2025-05-07, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Detta är uppenbarligen någon som mår lite dåligt och spärren att hen inte städar är mental låter det som, inte fysisk. Det handlar inte om lathet utan psykisk ohälsa.

Det är inte att bara röja upp på någon dag eller två. Om det är så illa som TS beskriver måste antagligen nästan allt i lägenheten slängas inklusive mjuka möbler. Det blir skadedjur och mögel om man aldrig städar och lagrar skräp och rutten mat i flera år. Då räcker det inte att städa man måste sanera. Skulle föreslå professionell hjälp. Men man kan ju slänga grejer själv innan de kommer, så de kan komma in i lägenheten.

Sök på hoarders på youtube och titta när de röjer upp i sådana hem så förstår du vad jag menar. En soppåse i veckan till soprummet vad är det för tips. Här behövs en container.

Jag har städat hemma hos en person som var samlare när jag gick på gymnasiet. Läs trådstarten så framgår det att TS inte är psykiskt sjuk utan bara vill att någon ska ta hand om hans skit utan att han själv ska behöva göra något. Att vilja få hjälp att starta en utrensning är en sak, att frånsäga sig allt ansvar och vända ryggen till är en helt annan sak.
Citera
2025-05-07, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Har skapat total misär i lägenheten för tillfället, men vet inte vem eller vad jag ska vända mig till.
Jag har tröttnat rejält på att ha så stökigt och vidrigt som det är nu .. Men det är för mycket att göra något åt själv.
Kan jag få någon kommunal inrättning, psykiatrin eller dyl. fixa allt, så jag inte måste tänka eller engagera mig ? Kan man ha en "god man" som sköter kontakter med rätt instanser, så allt rullar på..?

Har inte några diagnoser att skylla på .. ändå har jag fyllt 40 kvadratmeter med sopor halvvägs till taket. Madrassen har blivit brun, för jag inte haft sängkläder på länge .. dom revs sönder av sig själv, när dom blev för skitiga.

Spillt läsk och kaffe på väggarna när jag snubblat på sopor eller trampat på något vasst.

Avloppet i köket bubblar som ett träsk. Frysen är trasig sen ett halvår .. vågar inte öppna dörren.
Kylskåpet fullt av mögliga matrester som passerat bäst före datum med flera år..

Mjölbaggar i skåpen. Flugorna kommer som ett brev på posten när det blir varmare ute.

Om jag skulle fylla en sopsäck varje dag, så börjar det nog se lite bättre ut i september 2026.

Finns det ett sätt man kan "Nollställa" livet , och börja om från scratch? Typ hamna i fängelse några år.
Sen få en ny lägenhet från socialen, och skärpa sig så inte allt blir samma igen.. Eller skriva in sig på ett gruppboende med städpersonal.. Hur blir man kvalificerad?
Antingen trollar du eller så har du stora psykiska problem du inte begriper själv.
Men jag tänker ändå svara då tråden i sig är bra.
Långt innan det barkat åt helvete har vänner och familj sett problemet och slutat besöka bostaden. Antagligen har många vänner även försvunnit.
Fördelen är att vänner/familj finns kvar.

Jag vet om två fall där människors bostad blivit en soptipp och dessa personer har skämts. Men när skammen inte längre vinner har de bett om hjälp och båda har fått hjälp. I ett av fallen var jag själv med och tömde den bostaden. Är man fler som går ihop så fixar man det på en dag.
Så, be om hjälp.
Citera
2025-05-07, 20:16
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De som säger boendestödjare, det kan funka om man vill ha rutin i framtiden, men de hjälper inte med storstädning.

Jag har inte så sunkigt som du, har mest att plocka upp saker, det ser ut som snö där hunden strimlat tidningar. Jag förstår det psykologiska motståndet. Skulle säga köp dig lite amfetamin och få lite kraft. Sitt inte och tänk på hur du ska städa, det tar bara energi.

Håller med om att slänga saker. Har du hoardat något som inte kan användas så släng. I mitt fall har jag mycket utslitna kläder som jag inte vill skiljas från, men sådant måste bort.

Just nu har jag inte bara psykologiskt motstånd utan har även problem med smärtor och extrem svaghet, kan stå upp högst en minut, det är skitjobbigt att städa då, men får väl krypa för vem ska annars städa?

Du är självklart ett diagnosbarn. Så där blir man inte annars.

Köp sopsäckar. Börja lägga saker i dem, gå ut med dem. Du kan inte städa bort allt på samma gång eftersom det skulle se för jävligt ut i ert soprum. Så ta ut max två säckar i veckan.

Organisera runt det.

Tänk dig att du måste städa lite varje dag. Det kommer inte bli rent av det, men du får in det i skallen att du måste. Och att du inte dör av det. Straffa dig själv om du inte gör detta.

Jag blir lite tröstad när jag läser hans inlägg, för jag har inte ohyra i min bostad utan bara väldigt mycket damm och på vissa ställen saker som behöver kastas eller bara ställas i ordning. Kläder och sängkläder är rena. Kyl, frys, spis och avlopp fungerar.

Jag har känt en annan medlem här som bodde som TS, men hon hade tur och hittade en man som tog hand om henne och nu bor hon i en ganska flott lägenhet, som jag antar är städad.
Citera
2025-05-07, 21:15
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag blir lite tröstad när jag läser hans inlägg, för jag har inte ohyra i min bostad utan bara väldigt mycket damm och på vissa ställen saker som behöver kastas eller bara ställas i ordning. Kläder och sängkläder är rena. Kyl, frys, spis och avlopp fungerar.

Finns alltid folk som är värre. Jag har mycket katt- och hundhår och en soffa som suger till sig det. Har haft ett överkast på men har tappat bort det. Det jag har är ändå lättstädat om man jämför, det är mest att plocka undan och ta bort skräp och få bort allt hår. Såg några slags insekter i skafferiet men det var väldigt få och jag har inte mycket mat i det, så det är ingen direkt fara. Men efter det skulle jag vilja göra en helt ny organisation, ta bort allt från hyllor och göra om. Hitta bättre ställen för saker. Men det krävs att man går igenom skåp och jag aflider om jag försöker.

Jag har väldigt renliga djur som inte gör på fel ställen. Borde städa balkongen, det är konstiga saker där som jag inte visste vad jag skulle göra med, men jag slänger nog det mesta. Ska försöka samla kraft, har ökat medicin för ämnesomsättning som läkaren drog ned på fast jag hade bra värden, blev dödssjuk,fick helt vansinniga värden (så höga att de inte gick att mäta), har satt tillbaka dosen där den ska vara och tror mig genast känna mig bättre. Sjukt jobbigt när det man äter inte blir energi utan det blir bara fett. Och man suger åt sig vätska och blir en ballong som sockarna gräver sig in i benen på. Känner att jag blobbar omkring här och låtsas att jag lever.

TS har ju haft detta problem länge, folk tycker sunk är obotbart, men det är tekniskt inte så svårt att få rent även om det varit riktigt sunkigt (utbildad städare.. WTF liksom?), det gick ett program om två engelska kvinnor som gladeligen städade sunk, gillar dem. De överdramatiserade inget. Å andra sidan kände jag en som hade halvsunkigt och han bad om boendestöd enligt SOL, fick det, men fick höra att kommunen behövde hyra in en sanerare först. Blev arg å min bekantes vägnar. Dels var det inte ostädbart alls, dels ville de slänga alla hans grejer utan att sortera och bara köpa nytt. Bara behålla möblerna. Han hade mycket fina saker, gamla böcker, retroprydnader och rätt mycket självtecknade serier (han gav ut dem själv, innan internet blev stort), men de sakerna tänkte boendestödet kasta ut. Han fick lite panik och vi städade tillsammans, det blev bra. Sedan blev han frisk, han hade svår depression, han hade varit ledsen om de bara kastat allt även om allt var i en röra när han var sjuk. DET MESTA GÅR ATT FIXA...
Citera
2025-05-07, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag är inte trådstartaren; är något paj i huvudet på Dig?
Det ryktas att du har det sjukt skitigt hemma. Finns det robot dammsugare för industri nivå Som tar allt mindre än en fotölj? Köp den!
Citera
2025-05-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Har skapat total misär i lägenheten för tillfället, men vet inte vem eller vad jag ska vända mig till.
Jag har tröttnat rejält på att ha så stökigt och vidrigt som det är nu .. Men det är för mycket att göra något åt själv.
Kan jag få någon kommunal inrättning, psykiatrin eller dyl. fixa allt, så jag inte måste tänka eller engagera mig ? Kan man ha en "god man" som sköter kontakter med rätt instanser, så allt rullar på..?

Har inte några diagnoser att skylla på .. ändå har jag fyllt 40 kvadratmeter med sopor halvvägs till taket. Madrassen har blivit brun, för jag inte haft sängkläder på länge .. dom revs sönder av sig själv, när dom blev för skitiga.

Spillt läsk och kaffe på väggarna när jag snubblat på sopor eller trampat på något vasst.

Avloppet i köket bubblar som ett träsk. Frysen är trasig sen ett halvår .. vågar inte öppna dörren.
Kylskåpet fullt av mögliga matrester som passerat bäst före datum med flera år..

Mjölbaggar i skåpen. Flugorna kommer som ett brev på posten när det blir varmare ute.

Om jag skulle fylla en sopsäck varje dag, så börjar det nog se lite bättre ut i september 2026.

Finns det ett sätt man kan "Nollställa" livet , och börja om från scratch? Typ hamna i fängelse några år.
Sen få en ny lägenhet från socialen, och skärpa sig så inte allt blir samma igen.. Eller skriva in sig på ett gruppboende med städpersonal.. Hur blir man kvalificerad?

Jag vet inte hur det blivit sådär, men du kan få god man om du har exempelvis diagnosen depression och det är anledningen till håglösheten. Den personen kan hjälpa dig sen, typ att hemtjänst eller boendestödjare kommer hem till dig och att ni gör vardagssysslor som att städa, diska och laga mat tillsammans.
Citera
2025-05-10, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Hur får man det utan en diagnos eller tidigare kontakt med socialen?

Boka in möte med läkare på vårdcentral först och läkaren kan sen anmäla att personen har behov till socialtjänsten. Jag gissar i detta fall på depression eftersom personen säger att den inte har några diagnoser. Depression kan göra någon helt handfallen att ta tag i sin situation.
Citera
2025-05-11, 12:43
Medlem
cinereos avatar
Mitt rekord på 2 veckor är 9 ica plastkassar med sopor från köket, det är helt uppenbart vad du behöver göra, stora svarta sopsäckar och massa universal rengöringssprej, köp ett par dussin bra passande disktrasor kanske fiber, gnugga sen smutsen med disksvampar och sen disktrasa efter det. Det är som med tvätt som behöver hängas "oh nej jag vill inte måste jag, jag gör det sen" sen står man där som Fridolina vid bäcken & känner endorfinerna & det är inte ett dugg jobbigt.
Citera
2025-06-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klossmongo
Jag levde sådär när jag var deprimerad. Jag hade inte dammsugit på två år eller diskat på flera månader och hade så mycket skräp och bråte att man inte såg golvet och fick vada fram. Jag orkade inte motviera mig att gå på toaletten så när det blev blött i sängen rullade jag bara ner i ett annat hörn av sängen medans jag väntade på att det skulle torka in, sen rullade jag tillbaka. Jag hade lika mycket flugor i köket som i ett norrländskt träsk. Droppen kom när min frys gick sönder i sommarhettan när jag var bortrest och när jag kom hem stank hela lägenheten ruttet kadaver. Grannarna klagade, hyresvärden kom och beskådade eländet och jag blev vräkt pga min lägenhet ansågs utgöra en sanitär olägenhet.

Någon på kommunen informerades och de tyckte väl synd om mig, så jag parkerades på ett gruppboende med städvakter/personal som tvingade mig att städa en gång i veckan.

Jag bodde där i ca två år, sen skaffade jag ny egen lägenhet och började om på ny kula. Jag har nu bott ensam i många år och aldrig återfallit i misären.
Varje gång jag stirrade ut över sopberget blev jag så överväldigad att jag kände mig helt handlingsförlamad. Dessutom var jag jag deprimerad och eftersom jag inte ens kunde motivera mig att gå på toa så kändes storstädning som att försöka bestiga Mount Everest.

Sett i backspegeln var det bra att jag blev vräkt, både av omtanke om grannarnas näshälsa och för min egen skull. Jag hade aldrig kunnat vända skutan för egen maskin.
Du kissade alltså i sängen medvetet? Sjukaste jag hört 🥶
Citera
2025-06-19, 08:53
Medlem
Hör av dig till influencern Auri Katariina. Vet inte om hon är hemmahörande i Finland men hon har ju bevisligen tagit emot i alla fall en utmaning i Sverige.

https://youtu.be/4XXgYGjXvtQ?si=8FUUATyda69NeGOv

Annars tror jag du bör kontakta socialen. Dels för städningen men du verkar ju heller inte må bra och jag hoppas verkligen du får hjälp.
Hur har det kunnat gå så långt?

Ta hand om dig!
Citera
2025-06-21, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olliviia87
Du kissade alltså i sängen medvetet? Sjukaste jag hört 🥶

Men usch.
Citera
2025-06-24, 04:51
Medlem