2025-05-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klemo
Jag skulle säga att mat är rätt billigt i detta land så länge man lagar det själv, det är andra kostnader som är betydligt mer tyngande.

Ja, det är att äta ute som är sinnessjukt dyrt däremot, något alldeles för många låginkomsttagare och arbetslösa på något mirakulöst sätt tycks ha missat.
Citera
2025-05-04, 11:22
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Åkesson har precis medverkat till att sänka a-kassan med 1100-4000 kr/månad för alla från och med augusti, samt dragit in bostadsbidrag för ensamstående mammor som knappt har råd att ställa mat på bordet.
Sist jag kollade så ska lägstanivån i aktivitetsstödet (som är förlängning på a-kassan för långtidsarbetslösa) sjunka till ca 5600 kr/mån. Idag ligger lägstanivån kring ca 10500 kr/mån. Den nya nivån är helt klart en låg nivå, men inte så låg som du påstår att vi går emot. Har du källa för ditt påstående?
Citera
2025-05-04, 11:27
Medlem
Citat:
Är du förståndshandikappad?

"Alla andra" får ingen skattesänkning. Det är jobbskatteavdraget som höjs - samt avtrappningen för höginkomsttagare som tas bort. Inget annat.

Har jag nämnt flerbarntillägg? Nej. Det som tas bort är tillägget i bostadsbidraget för barnfamiljer. A-kassan sänks med 1 100-3 600 kr.

Totalt kommer många, som i dag lever på marginalen, att förlora upp till 4 000 kr i månaden när de blåbrunas reformer tröskas igenom i höst. Se fram emot ökad kriminalitet, upplopp och butiksplundringar.

Ska du anklaga mig för att hitta på saker, bör du börja med att ha fakta på bordet själv.

Jag frågade då du påstod att man kunde förlora 4500 kr och att ensamstående mammor inte fick bostadsbidrag.
Men inget av det stämmer, så då undrade jag hur du hade räknat

Jag har inte påstått någonting, jag trodde att det va en generell skattesänkning .
Men man kan inte hitta på saker och sedan ändra sig efter hand och låtsas att man hade rätt.
Citera
2025-05-04, 11:31
Medlem
redbullosodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hur menar du?
Jimmie är en lat psykopat.
Citera
2025-05-04, 11:34
Medlem
Citat:
Åkesson har precis medverkat till att sänka a-kassan med 1100-4000 kr/månad för alla från och med augusti, samt dragit in bostadsbidrag för ensamstående mammor som knappt har råd att ställa mat på bordet.

Hans tankar till lågavlönade barnfamiljer betackar vi oss för. Han kan ta sin matmoms och stoppa upp i röven.

A-Kassan förstärks och höjs för majoriteten.
Det och sänkt matmoms är positivt för dom allra flesta

Edit:
Nedtrappningen av ersättningen påbörjas efter 100 ersättningsdagar, då med 10 procentenheter. Efter 200 dagar trappas den ned med ytterligare 5 procentenheter. Den som fortsatt är arbetslös efter 300 dagar har rätt till aktivitetsstöd, som även det trappas ned med 5 procentenheter var hundrade dag. Aktivitetsstödets lägsta nivå höjs från 223 till 365 kronor per dag.
Senast redigerad av lhffan 2025-05-04 kl. 11:41.
Citera
2025-05-04, 11:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Stena hade såklart makten att folk hade lämnat Tyskland och kunde då ta något (inte 50 %) mer betalt än vad det kostade i land. Inget märkligt med det. Matbutikerna har inte samma makt + konkurrens (jo faktiskt) dem emellan. Räcker med att se på deras låga marginaler.

Jag har grunnat på det under årens lopp, och gick till samma slutsats som du redan på 1990-talets slut.

När de borgerliga under Reinfelds ministär minskade matmomsen från 25% till 12% typ 2007 (?) så grät sossarna i TV blodtårar att svensken skulle få sänkt moms på maten. -Det gillade inte Mona Sahlin. Antar att Mona behövde behövde pengarna till sitt Toblerone-missbruk..

-Sossarna som ska vara "den lille mannens parti", haha.. Skitsnack!
Det är väldigt ovant för mig att citera Nationalteatern, men "staten och kapitalet sitter i samma båt" när det gäller sossarna.
https://www.youtube.com/watch?v=Jy2Ce1Wpl-4
Citera
2025-05-04, 11:39
Medlem
Det är många grejer som behöver göras i hela kedjan. men främst måste det till lönsamhet på gårdarna, alltså hos primärproducenterna.

Arbetsgivaravgifterna måste ner så bönderna har råd att anställa folk.
Regelförenklingar, minskad byråkrati kommer också sänka kostnaderna för företagen.

Jimmies förslag om matkassar är bara allmosor. Korkat
Citera
2025-05-04, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
När de borgerliga under Reinfelds ministär minskade matmomsen från 25% till 12% typ 2007 (?) så grät sossarna i TV blodtårar att svensken skulle få sänkt moms på maten. -Det gillade inte Mona Sahlin. Antar att Mona behövde behövde pengarna till sitt Toblerone-missbruk..

Det hela var ganska verkningslöst i slutändan. Priserna minskade marginellt i någon månad, sedan blev det lika dyrt/dyrare igen.
Citera
2025-05-04, 11:40
Medlem
Åkesson har insett att valrörelsen närmar sig med stormsteg och han behöver förklara varför han pissat på alla fattiga svenskar som röstat på honom. Därför kommer detta desperata valfläsk..Om folk väljer att gå på det är upp till din. Min röst får han aldrig mer
Citera
2025-05-04, 11:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbullosoda
Jimmie är en lat psykopat.

Tror jag inte ett dyft på, han jobbar röva av sig för SD.
Citera
2025-05-04, 11:44
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Precis som jag skrev, ha örnkoll. Sätta tryck på affären. Handla på anra ställen.
Som kunderna redan gör?
Citera
2025-05-04, 11:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det hela var ganska verkningslöst i slutändan. Priserna minskade marginellt i någon månad, sedan blev det lika dyrt/dyrare igen.

Nä, har minst tio års fakturor från DAGAB som förtäljer annorlunda, har företag.
Det enda som ökade matpriserna i stora slängar var det Corona-19 och Putin, annars så var matpriserna stabila under många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in