2025-05-04, 08:58
Citat:
Ursprungligen postat av Klemo
Bra förslag, detta gynnar de som är allra fattigast.

Folk fattar inte hur man lever billigt i detta land, man kan ha väldigt låga matkostnader som det är.
Blir galen på ungdomar som sitter och beställer hämtpizza med hemkörning och sedan klagar att de inte har råd med mat.
Fatta att en pizza på 140kr med 40kr hemkörning får du typ 8kg ris, de räcker i över månad, hade lätt om jag var tvungen kunnat leva på 750kr i månaden, det hade inte varit lyxigt, men fullt möjligt.

Drog ihop denna från bara coop, säkert något billigare på Ica, och kombinerar man så får man säkert bättre erbjudanden.

Antal Produkt Pris kr
  1. 8kg ris Coop 166
  2. 4,5kg Kycklingbröst coop 329,75
  3. 3st paprika 23,63
  4. 5st Gul lök 12,63
  5. 5dl Vispgrädde Coop 32,95
  6. 800g falukorv Coop 36,95
  7. 600g Smör Lätta 21
  8. 1st Lekasnds knäck 12,5
  9. 1st Storlimpa Coop 25,95
  10. 1100g Arla hushållsost 97,9
Tot:759,26

Man får leva efter sina förutsättningar, ibland har man helt enkelt inte råd men det ska inte vara för att man inte kan laga mat eller är allmänt efterbliven när det kommer till privatekonomi.

Går att göra ännu billigare, mjöl 2kg typ 20kr, torrjäst 10kr, vatten gratis, salt 1kr. Då har du kanske 4-5 limpor bröd.
Citera
2025-05-04, 09:13
Medlem
Klemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Går att göra ännu billigare, mjöl 2kg typ 20kr, torrjäst 10kr, vatten gratis, salt 1kr. Då har du kanske 4-5 limpor bröd.
Sant, men bakning är lite tidskrävande för de flesta tror jag, hade kunnat göra det betydligt mycket billigare men jag siktade på något som alla faktiskt bör kunna göra själv och få lite kött och smak i maten. Tyvärr så är det hutlöst dyrt att gå ut och äte eller en natt på krogen.

7 biror på krogen eller mat för en månad, vad vill du ha?

Jag skulle säga att mat är rätt billigt i detta land så länge man lagar det själv, det är andra kostnader som är betydligt mer tyngande.
Senast redigerad av Klemo 2025-05-04 kl. 09:15.
Citera
2025-05-04, 09:21
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Åkesson har precis medverkat till att sänka a-kassan med 1100-4000 kr/månad för alla från och med augusti, samt dragit in bostadsbidrag för ensamstående mammor som knappt har råd att ställa mat på bordet.

Hans tankar till lågavlönade barnfamiljer betackar vi oss för. Han kan ta sin matmoms och stoppa upp i röven.

Är det inte bra att man motiverar folk att klara sig själva? Varför skall man ha en hög a-kassa? A-kassan skall ju bara vara ett kortvarigt stöd så att man inte behöver svälta när man är MELLAN två jobb, inget man skall luta sig tillbaka och bli försörjd av!
Citera
2025-05-04, 09:34
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Är det inte bra att man motiverar folk att klara sig själva? Varför skall man ha en hög a-kassa? A-kassan skall ju bara vara ett kortvarigt stöd så att man inte behöver svälta när man är MELLAN två jobb, inget man skall luta sig tillbaka och bli försörjd av!

En sänkt a-kassa motiverar bara folk att begå brott för att försörja sig och det är inte bra. Det sista vi behöver nu är mer kriminalitet.

Regeringen borde lägga mer fokus på att folk ska komma i arbete. Men istället har de dragit ner på all arbetsmarknadspolitik och underfinansierar kommuner och regioner så att folk förlorar jobben. Sverige har värsta arbetslösheten i hela EU och det beror på dåliga politiska beslut.
Citera
2025-05-04, 09:51
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
En sänkt a-kassa motiverar bara folk att begå brott för att försörja sig och det är inte bra. Det sista vi behöver nu är mer kriminalitet.

Regeringen borde lägga mer fokus på att folk ska komma i arbete. Men istället har de dragit ner på all arbetsmarknadspolitik och underfinansierar kommuner och regioner så att folk förlorar jobben. Sverige har värsta arbetslösheten i hela EU och det beror på dåliga politiska beslut.

Vilken otroligt tråkig människosyn du har! Eller så är det så att: som man känner sig själv känner man andra.
Jag känner många människor som gått på a-kassa som har varit knappt 1/3 av deras vanliga lön och ingen av de har begått brott för det. Du har väldigt låga tankar om dina medmänniskor.
Citera
2025-05-04, 09:58
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Vilken otroligt tråkig människosyn du har! Eller så är det så att: som man känner sig själv känner man andra. Jag känner många människor som gått på a-kassa som har varit knappt 1/3 av deras vanliga lön och ingen av de har begått brott för det. Du har väldigt låga tankar om dina medmänniskor.

Inte alls. Jag har en bättre människosyn än de flesta. Men jag kan läsa statistik och den visar att kriminaliteten ökar i kärva tider.
Citera
2025-05-04, 10:06
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Varför spelar det ens roll vad Åkesson lovar? Han håller ju inte sina löften ändå.
Citera
2025-05-04, 10:16
Medlem
gorkijggs avatar
Ett idiotiskt förslag. Minst 85-90 procent av folket har inga som helst problem att betala sin mat. Lika idiotiskt som vänsterpartiets förslag att alla barn i Sverige ska få en lovpeng.

Om man ska spendera tiotals miljarder kronor så ska man rikta pengarna där det behövs. Se till att införa en a-kassa igen i Sverige i stället för den här skamliga skiten man har infört idag. Se till att småbarnsföräldrar inte behöver lämna familjen för att söka ett jobb i en annan stad.
Citera
2025-05-04, 10:17
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Varför spelar det ens roll vad Åkesson lovar? Han håller ju inte sina löften ändå.

SD-trollen tror på allt Jimmie säger. Jimmie är sänd av gud för att rädda Sverige typ.

Ska bli intressant att följa SD-trollens hets i kvällens debatt då fyllot Åkesson kommer bli utklassad.
Citera
2025-05-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Sänkt moms fungerar inte, den äts upp av grossister och handlare. Bättre att få någon/några stora kedjor att etablera sig i Sverige så att det blir konkurrens.

Problemet med det är att Sverige är en så liten marknad, det finns inte utrymme för den mängd med butiker som behövs för att kunna transportera billig mat från övriga världen. Nästan alla som etablerat sig från utlandet oavsett vilken typ av butik det är har avvecklas, finns endast fåtalet av de stora kvar. För liten konkurans och för liten kundkrets.
Citera
2025-05-04, 10:26
Medlem
Fred Friendlys avatar
SD är ett högerparti - inget för arbetare. Hur länge ska denna charader pågå?
Citera
2025-05-04, 10:52
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Åkesson har precis medverkat till att sänka a-kassan med 1100-4000 kr/månad för alla från och med augusti, samt dragit in bostadsbidrag för ensamstående mammor som knappt har råd att ställa mat på bordet.

Hans tankar till lågavlönade barnfamiljer betackar vi oss för. Han kan ta sin matmoms och stoppa upp i röven.
Det är ditt eget fel att du är fattig. Jag hade sannolikt sämre förutsättningar i livet än du och trots det lyckades jag skaffa mig en god inkomst.

Medan du gjorde det enkelt för dig själv, genom att göra som alla andra, så ansträngde jag mig och gick mot strömmen.
När du mötte motstånd så tyckte du synd om dig själv och gav upp.
När jag mötte motstånd så sparkade jag på mig själv tills jag lyckades övervinna det.
När du såg till att passa in, vara populär och flyta med så tog jag svårare vägar och blev ofta ifrågasatt, hånad, utstött, motarbetad.

Jag är såklart helt ok med det. Det är så världen (Sverige) fungerar och det är inte synd om någon för det. Det var mitt val och det var värt det.

Men jag är inte ok med att jag ska ge bort de pengar som jag har förtjänat, till dig, för att du ska få det lika bra som jag trots att du inte har gjort jobbet och förtjänat det.

I sakfrågan så är jag delvis skeptisk till sänkt matmoms. Nu för tiden så är våra mataffärer och restauranger infiltrerade med ultraprocessade och kemikaliefyllda produkter som är mer att betrakta som droger än som mat. Det finns ingen vinst i att undvika att straffbeskatta dessa.

Jag är i grunden för lägre skattenivå inklusive lägre moms. Jag anser dock att momsen endast skall sänkas på ingredienser (riktig mat) men inte på produkter som är processade och/eller har tillsatser. Alltså lägre (ingen) moms på naturligt framställt kött, ägg, grönsaker men inte på godis, halvfabrikat, margarin.
Senast redigerad av vasadueller 2025-05-04 kl. 10:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in