för att fattigdom alltid kommer existera.

Citat:
Mina barn har bott utomlands. Två anledningar till att mindre mobbing förekommer: stenhård disciplin i skolan, och skoluniform.

Citat:
Nej, det har att göra med skatter, moms, indexpriser, hyror och arbetsgivaravgifter. Inget annat.

Citat:
Stämmer i storstäder, inte i mindre samhällen.

Citat:

Framförallt har det med kärnfamiljen att göra. Alla som inte är mamma, pappa, bror/syster är "främmande". När mina kusiner kom så sa man till sina kompisar att man får främmande.

I många länder är man "kusin" med allt och alla, även utan blodsband, eftersom man har en annan, ej sönderslagen syn på familjen vars dinapp går direkt till staten och inte till andra delar av familjen för hjälp.

Nationalism har väldigt lite med det hela att göra.
Citera
2025-05-05, 10:03
Medlem
Glostrups avatar
En så här svag trådstart med så svepande påstående utan belägg, som dessutom verkar utgå helt utifrån TS egna erfarenheter från vad som verkar vara en socialt utsatt miljö, förtjänar egentligen inte ett svar. Men ok.

Först och främst, dina upplevelser är verkligen inte representativa för hela Sverige så varför tror du att de är allmängiltiga? Jag tror snarare att din verklighet är starkt kopplad till din egen miljö och ditt umgänge.

TL/DR: Man får det liv man skapar sig, utifrån umgänge och egen attityd. Jag känner inte alls igen TS Sverige från mitt liv, så hur man upplever livet har uppenbarligen väldigt mycket att göra med hur man själv är som person.

Att kompisar inte alltid blev bjudna på mat hade, vilket redan har påpekats, att göra med respekt för andra familjers middagsritual. Man visste helt inte om middagen var förberedd hemma hos kompisen, och man ringde heller inte hem till folk för minsta småsak då. Däremot så åt man ofta mellanmål hemma hos varandra, eller fikade, och det bjöds generöst på hembakat, glass och annat. Det fanns kanske en viss kulturell ängslighet i att inte störa andra, men det handlade inte om snålhet. Svenskar är, i min erfarenhet, allt annat än snåla. Lite stela ibland, och lite rädda för att vara påträngande eller oavsiktligt förolämpa någon, men inte snåla.

Resten av trådstarten är bara lösa påståenden.
- Om du hade bott utomlands så hade du fattat hur fel du har, men du låter som en klassisk svensk gnällspik som har varit i Thailand två veckor och därefter tror att alla är snällare och mer empatiska utomlands. Hur behandlas uteliggare i ”patriotiska” USA? Eller i Thailand, för den delen?
- Om dina kompisar vill att du swishar när de ”bjuder” på lunch så behöver du nya kompisar. Om man är flera kanske det är snabbare att en betalar och övriga swishar, men då är det överenskommet från början. I min vänskapskrets swishas det sällan överhuvudtaget, men så är det heller ingen som har det särskilt knapert.
- Jag tycker folk hejar överallt; när jag går in i en butik, när jag går ut igen, på restauranger, på gatan om jag möter en bekant, på arbetsplatsen. Folk hejar till och med på byggvaruhuset! Och man är i en mindre stad, så kommer man knappt framåt för att det ska småpratas med varenda känt ansikte. Det är nog ärligt talat bara dig det hänger på.
- Mobbing finns i alla skolor, men som en klokt inlägg förklarade så ser disciplinen helt annan ut i andra länders skolor, och skoluniform gör mycket för att eliminera anledning till mobbning. Svenska skolor sticker knappast ut vare sig i mobbning eller därav förorsakade dödsfall; även här ligger USA i topp.

Gräset är inte grönare på andra sidan, men det är inte så dumt att leva utomlands i några år (minst 5) för att förstå att alla länder är ganska lika i mångt och mycket, och ganska olika på andra sätt. Men inget land är perfekt på alla sätt, även om Sverige i internationell jämförelse faktiskt har en extremt hög lägstanivå.
Citera
2025-05-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Sverige var mer ett sådant land innan socialdemokratin införde samhällsexperimentet som lyfte oss ur absolut fattigdom in i relativ.

Dessa saker brukar härledas till två saker: en icke fungerande statsapparat samt religion. Ju mer staten lägger sig i ditt liv, ju mindre av detta får du.

Det som lyfte ekonomin var innovationerna runt förra sekelskiftet samt att vi slapp bli ruiner under andra världskriget. Det var inte S som lyfte ekonomin, det är en gammal propagandalögn. Sverige var rikt relativt andra redan när S tillträdde.
Citera
2025-05-05, 11:18
Avstängd
xXEmMEXxs avatar
Jag vet vad du menar. Vad det exakt beror på är svårt att svara på men det rör sig om en kombination, det rör sig om att det svenskar har gjort sig helt beroende av systemet och detta har isolerat en stor skala till en viss grad. Svensken är oftast introvert, osocial, hatisk och delvis är han för fin eller ska uppfattas som präktig. Det går liksom tusen tankar i hjärnan vid en interaktion och allt består av vad andra tänker om honom, han är rädd för att uppfattas som någon form av ett mindre värdighets komplex och därför har han svårt för att beblandas med andra människor som uppfattas som det han går runt och tänker på.

Man kan väl säga att det är en satanistisk mentalitet ungefär. Man behöver ingen och man skiter i alla andra så länge något inte gynnar mig själv. Alla som verkar vara under en själv betraktas som mindre värdiga människor.
Senast redigerad av xXEmMEXx 2025-05-05 kl. 11:21.
Citera
2025-05-05, 11:18
Avstängd
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det som lyfte ekonomin var innovationerna runt förra sekelskiftet samt att vi slapp bli ruiner under andra världskriget. Det var inte S som lyfte ekonomin, det är en gammal propagandalögn. Sverige var rikt relativt andra redan när S tillträdde.
Det spelar egentligen ingen roll för folkhemsexperimentet, som ligger till grund för att vi skärmat oss från allt annat än vår närmsta familj. Från att barnet lämnas på dagis till att vi hamnar på ålderdomshem, så präglas vi av detta utifrån en ideologi.
Citera
2025-05-05, 11:33
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard

Varför blir du arg? Han ställer bra frågor. Jag älskar att vi är såhär i Sverige men man kan inte låta bli undra varför vi har så i Sverige.
Citera
2025-05-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det spelar egentligen ingen roll för folkhemsexperimentet, som ligger till grund för att vi skärmat oss från allt annat än vår närmsta familj. Från att barnet lämnas på dagis till att vi hamnar på ålderdomshem, så präglas vi av detta utifrån en ideologi.

Jo det är närmare min egen syn på det hela.

Den ekonomiska boomen på 50-talet brukar tillskrivas socialdemokratin. USA hade samma boom utan att införa den ideologin. Ideologiskt finns ingen gemensam nämnare, det Sverige och USA har gemensamt är att fabrikerna inte bombades.
Citera
2025-05-05, 11:48
Medlem
Svenskar hjälper varandra jättemycket, men det är såklart inget man ser om man saknar vänner eller en stor familj eller är på en arbetsplats.

När det gäller tiggarna så är det inte svenskar utan till 99% romer som sitter utanför affärerna. De har rest till Sverige från Rumänien/Bulgarien för att yrkestigga i Sverige. När det började så vart alla svenskarna upprörda, en del gav jättemycket pengar till de stackars tiggarna och en del blev riktigt sura över att man tillät tiggeri överhuvudtaget.

Idag är situationen så att alla har vant sig vid att det sitter en tiggare utanför mataffären och ägnar det inte längre en tanke. Men byt ut tiggaren till en svensk i nöd så jävlar då hjälps det till!!! Trist att inse det kanske, men det är skillnad på folk och folk.

Svenskar föraktar människor som försätter sig själva i dåliga situationer. Därför ignonerar man att hjälpa någon alkoholist eller kedjerökare som vill få pengar till mer sprit/cigaretter, men är det någon vanlig människa som behöver hjälp så ställer de flesta upp och hjälper. Jag har själv fått hjälp i många situationer och gett hjälp till andra. I nästan samtliga fall handlar det om något praktiskt, en fråga eller en extra hand. INTE om pengar...

Det här med middag, vi svenskar hamnade aldrig i den situationen förr eftersom vi som barn alltid var hemma och åt ungefär vid samma tidpunkt. Det var så man gjorde. Det var inte svensk kultur att låta sina barn äta hos någon annan familj. Men kan förstå det kan kännas konstigt att hänga med en kompis hem som ska äta.... och sen inte få äta...
Svenskar borde lära sina barn att inte dra hem kompisar när det är dags för middag utan att tala om det i förväg, för då kan man laga mat så det räcker till en extra person.

För vi lagar nämligen mat så det räcker till exakt antal personer, inget överflöd eftersom vi i vårt land inte har överflöd av billig mat. Man lagar mat så man slipper att slänga eller till att det ska räcka till matlåda till lunchen dagen efter.

Man kan hålla på såhär väldigt länge, men allt landar i att vi har vår kultur och det verkar som att många inte förstår reglerna i samhället längre. Alla olika kulturer gör att folk verka vilja plocka det bästa från varje kultur utan att tänka på att allting hänger samman och att det blir inte så bra av att bara välja det bästa.

Det blir som att äta pannkaka med jordnötssmör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in