2025-05-03, 17:01
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Läget betyder så mycket, samt vilka som bor där.. gäller att göra analysen rätt när man bygger nytt.
Citera
2025-05-03, 17:08
Medlem

Fast hyresvärdarna analknullar inte svenska folket. Det kostar en hel del att äga ett hyreshus. Har man lån som täcker en del av värdet på huset så behövs avgiften sättas därefter.

Frågan är väl snarare varför du tjänar dåligt? Varför har du inte lärt dig att löneförhandla? Varför saknar du en utbildning som gör att du tjänar dugligt?
Varför måste du bo mitt i centrum? Duger det inte att bo i Akalla eller något annat getto?

Du har själv varit med o röstat för det här. In med fler invandrare o minskat byggande. Då stiger priserna på bostäder.
Citera
2025-05-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Helt galet förstås att nya, fina lägenheter står tomma för att folk inte har råd. Vilket slöseri. Dags att öppna upp möjligheten till bostadsbidrag (behovsprövat) för alla.

Jag bor själv i en 2:a som var nyproduktion när jag flyttade in för 9 år sen och hyran ligger nu på 9'500. Det är tufft för en arbetslös. Men flytta är inget alternativ för jag trivs jäkligt bra. Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, garageplats, träningsrum, elcykelladdning och annat ingår. Det mest bekväma boende jag nånsin haft och jag tycker ingen förtjänar sämre. Tanken på att liknande lägenheter står tomma och bara kostar pengar känns helt vansinnigt.

Som vanligt skall allt lösas med bidrag.
Vem skall betala alla dessa bidrag som så frikostigt delas ut hade du tänkt dig?
Kanske man kan ta en del av din akassa o dela ut den som bidrag till de som behöver det?

En arbetslös kanske inte förtjänar att bo som en kung?
Är du inte produktiv så finns det ingen större nytta att du skall bo bra. Duger det inte att bo i någon förort bland invandrarna?
Att tycka att alla förtjänar en fin lägenhet fast man inte ens arbetar är en väldigt märklig inställning.
Varför skall du leva på det andra producerar? Kan du inte bidra själv till ditt eget boende?
Klipp dig o skaffa dig ett jobb.

Ja, det är ett medvetet provocerande inlägg.
Citera
2025-05-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Jag förstår inte varför man bygger fler billiga lägenheter ungdomar har råd med idag efter gymnasiet ?

Vem skall bygga alla dessa billiga lägenheter? Alltid "någon annan".
Dessutom så är reglerna som de är. Badrummet måste vara av en viss storlek så att en person med hjul kan snurra runt i sin nya balsal.
Har för mig att 70% av kostnaderna utgör massa skatter o avgifter vid produktion av bostäder.
Då blir det inte billigt att bygga.

Finns dessutom få ytor nära stadskärnan att bygga på.
Citera
2025-05-03, 17:16
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
De kan be sthlm skicka lite ortenfamiljer. Där uppe i norr så röstar de rött, dags att vara solidariska.
Lägenheterna blir uthyrda, de får massa arbetskraft som genererar pengar till kommunen, blir ju en win win
Citera
2025-05-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Dessutom vem vill bo i en lägenhet i Norrland där det saknas eller är för dyra parkeringsplatser?
För att bo i Norrland utan bil är bara att glömma. Även om press, politiker och fastighetsägare så gärna vill det motsatta.

I just Sundsvall är ju centrala stan stendöd alla affärer ligger utanför stan i köpcentrumet Birsta.
Ska en barnfamilj ta bussen för att veckohandla. Det går ju knappast.

Anledningen till att centrala Sundsvall är stendöd är för att politikerna vill ha det så.
De har tagit bort kraven om att nybyggda hus skall ha ett visst antal parkeringsplatser.
De har även sett till att de få parkeringsplatser som fanns, har försvunnit. Man försvårar även för bilister på andra sätt genom att ta bort körfält, göra så att trafikljusen alltid visar rött när man kommer fram osv osv.
Man bygger bort de få grönytor som finns i städerna.
Biltrafiken ökar o de flyr därför de igenkorkade städerna.
På sikt kommer köpcentrumen att växa än mer.

I city kan man bara bo, inte köra bil.
Skaffa en lägenhet i utkanten av stan istället. Det är billigare o lättare att köra därifrån till närmsta köpcentrum.
Citera
2025-05-03, 17:28
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Som vanligt skall allt lösas med bidrag.
Vem skall betala alla dessa bidrag som så frikostigt delas ut hade du tänkt dig?
Kanske man kan ta en del av din akassa o dela ut den som bidrag till de som behöver det?

En arbetslös kanske inte förtjänar att bo som en kung?
Är du inte produktiv så finns det ingen större nytta att du skall bo bra. Duger det inte att bo i någon förort bland invandrarna?
Att tycka att alla förtjänar en fin lägenhet fast man inte ens arbetar är en väldigt märklig inställning.
Varför skall du leva på det andra producerar? Kan du inte bidra själv till ditt eget boende?
Klipp dig o skaffa dig ett jobb.

Ja, det är ett medvetet provocerande inlägg.

Ingen fara, jag blir inte provocerad.

Men ska förstås svara dig. Min arbetslöshet beror på politiska beslut (nedskärningar i offentlig sektor) så det är inget jag kan påverka. Eftersom regeringen medvetet underfinansierar kommuner och regioner så förutsätter jag att de räknar med att såna som jag blir arbetslösa och måste försörjas av a-kassa och andra stöd. Nån form av risk- och konsekvensanalys borde de väl ha gjort. Men jag står till arbetsmarknadens förfogande om min kompetens skulle efterfrågas igen. Tills dess fokuserar jag på min träning och hälsa, samt det enorma utbudet från alla streamingtjänster.

Som en kung lever jag inte. Han bor väl i ett slott på Drottningholm och inte en tvårumslägenhet.

Bostadsbidraget som jag föreslog var inte ämnat för mig själv. Jag skrev att det ska vara behovsprövat och jag har ett större arv på banken, så min ansökan hade nog fått avslag ändå. Jag vet att det är främmande för många att tänka på andra än sig själv, men jag besitter faktiskt den förmågan.

Problemet som TS tar upp är att nya, fina lägenheter stor tomma och kostar pengar helt i onödan. Orsaken till de dyra hyrorna är förstås att nuvarande regering tog bort investeringsstödet och byggena har blivit för kostsamma. Det var korkat, men det kommer bli samhället som får ta smällen för det här ändå.
Senast redigerad av MarcoStar 2025-05-03 kl. 17:32.
Citera
2025-05-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Helt galet förstås att nya, fina lägenheter står tomma för att folk inte har råd. Vilket slöseri. Dags att öppna upp möjligheten till bostadsbidrag (behovsprövat) för alla.

Jag bor själv i en 2:a som var nyproduktion när jag flyttade in för 9 år sen och hyran ligger nu på 9'500. Det är tufft för en arbetslös. Men flytta är inget alternativ för jag trivs jäkligt bra. Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, garageplats, träningsrum, elcykelladdning och annat ingår. Det mest bekväma boende jag nånsin haft och jag tycker ingen förtjänar sämre. Tanken på att liknande lägenheter står tomma och bara kostar pengar känns helt vansinnigt.

Du får väl bostadsbidrag?
Citera
2025-05-03, 17:43
Medlem
smickras avatar
Citat:
Jag förstår inte varför man bygger fler billiga lägenheter ungdomar har råd med idag efter gymnasiet ?

Vem/vilka är ”man” i din fråga?
Varför gör inte du det själv?
Citera
2025-05-03, 17:46
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Du får väl bostadsbidrag?

Nej. I dagsläget är det bara barnfamiljer och unga som kan ansöka om det. Jag har a-kassa och inkomstförsäkring.
Citera
2025-05-03, 17:48
Medlem
Är väl lite värre om andrahandsmarknaden för uthyrning br blir mättad. Många riskerar få problem betala dubbla boenden. Tror svårigheterna ökat gällande detta..
Citera
2025-05-03, 17:53
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Man gjorde det ett tag. Vi hade en riktig byggboom på gång efter 2016 när investeringsstödet för bostäder infördes. Men sen fick vi en blåbrun regering som tog bort det och då tvärnitade hela byggsektorn, med en massiv arbetslöshet som konsekvens.

Vi behöver en ny regering som rättar till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in