2025-05-04, 12:37
Medlem
OliverCromwells avatar
Förslaget är så klart bra. Men knappast att regeringen går med på detta. Kommer aldrig att hända. Åkesson anstränger sig med att linda in förslaget i ett "beredskapsperspektiv" vilket är smart. Men jag har verkligen svårt att se Kristersson och hans kretiner gå med på detta. Deras mål är att hålla räntorna nere och den skuldsatta över-medelklassan och valutaspekulanter nöjda, inte att göra livet bättre för gemene man.
Citera
2025-05-04, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nej, jag tycker att folk som kan arbeta ska arbeta. Därför är det så vansinnigt att regeringen lagt ner all form av arbetsmarknadspolitik och fattar beslut som orsakar arbetslöshet i allt från byggsektorn till offentlig sektor. Vi har näst högst arbetslöshet i hela EU på grund av den blåbruna regeringen och betydligt fler som lever på bidrag och ersättningar än under den förra regeringen.

Den höga arbetslösheten är en direkt följd av massinvandringen. En massinvandring du vill ska fortgå.
Citera
2025-05-04, 12:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja, den jag bifogat tidigare:

DN: Tunt med stöd till hushållen i vårbudgeten trots tuffare tider >>

Längre ner på sidan har du en lista över förändringarna i a-kassan.

Till exempel:

Månadslön 33 000 kronor: Minus 3 609 kronor

Därutöver tar regeringen bort tillägget i bostadsbidraget för barnfamiljer, så många som redan lever på marginalen kommer förlora flera tusenlappar och tvingas in i kriminalitet och misär. Dålig politik tycker jag.

Många fackförbund har 10% extra för arbetslösa, förutom A-kassan (som är en annan organisation).
-Inte alla, men många.
Citera
2025-05-04, 12:41
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Den höga arbetslösheten är en direkt följd av massinvandringen. En massinvandring du vill ska fortgå.

Det stämmer inte. Arbetslösheten är nästan lika stor bland svenskar som invandrare. Störst ökning bland akademiker just nu.

• Utrikesfödda: 243 300 arbetslösa
  • Inrikesfödda: 242 400 arbetslösa
Källa: SCB, mars 2025
Citera
2025-05-04, 12:44
Medlem
Citat:
Det stämmer inte. Arbetslösheten är nästan lika stor bland svenskar som invandrare. Störst ökning bland akademiker just nu.

• Utrikesfödda: 243 300 arbetslösa
  • Inrikesfödda: 242 400 arbetslösa
Källa: SCB, mars 2025

Haha, det där bevisar ju exakt det jag sa. Utrikesfödda är en betydligt mindre grupp än inrikesfödda.
Citera
2025-05-04, 12:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Förslaget är så klart bra. Men knappast att regeringen går med på detta. Kommer aldrig att hända. Åkesson anstränger sig med att linda in förslaget i ett "beredskapsperspektiv" vilket är smart. Men jag har verkligen svårt att se Kristersson och hans kretiner gå med på detta. Deras mål är att hålla räntorna nere och den skuldsatta över-medelklassan och valutaspekulanter nöjda, inte att göra livet bättre för gemene man.

Tyvärr tror jag inte att kommer att hända. SD är ensamma att vilja sänka matmomsen, de övriga sex partierna i riksdagen gillar matmomsen så starkt att det är nog omöjligt.
Citera
2025-05-04, 12:57
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tyvärr tror jag inte att kommer att hända. SD är ensamma att vilja sänka matmomsen, de övriga sex partierna i riksdagen gillar matmomsen så starkt att det är nog omöjligt.

Jag säger det, snart är det dags för SD att klippa banden med regeringen. Inga resultat med den här regeringen. Knappast förvånande, men SD måste också inse att Tidösamarbetet var misslyckad.
Citera
2025-05-04, 13:05
Medlem
different_trips avatar
Ännu fler idiotförslag från SD.

Det kommer bli svårt att fortsätta rösta på dem nästa val efter att dem sålt ut folkhemmet. Nu är man inne och vill sänka momsen på mat? Varför då?

Frågeställning: Blev restaurangmaten billigare av sänkt moms? Blev lönerna högre inom restaurang pga sänkt moms?

Nej på båda. Därför ska vi inte sänka momsen på mat, det finns bara en vinnare i det läget och det är matbutiken som kommer roffa åt sig mellanskillnaden.
Citera
2025-05-04, 13:12
Medlem
Citat:
Åkesson har precis medverkat till att sänka a-kassan med 1100-4000 kr/månad för alla från och med augusti, samt dragit in bostadsbidrag för ensamstående mammor som knappt har råd att ställa mat på bordet.

Hans tankar till lågavlönade barnfamiljer betackar vi oss för. Han kan ta sin matmoms och stoppa upp i röven.
Word
Citera
2025-05-04, 13:19
Låter som ett vettigt förslag som gynnar alla. Föga förvånande att det kommer från just SD, det enda riktiga arbetarpartiet i Sverige.
Citera
2025-05-04, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Du får inget jobbskatteavdrag när du inte jobbar? Det låter rimligt.
De får väl samma skattesänkning som alla andra?

Jaha så en sänkning av flerbarnstilläg är alltså enligt dig att ensamstående mammor blir av med bostadstillägget

Håll dig till sanningen sjukt tröttsamt med idioter som sitter och hittar på saker.
S-regeringen införde ett extra tillägg på bostadsbidraget till de ensamstående med barn med lägst inkomster. Det är detta tillägg som Tidöpartierna först sänkt sen tar bort helt lagom till sommarlovet trots att hyrorna gått upp med över 15 % på 3 år, maten dyrare än någonsin, arbetslösheten skyhög. Samtidigt som man strösslar miljarder till ROT- avdrag, till Ukraina och Sida..
Citera
2025-05-04, 13:23
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Ännu fler idiotförslag från SD.

Det kommer bli svårt att fortsätta rösta på dem nästa val efter att dem sålt ut folkhemmet. Nu är man inne och vill sänka momsen på mat? Varför då?

Frågeställning: Blev restaurangmaten billigare av sänkt moms? Blev lönerna högre inom restaurang pga sänkt moms?

Nej på båda. Därför ska vi inte sänka momsen på mat, det finns bara en vinnare i det läget och det är matbutiken som kommer roffa åt sig mellanskillnaden.
Eh va? Sålt ut folkhemmet? Det gjorde sossarna själva långt innan SD ens existerade.

Vad har restaurangmat med någonting att göra? Syftet är att alla oavsett inkomst ska ha råd att göra enkel nyttig mat, vilket förslaget onekligen bidrar till om det går igenom.

Som vanligt är alla gråsossar rädda för att Sveriges enda arbetarparti kommer och "stjäl" sossarnas gamla huvudfrågor de sen länge själva övergett. Sossarna är slut, det är bara att acceptera. Vi har internet numera och kan se hur de förvrider sanningen från ena dagen till den andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in