Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Okej, men du tror att den socialdemokratiska modellen ger ekonomisk framgång. Det är en vanlig syn hos sossar, men knappast hos andra. Att andra världskriget är viktigt för vår ekonomiska utveckling är en syn som delas av många.
Nej, jag sa att det experimentsamhälle sossarna skapade med folkhemmet gjorde att människor togs ur absolut fattigdom till relativ fattigdom så avsåg jag på ett materiellt behovsplan (hygien, faciliteter, boendeform) och detta skapade sedan förutsättningen kulturellt för svensken att bli kärnfamilj.
Citat:
Jag tror som svar på TS att vår lantliga härkomst i ett glesbefolkat och vädermässigt ogästvänligt land sitter i. Svårt att resa så folk levde i sin by i en stuga.
Ja, det är nog i allra högsta grad bidragande. Skulle säga att vädret också är bidragande för mycket av ordekonomi, dialekter o s v
Citat:
Sedan har ju de statliga socialförsäkringarna bidragit i modern tid. Men vi är i grunden kusiner från landet i allmänhet.
Ja, vi har knappt kommit in från skogarna, vilket gör att landsbygden idag ser helt annorlunda i än staden.
Citat:
Så.... att vara som en svensk är inte per definition dåligt som TS så oförskämt skriver.
Helt enig. Min poäng var dock att i modern (1900 och framåt) har socialdemokraterna påverkat kulturen främst runt storstäderna med att först skilja oss från storfamiljen, och sedan blivit vana vid att ringa en myndig person för att slippa konfrontation. Arg lapp i tvättstugan, störningsjourer o s v härstämmar härifrån. Det har hämmat svensken än mer, vilket man idag utnyttjar till max i den propaganda man vill trycka ut som narrativ.