2025-05-04, 11:56
Medlem
När ROT/RUT kom så blev plötsligt tjänsterna som skulle subventioneras dyrare så att det gagnade företagen. Om du beställer ett hantverkarjobb som ska gå på en försäkring så blir det en dyrare faktura än om du ska betala som privatperson så att de får mjölka lite extra pengar ur försäkringsbolaget som sedan tar ut det i form av dyrare premie för försäkringstagarna. När man sänkte momsen tidigare så var det bara en kort tid innan handlare justerade upp priserna. När det kom subventioner för elbilar blev bilarna dyrare. Samma sak med elcyklar. Och så vidare.

Det finns en trend här. Valfläsket om sänkt moms kommer bara att gagna handlarna och absolut inte de som SD påstår sig värna om.

Om man på allvar bryr sig om de som är ekonomiskt mest utsatta och deras förmåga att köpa mat så finns det redan verktyg för det som siktar in sig på de som mest behöver det istället för att vara "solidariska" och även gagna de som inte alls behöver det. Istället för att bidra till att försämra de verktygen borde de arbeta för att förbättra dem.

Problemet är bara att det vill de inte eftersom de är ett högerparti som inte bryr sig om de som har det sämst utan bara ser dem som lättlurad röstboskap. De har visat det gång på gång, men röstboskapen fortsätter att försvara dem och rösta på dem utan att inse hur jävla lurade de är.
Citera
2025-05-04, 11:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Ja, det är att äta ute som är sinnessjukt dyrt däremot, något alldeles för många låginkomsttagare och arbetslösa på något mirakulöst sätt tycks ha missat.
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Som kunderna redan gör?

Man skall nog skilja på medelklass som klagar på matpriserna samtidigt som de köper en latte på stan på väg till tunnelbanan för 50 spänn, beställer hem mat med foodora och går ut och äter på krogen och dricker vin en gång per vecka. Handlar på närmsta lilla ICA för att det är bekvämt fast det är svindyrt.

Och de som verkligen har det knapert. De som har det knapert på riktigt jämför extrapriser, går till Willys snabbköp. 25 % billigare basvaror spelar roll för dem.
Citera
2025-05-04, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
När ROT/RUT kom så blev plötsligt tjänsterna som skulle subventioneras dyrare så att det gagnade företagen. Om du beställer ett hantverkarjobb som ska gå på en försäkring så blir det en dyrare faktura än om du ska betala som privatperson så att de får mjölka lite extra pengar ur försäkringsbolaget som sedan tar ut det i form av dyrare premie för försäkringstagarna. När man sänkte momsen tidigare så var det bara en kort tid innan handlare justerade upp priserna. När det kom subventioner för elbilar blev bilarna dyrare. Samma sak med elcyklar. Och så vidare.

Det finns en trend här. Valfläsket om sänkt moms kommer bara att gagna handlarna och absolut inte de som SD påstår sig värna om.

Om man på allvar bryr sig om de som är ekonomiskt mest utsatta och deras förmåga att köpa mat så finns det redan verktyg för det som siktar in sig på de som mest behöver det istället för att vara "solidariska" och även gagna de som inte alls behöver det. Istället för att bidra till att försämra de verktygen borde de arbeta för att förbättra dem.

Problemet är bara att det vill de inte eftersom de är ett högerparti som inte bryr sig om de som har det sämst utan bara ser dem som lättlurad röstboskap. De har visat det gång på gång, men röstboskapen fortsätter att försvara dem och rösta på dem utan att inse hur jävla lurade de är.

Jag kan till stor del hålla med dig. Alltför många ggr har man tillåtit att vinsten gått till de som säljer, istället för till konsumenten och i slutändan är det skattebetalarna som står för det.

Det är delvis därför jag inte tror på att manipulera med momsen. Det ökar bara byråkratin, det går inte att följa upp att handlarna inte snor åt sig en alltför stor del av förtjänsten, priserna smyghöjs och inom 5 år så är det ingen som ser att sänkt matmoms verkligen gör någon skillnad.

Enda anledningen Åkesson går ut med något sådant här är att det är klassisk socialdemokratiskt politik och då vet att denna grupp väljare som har det knapert är den typ av människor som inte ser längre än näsan räcker.
Citera
2025-05-04, 12:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop

Du är bara mot det för att SD föreslår det, hade S förslagit exakt samma sak hade du tyckt det var bra.

ROT/RUT är en skattesänkning inte en subvention, och syftet är att skapa fler jobb i bygg, städning etc. Man kan vara mot det men att kalla det en subvention att en byggfirma eller en städfirma indirekt betalar lägre skatt är sakligt sett felaktigt.
Citera
2025-05-04, 12:02
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Han måste komma med något eftersom väljarna flyr. Han har inte levererat ett skit som partiet har lovat.
SD och Åkesson slickar Danderyd i arslet medan vanligt folk har svårt att få det att gå ihop.
Skulle inte kunna tänka mig att M med ja till livet Svantesson är för en sänkning av momsen på basvaror. SD och co kan fara åt helvete.
Ja det märks att Åkesson är desperat nu.
Citera
2025-05-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man skall nog skilja på medelklass som klagar på matpriserna samtidigt som de köper en latte på stan på väg till tunnelbanan för 50 spänn, beställer hem mat med foodora och går ut och äter på krogen och dricker vin en gång per vecka. Handlar på närmsta lilla ICA för att det är bekvämt fast det är svindyrt.

Och de som verkligen har det knapert. De som har det knapert på riktigt jämför extrapriser, går till Willys snabbköp. 25 % billigare basvaror spelar roll för dem.

Självklart finns det personer i den kategori jag nämnde som är bra på att spara också, men tar du en titt på närmsta McDonald's eller pizzeria kan ett tydligt mönster skönjas. Det är fullt av invandrare och svenska sjukpensionärs-WTn.
Citera
2025-05-04, 12:04
Medlem
Citat:
De högavlönade äter lika mycket som lågavlönade så sänkningen är solidarisk*.
Nja. De högavlönade äter hummer och de lågavlönade äter gröt. Vet inte om han är dum eller oärlig i debatten. Om man ska se det som att sänkningen är solidarisk måste man naturligtvis titta på kostnaden och inte kalorierna.

Annars kan man ju sänka momsen på en massa andra saker också. Tror inte höginkomsttagare köper så jättemånga fler bilar än låginkomsttagare, men de köper nya bilar och låginkomsttagare köper begagnade. Även här skulle höginkomsttagare vara den stora vinnaren.

Men det är ju precis som vanligt. SD låtsas vara på arbetarnas sida, men stödjer hela tiden en borgerlig politik.
Citera
2025-05-04, 12:05
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
A-Kassan förstärks och höjs för majoriteten. Det och sänkt matmoms är positivt för dom allra flesta.
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Sist jag kollade så ska lägstanivån i aktivitetsstödet (som är förlängning på a-kassan för långtidsarbetslösa) sjunka till ca 5600 kr/mån. Idag ligger lägstanivån kring ca 10500 kr/mån. Den nya nivån är helt klart en låg nivå, men inte så låg som du påstår att vi går emot. Har du källa för ditt påstående?

Ja, den jag bifogat tidigare:

DN: Tunt med stöd till hushållen i vårbudgeten trots tuffare tider >>

Längre ner på sidan har du en lista över förändringarna i a-kassan.

Till exempel:

Månadslön 33 000 kronor: Minus 3 609 kronor

Därutöver tar regeringen bort tillägget i bostadsbidraget för barnfamiljer, så många som redan lever på marginalen kommer förlora flera tusenlappar och tvingas in i kriminalitet och misär. Dålig politik tycker jag.
Senast redigerad av MarcoStar 2025-05-04 kl. 12:08.
Citera
2025-05-04, 12:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havren
Det är många grejer som behöver göras i hela kedjan. men främst måste det till lönsamhet på gårdarna, alltså hos primärproducenterna.

Arbetsgivaravgifterna måste ner så bönderna har råd att anställa folk.
Regelförenklingar, minskad byråkrati kommer också sänka kostnaderna för företagen.

Jimmies förslag om matkassar är bara allmosor. Korkat

Det stämmer inte, du kanske behöver uppdatera dina beräkningar?
-Bönderna har fått ökade intäkter sedan cirka två år sedan, då deras produkter kan säljas till ett högre pris på marknaden. (Kött, mejerivaror, spannmål etc). -Samt har deras kostnader på bränsle minskat.

När det gäller lantarbetare (bondens "pigor och drängar") så kostar det som det brukar, där behövs mer skattelättnader. (Samt regelförenklingar)
-"Hatten" kanske kan göra något? Vi får väl se om "Hatten" är något att ha.

https://www.youtube.com/watch?v=Jy2Ce1Wpl-4
Citera
2025-05-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag utgår ifrån att du resonerar likadant vad gäller alla punktskatter, speciellt som du rabblar upp enskilda skatter som exempel i ditt inlägg.
Nja, det är nog beroende på situation och samtalsämne. Jag tyckte mest att påståendet att momssänkningar på basvaror skulle gynna alla, och att vänstern skulle protestera mot något som gynnar alla .. det var så off så jag kände en motviktskommentar var på sin plats.
Citera
2025-05-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Åkesson har precis medverkat till att sänka a-kassan med 1100-4000 kr/månad för alla från och med augusti, samt dragit in bostadsbidrag för ensamstående mammor som knappt har råd att ställa mat på bordet.

Hans tankar till lågavlönade barnfamiljer betackar vi oss för. Han kan ta sin matmoms och stoppa upp i röven.

Du tycker väll att folk ska gå runt med bidrag istället för att arbeta? Har arbetat sen jag var 16 och aldrig gått mer än en vecka arbetslös, och då jag gjort det har jag väntat på att börja på nytt arbete.

Folk som drabbats av mask kanske ska börja söka riktiga arbeten, för det finns gott om arbeten i hela sverige som betalar bra utan någon utbildning.
Citera
2025-05-04, 12:33
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Du tycker väll att folk ska gå runt med bidrag istället för att arbeta? Har arbetat sen jag var 16 och aldrig gått mer än en vecka arbetslös, och då jag gjort det har jag väntat på att börja på nytt arbete.

Folk som drabbats av mask kanske ska börja söka riktiga arbeten, för det finns gott om arbeten i hela sverige som betalar bra utan någon utbildning.

Nej, jag tycker att folk som kan arbeta ska arbeta. Därför är det så vansinnigt att regeringen lagt ner all form av arbetsmarknadspolitik och fattar beslut som orsakar arbetslöshet i allt från byggsektorn till offentlig sektor. Vi har näst högst arbetslöshet i hela EU på grund av den blåbruna regeringen och betydligt fler som lever på bidrag och ersättningar än under den förra regeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in