2025-05-05, 18:46
Medlem
zombie-nations avatar
De som säger boendestödjare, det kan funka om man vill ha rutin i framtiden, men de hjälper inte med storstädning.

Jag har inte så sunkigt som du, har mest att plocka upp saker, det ser ut som snö där hunden strimlat tidningar. Jag förstår det psykologiska motståndet. Skulle säga köp dig lite amfetamin och få lite kraft. Sitt inte och tänk på hur du ska städa, det tar bara energi.

Håller med om att slänga saker. Har du hoardat något som inte kan användas så släng. I mitt fall har jag mycket utslitna kläder som jag inte vill skiljas från, men sådant måste bort.

Just nu har jag inte bara psykologiskt motstånd utan har även problem med smärtor och extrem svaghet, kan stå upp högst en minut, det är skitjobbigt att städa då, men får väl krypa för vem ska annars städa?

Du är självklart ett diagnosbarn. Så där blir man inte annars.

Köp sopsäckar. Börja lägga saker i dem, gå ut med dem. Du kan inte städa bort allt på samma gång eftersom det skulle se för jävligt ut i ert soprum. Så ta ut max två säckar i veckan.

Organisera runt det.

Tänk dig att du måste städa lite varje dag. Det kommer inte bli rent av det, men du får in det i skallen att du måste. Och att du inte dör av det. Straffa dig själv om du inte gör detta.
Citera
2025-05-05, 19:08
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2025-05-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Har skapat total misär i lägenheten för tillfället, men vet inte vem eller vad jag ska vända mig till.
Jag har tröttnat rejält på att ha så stökigt och vidrigt som det är nu .. Men det är för mycket att göra något åt själv.
Kan jag få någon kommunal inrättning, psykiatrin eller dyl. fixa allt, så jag inte måste tänka eller engagera mig ? Kan man ha en "god man" som sköter kontakter med rätt instanser, så allt rullar på..?

Har inte några diagnoser att skylla på .. ändå har jag fyllt 40 kvadratmeter med sopor halvvägs till taket. Madrassen har blivit brun, för jag inte haft sängkläder på länge .. dom revs sönder av sig själv, när dom blev för skitiga.

Spillt läsk och kaffe på väggarna när jag snubblat på sopor eller trampat på något vasst.

Avloppet i köket bubblar som ett träsk. Frysen är trasig sen ett halvår .. vågar inte öppna dörren.
Kylskåpet fullt av mögliga matrester som passerat bäst före datum med flera år..

Mjölbaggar i skåpen. Flugorna kommer som ett brev på posten när det blir varmare ute.

Om jag skulle fylla en sopsäck varje dag, så börjar det nog se lite bättre ut i september 2026.

Finns det ett sätt man kan "Nollställa" livet , och börja om från scratch? Typ hamna i fängelse några år.
Sen få en ny lägenhet från socialen, och skärpa sig så inte allt blir samma igen.. Eller skriva in sig på ett gruppboende med städpersonal.. Hur blir man kvalificerad?

Du är alltså lat och nu vill du att någon ska ta hand om din skit som du orsakat - utan att du själv ska behöva vara involverad eller göra något? Du måste ha ett stort självförakt och det kommer inte bli bättre för att du hittar på en diagnos - och ingen kommer ta hand om all din skit utan att du är med!
Det går förmodligen rätt fort att tömma din lägenhet om du bara bestämmer dig och sedan kan du ta tag i de praktiska problemen. Belöna dig själv när du kämpat en dag. När du är färdig kan du känna dig stolt över dig själv för att du gjort vad ALLA andra också kämpar med hela tiden. Det ÄR tråkigt och jobbigt att städa, dumpa inte din skit på nån annan!
Citera
2025-05-05, 19:33
Medlem
Robotdammsugare?
Citera
2025-05-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Hur får man det utan en diagnos eller tidigare kontakt med socialen?

Enklast är väl om du städar. Men borde inte va svårt att få en diagnos? Något är ju helt klart paj i huvudet på dig?
Tipsa hyresvärden så blir du vräkt. Dom tar in en städfirma och sedan skickar en faktura på totalrenovering . Sos fixar säkert en ny lya till dig sen.
Citera
2025-05-05, 20:18
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Enklast är väl om du städar. Men borde inte va svårt att få en diagnos? Något är ju helt klart paj i huvudet på dig?
Tipsa hyresvärden så blir du vräkt. Dom tar in en städfirma och sedan skickar en faktura på totalrenovering . Sos fixar säkert en ny lya till dig sen.

Jag är inte trådstartaren; är något paj i huvudet på Dig?
Citera
2025-05-05, 21:00
Medlem
Citat:
Har skapat total misär i lägenheten för tillfället, men vet inte vem eller vad jag ska vända mig till.
Jag har tröttnat rejält på att ha så stökigt och vidrigt som det är nu .. Men det är för mycket att göra något åt själv.
Kan jag få någon kommunal inrättning, psykiatrin eller dyl. fixa allt, så jag inte måste tänka eller engagera mig ? Kan man ha en "god man" som sköter kontakter med rätt instanser, så allt rullar på..?

Har inte några diagnoser att skylla på .. ändå har jag fyllt 40 kvadratmeter med sopor halvvägs till taket. Madrassen har blivit brun, för jag inte haft sängkläder på länge .. dom revs sönder av sig själv, när dom blev för skitiga.

Spillt läsk och kaffe på väggarna när jag snubblat på sopor eller trampat på något vasst.

Avloppet i köket bubblar som ett träsk. Frysen är trasig sen ett halvår .. vågar inte öppna dörren.
Kylskåpet fullt av mögliga matrester som passerat bäst före datum med flera år..

Mjölbaggar i skåpen. Flugorna kommer som ett brev på posten när det blir varmare ute.

Om jag skulle fylla en sopsäck varje dag, så börjar det nog se lite bättre ut i september 2026.

Finns det ett sätt man kan "Nollställa" livet , och börja om från scratch? Typ hamna i fängelse några år.
Sen få en ny lägenhet från socialen, och skärpa sig så inte allt blir samma igen.. Eller skriva in sig på ett gruppboende med städpersonal.. Hur blir man kvalificerad?

Ta in en saneringsfirma. Det finns folk som jobbar med att städa upp sånt där. Du måste slänga typ alla saker madrasser och annat. Ta tag i det där nu för sådär kan man inte leva, det är ohälsosamt, du kan bli sjuk. Vet du inte var du ska börja så börja med att gå till soprummet med två påsar, då är du igång. Beklagar att du har det jobbigt. Lycka till.
Citera
2025-05-05, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Du är alltså lat och nu vill du att någon ska ta hand om din skit som du orsakat - utan att du själv ska behöva vara involverad eller göra något? Du måste ha ett stort självförakt och det kommer inte bli bättre för att du hittar på en diagnos - och ingen kommer ta hand om all din skit utan att du är med!
Det går förmodligen rätt fort att tömma din lägenhet om du bara bestämmer dig och sedan kan du ta tag i de praktiska problemen. Belöna dig själv när du kämpat en dag. När du är färdig kan du känna dig stolt över dig själv för att du gjort vad ALLA andra också kämpar med hela tiden. Det ÄR tråkigt och jobbigt att städa, dumpa inte din skit på nån annan!

Detta är uppenbarligen någon som mår lite dåligt och spärren att hen inte städar är mental låter det som, inte fysisk. Det handlar inte om lathet utan psykisk ohälsa.

Det är inte att bara röja upp på någon dag eller två. Om det är så illa som TS beskriver måste antagligen nästan allt i lägenheten slängas inklusive mjuka möbler. Det blir skadedjur och mögel om man aldrig städar och lagrar skräp och rutten mat i flera år. Då räcker det inte att städa man måste sanera. Skulle föreslå professionell hjälp. Men man kan ju slänga grejer själv innan de kommer, så de kan komma in i lägenheten.

Sök på hoarders på youtube och titta när de röjer upp i sådana hem så förstår du vad jag menar. En soppåse i veckan till soprummet vad är det för tips. Här behövs en container.
Citera
2025-05-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Du har inte så mycket erfarenhet av psykisk ohälsa va?

Det blir ofta så i de här trådarna - folk börjar skriva om varandra. Ett fenomen i flashbacktrådar?
För tydlighets skull: Jag är inte ämnet i den här tråden. Och jag säger ifrån att inte bli personligt angripen eller påhoppad.
Citera
2025-05-06, 00:11
Medlem
Klossmongos avatar
Citat:
Jag levde sådär när jag var deprimerad. Jag hade inte dammsugit på två år eller diskat på flera månader och hade så mycket skräp och bråte att man inte såg golvet och fick vada fram. Jag orkade inte motviera mig att gå på toaletten så när det blev blött i sängen rullade jag bara ner i ett annat hörn av sängen medans jag väntade på att det skulle torka in, sen rullade jag tillbaka. Jag hade lika mycket flugor i köket som i ett norrländskt träsk. Droppen kom när min frys gick sönder i sommarhettan när jag var bortrest och när jag kom hem stank hela lägenheten ruttet kadaver. Grannarna klagade, hyresvärden kom och beskådade eländet och jag blev vräkt pga min lägenhet ansågs utgöra en sanitär olägenhet.

Någon på kommunen informerades och de tyckte väl synd om mig, så jag parkerades på ett gruppboende med städvakter/personal som tvingade mig att städa en gång i veckan.

Jag bodde där i ca två år, sen skaffade jag ny egen lägenhet och började om på ny kula. Jag har nu bott ensam i många år och aldrig återfallit i misären.
Varje gång jag stirrade ut över sopberget blev jag så överväldigad att jag kände mig helt handlingsförlamad. Dessutom var jag jag deprimerad och eftersom jag inte ens kunde motivera mig att gå på toa så kändes storstädning som att försöka bestiga Mount Everest.

Sett i backspegeln var det bra att jag blev vräkt, både av omtanke om grannarnas näshälsa och för min egen skull. Jag hade aldrig kunnat vända skutan för egen maskin.
Citera
2025-05-06, 08:25
Medlem
Du få väl börja bara och jobba på som alla andra. Man hinner mycket på en arbetsdag.
Annars dår du betala en städfirma att göra jobbet. Varför ska någon annan lösa ditt problem?
Citera
2025-05-06, 18:29
Medlem
Zahs avatar
Köp tjack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in