• 1
  • 2
2025-05-04, 23:19
Medlem
Redan på medeltiden var bågskyttar hatade. Det sägs att det är därifrån v-tecknet kommer - bågskyttar fick sina fingrar avhuggna dom straff för sin feghet.
Likaså i ww2 - båda sidor avrättade krypskyttar direkt utan rättegång.

Själv låg jag på ka1 - a-dyk (grdman) och jag som krypskytt var kung. Alla ville bemästra psg90. Många försökte - få lyckades.

Tänk filmer som American sniper, the sniper, enemy at the gates osv. Krypskyttarna är hjärtat.
När ändrades detta?
Citera
2025-05-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Redan på medeltiden var bågskyttar hatade. Det sägs att det är därifrån v-tecknet kommer - bågskyttar fick sina fingrar avhuggna dom straff för sin feghet.

Själv låg jag på ka1 - a-dyk (grdman) och jag som krypskytt var kung. Alla ville bemästra psg90. Många försökte - få lyckades.

Tänk filmer som American sniper, the sniper, enemy at the gates osv. Krypskyttarna är hjärtat.
När ändrades detta?

Du menar när man började älska fiendens krypskyttar?
Citera
2025-05-04, 23:30
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

När ändrades detta?

Kryp-/prickskyttar är och har alltid varit hatade, av fienden.
Har du missat det perspektivet?
Senast redigerad av Stenballe 2025-05-04 kl. 23:59.
Citera
2025-05-04, 23:50
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:

När ändrades detta?
Har man varit ens i närheten av att vara a-dyk så använder man inte benämningen "krypskytt".
Man vet även vad det betyder att Sverige aldrig ska kapitulera i ett krig.
(FB) Vad betyder det att Sverige aldrig ska kapitulera i ett krig?
Senast redigerad av HobbyHitler 2025-05-04 kl. 23:54.
Citera
2025-05-05, 00:13
Medlem
proconsuls avatar
Krypskyttar har väl alltid varit hyllade på den egna sidan?
Citera
2025-05-05, 00:19
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Hade du inte fantiserat ihop din runkhistoria så hade du vetat om att det heter prickskytt och inte krypskytt.

Nu visade du klart och tydligt att du inte ens vet vad det heter - och än mer att du inte har mer kunskap eller erfarenhet av det än att runka till Call of Duty och diverse Hollywoodfilmer...

Cool story, bro.

Var kommer alla de här mupparna ifrån? Nyreggade, och hittar till vapenforumet och bara pratar skit.
Är de avlönade av putin eller är de bara wannabes?
Alla vet att prickskyttar/snipers är effektiva även idag, speciellt i informationsupphämtning samt vid sk counter terrorism därför ses de på hustak, sökandes mål.
Citera
2025-05-05, 00:39
Medlem
Det var nog hjälten finnen Simo Häyhä som tog snipers till en helt ny nivå.

Simo Häyhä är mannen som har flest "sniper kills", han dödade ensam över 500 Ryska orcher under kriget mellan Finland och Ryssland.

Han är inte helt oväntat nationalhjälte i Finland idag.
Citera
2025-05-05, 00:49
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Var kommer alla de här mupparna ifrån? Nyreggade, och hittar till vapenforumet och bara pratar skit.
Är de avlönade av putin eller är de bara wannabes?
Alla vet att prickskyttar/snipers är effektiva även idag, speciellt i informationsupphämtning samt vid sk counter terrorism därför ses de på hustak, sökandes mål.
Inte alltid, har för mig att det var dom klantiga tyska prickskyttarna i Munchen-OS som lyckades klanta sig så illa att hela gisslan dog.
Sedan var krypskytten som sköt Trump i örat något föredöme heller, missa ett så stort oarange mål är lilla på det korta avståndet.
Lee Harvey Oswald hade skrattat i sin grav.
Citera
2025-05-05, 00:58
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Inte alltid, har för mig att det var dom klantiga tyska prickskyttarna i Munchen-OS som lyckades klanta sig så illa att hela gisslan dog.
Sedan var krypskytten som sköt Trump i örat något föredöme heller, missa ett så stort oarange mål är lilla på det korta avståndet.

Nej...men det är skillnad på soldater , poliser och galningar.
Attentatsmän där finns 2 sorter
1 proffs som söker tillfället
2 ammatörer som tar tillfället när det presenteras.

Tittar man på insats polis, typ SWAT och prickskyttar i främst specialförband är de högst kompetenta
Citera
2025-05-05, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh

Han var inte tränad, däremot den som sköt honom på två röda var tränad.
Citera
2025-05-05, 06:36
Medlem
One2Manys avatar
Citat:

Nja, V-tecknet kommer från 100åriga kriget, specifikt ett slag där brittiska longbow men gjorde slarvsylta av franska riddare som stormade fram över en leråker, vilket gjorde dem till långsamma och enkla mål.

Som brukligt var togs många av dessa riddare till fånga för utkrävande av lösen längre fram. Därav kommer V-tecknet, från bågskyttarna som gjorde det mot de tillfångatagna riddarna för att säga "det är de här två fingrarna vi dödar er med"
Citera
2025-05-05, 09:14
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Hade du inte fantiserat ihop din runkhistoria så hade du vetat om att det heter prickskytt och inte krypskytt.

Nu visade du klart och tydligt att du inte ens vet vad det heter - och än mer att du inte har mer kunskap eller erfarenhet av det än att runka till Call of Duty och diverse Hollywoodfilmer...

Cool story, bro.

Ett sidospår; när frångick man begreppet skarpskytt?

/AI
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in