• 1
  • 2
2025-05-04, 19:30
Medlem
Har skapat total misär i lägenheten för tillfället, men vet inte vem eller vad jag ska vända mig till.
Jag har tröttnat rejält på att ha så stökigt och vidrigt som det är nu .. Men det är för mycket att göra något åt själv.
Kan jag få någon kommunal inrättning, psykiatrin eller dyl. fixa allt, så jag inte måste tänka eller engagera mig ? Kan man ha en "god man" som sköter kontakter med rätt instanser, så allt rullar på..?

Har inte några diagnoser att skylla på .. ändå har jag fyllt 40 kvadratmeter med sopor halvvägs till taket. Madrassen har blivit brun, för jag inte haft sängkläder på länge .. dom revs sönder av sig själv, när dom blev för skitiga.

Spillt läsk och kaffe på väggarna när jag snubblat på sopor eller trampat på något vasst.

Avloppet i köket bubblar som ett träsk. Frysen är trasig sen ett halvår .. vågar inte öppna dörren.
Kylskåpet fullt av mögliga matrester som passerat bäst före datum med flera år..

Mjölbaggar i skåpen. Flugorna kommer som ett brev på posten när det blir varmare ute.

Om jag skulle fylla en sopsäck varje dag, så börjar det nog se lite bättre ut i september 2026.

Finns det ett sätt man kan "Nollställa" livet , och börja om från scratch? Typ hamna i fängelse några år.
Sen få en ny lägenhet från socialen, och skärpa sig så inte allt blir samma igen.. Eller skriva in sig på ett gruppboende med städpersonal.. Hur blir man kvalificerad?
Citera
2025-05-04, 19:35
Medlem
Det finns faktist något som heter städhjälp. Blev du curlad som barn eller varför städar du inte efter dig?
Citera
2025-05-04, 19:36
Medlem
Christopher.s avatar
Förslagsvis köpa sopsäckar, de svarta och ha som mål att fylla 1 per dag. Börja med att fokusera på att få bort att skräp som tar upp yta. När det är klart gör dig av med bestick och porslin, räcker med 1 uppsättning till dig själv. Fundera hur du inreder lägenheten, gör dig av med möbler du inte använder så att det blir så lite som möjligt som tar plats.

Det gäller att du får ett ryck och kommer igång.
Citera
2025-05-04, 19:38
Medlem
Kontakta din lokala kyrkas diakon, förklara situationen, be om hjälp att städa och köra grejer till tippen?
Citera
2025-05-04, 19:40
Medlem
Jordgubbes avatar
Du nämnde i aug 22 att du var rädd att din hyresvärd skulle slänga ut dig för sanitär olägenhet, och nu i julas att du inte kan städa själv pga nysattacker. Förslagsvis nämner du för hyresvärden att du vill göra rätt och sköta lägenheten, och undrar vilken hjälp som kan finnas. Att dölja, förtränga och skjuta upp allt kommer bara sluta med förskräckelse. Köp in hjälpen. Be om diskretion från alla inkl hyresvärd.
Citera
2025-05-04, 19:43
Medlem
Hamadryads avatar
Stackare, jag antar att man skulle kunna anmäla sig själv till socialen och kanske kunna få hjälp där igenom?

Måste tära på psyket och leva i en sådan miljö, jag hoppas att du får hjälp snart!

Går det att få tag på en sån städmani- människa som skulle bli glad över ett projekt?
Eller samma ihop familj, vänner att hjälpa till?
Citera
2025-05-04, 19:45
Avstängd
Svårt att komma med råd utan bilder så man ser vad vi har att göra med.
Citera
2025-05-04, 20:04
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Har skapat total misär i lägenheten för tillfället, men vet inte vem eller vad jag ska vända mig till.
Jag har tröttnat rejält på att ha så stökigt och vidrigt som det är nu .. Men det är för mycket att göra något åt själv.
Kan jag få någon kommunal inrättning, psykiatrin eller dyl. fixa allt, så jag inte måste tänka eller engagera mig ? Kan man ha en "god man" som sköter kontakter med rätt instanser, så allt rullar på..?

Har inte några diagnoser att skylla på .. ändå har jag fyllt 40 kvadratmeter med sopor halvvägs till taket. Madrassen har blivit brun, för jag inte haft sängkläder på länge .. dom revs sönder av sig själv, när dom blev för skitiga.

Spillt läsk och kaffe på väggarna när jag snubblat på sopor eller trampat på något vasst.

Avloppet i köket bubblar som ett träsk. Frysen är trasig sen ett halvår .. vågar inte öppna dörren.
Kylskåpet fullt av mögliga matrester som passerat bäst före datum med flera år..

Mjölbaggar i skåpen. Flugorna kommer som ett brev på posten när det blir varmare ute.

Om jag skulle fylla en sopsäck varje dag, så börjar det nog se lite bättre ut i september 2026.

Finns det ett sätt man kan "Nollställa" livet , och börja om från scratch? Typ hamna i fängelse några år.
Sen få en ny lägenhet från socialen, och skärpa sig så inte allt blir samma igen.. Eller skriva in sig på ett gruppboende med städpersonal.. Hur blir man kvalificerad?

Det är jättelätt. 40 kvadrat är ju ingenting. Börja med en grej i taget. Den här veckan ska jag fixa kylskåpet. Idag ska jag fixa sängen. Imorgon ska jag torka några fläckar på väggen mm. Ta en sak i taget och fokusera bara på det och skit i allt annat tills du är klar med den grejen. Gå sen vidare till badrummet osv.
Citera
2025-05-04, 20:44
Medlem
Sagodjurs avatar
Om du BARA har problem med att städa slänga så går det att fixa, finns ju folk som jobbar med att tömma lägenheter hos folk, vet inte om sociala kanske kan bidra med det...

problemet brukar vara om man är en jävla hoarder som hela tiden HINDRAR någon från att städa genom att säga "nej nej inte den!!"
Citera
2025-05-04, 21:06
Medlem
BalduinGrollers avatar
Du behöver boendestöd.
Senast redigerad av BalduinGroller 2025-05-04 kl. 22:06.
Citera
2025-05-04, 21:22
Medlem
Hade varit kul att få hjälpa till. Om d är mycket plast börja packa ihop i påsar.

Har du sopnedkast?

Be någon hjälpa till ge 500 sen så kör ni....
Citera
2025-05-04, 21:24
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalduinGroller
Du behöver en boendestöd.

Hur får man det utan en diagnos eller tidigare kontakt med socialen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in