2025-05-03, 16:02
Medlem
swebarbs avatar
Jag förstår inte varför man bygger fler billiga lägenheter ungdomar har råd med idag efter gymnasiet ?
Citera
2025-05-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Jag förstår inte varför man bygger fler billiga lägenheter ungdomar har råd med idag efter gymnasiet ?
Man håller väl på och ser över byggregler, bl a på krav på handikappanpassning?
Citera
2025-05-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
https://www.sverigesradio.se/artikel...gt-att-hyra-ut

När ska trögmupparna förstå att folk varken är intresserade eller har råd med ockerhyror i nyproducerade hyresrätter som dessutom, ovanpå den redan saftigt tilltagna hyran, kan räkna med årliga höjningar av hyran?

Alla priser i samhället stiger, inflationen är inte långt från att börja gallopera, och lönerna hänger inte med i utvecklingen på långa vägar. Således måste hyrorna höjas kraftigt så någon annan kan täcka upp för hyresvärdarnas ökade räntekostnader.
Tänk så fantastiskt om någon annan hade kunnat täcka upp för vanligt folks ökade räntekostnader? Kanske kräva en kraftigt höjd lön från arbetsgivaren för att täcka upp för mellanskillnaden, eller att Staten finansierar bostadsköpares lån?

Varför tillsätts inte en nationell kriskommision om hyresvärdarnas analknullande av svenska folket?

Dom fylldes med migranter och vi byggde efter deras behov. Många har tröttnat på sverige och flyttat till säkrare länder. De har botten i några år och nu betalar inte vi detta något mer.

Själv klart var ju bygga bolagen som hade råd att bygga nytt för invandrare kompisar med regering. Och alla tjänade miljarder och miljoner
Citera
2025-05-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Man vill inte ha ungdomar i husen för de stör och har dålig inkomst.
Min första lägenhet var det som man på den tiden kallade för "omodernt" dvs. kokvrå och ingen dusch. Duschen fanns i källaren, men jag skaffade en badbalja och löste det på så sätt.
14 kvm och en hyra på 715 kr månaden.
Jag tror man absolut skulle kunna lösa det på ett liknande sätt idag om det skulle ge en billigare hyra.
Dagens ungdomar lagar ju ännu mindre mat än då, så en bra kokvrå med micro, kaffekokare och en kyl hade absolut kunnat fungera.
Citera
2025-05-03, 16:26
Medlem
zombie-nations avatar
När vi var som flest i min trapp var vi 20, nu är vi 3. Hutlösa hyror. De trodde man kan höja hela tiden och ändå få uthyrt. Känns det inte konstigt att en lägenhet kostar 3000/mån 2000 och 8000 2025? Tröttnar.
Citera
2025-05-03, 16:27
Medlem
Självklart måste fastighetsbolaget som hyr ut lägenheter göra det efter vad marknaden är villig att betala. Inte domdera villkoren själv. Vilket fastighetsbolagen är vana att göra.

Egentligen borde det vara billigare hyra i nyproducerat eftersom husen är mycket mer energisnåla.
Citera
2025-05-03, 16:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Varför tillsätts inte en nationell kriskommision om hyresvärdarnas analknullande av svenska folket?

Varför skulle just hyresvärdar "analknulla" någon mer än någon annan som säljer varor och tjänster i inflationstider?

De blir ganska så analknullade själva om de står med tomma hyresrätter, vilket är oerhört kostsamt i längden.
Citera
2025-05-03, 16:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Självklart måste fastighetsbolaget som hyr ut lägenheter göra det efter vad marknaden är villig att betala. Inte domdera villkoren själv. Vilket fastighetsbolagen är vana att göra.

Egentligen borde det vara billigare hyra i nyproducerat eftersom husen är mycket mer energisnåla.

Och så kommer det också att bli förr eller senare enligt marknadens principer. Det kostar att stå med tomma hyresrätter och blir de inte uthyrda betyder det att deras hyra är högre än marknadens betalningsvilja. Till slut kommer de att tvingas att sänka hyrorna. Problemet är då att då behöver de sänka alla hyror.

På vilket sätt domderar de villkoren? Uppenbarligen gör de inte det, eftersom det uppenbarligen finns gränser för vad folk kan och vill betala för att hyra en bostad.
Citera
2025-05-03, 16:45
Medlem
Citat:
eller att Staten finansierar bostadsköpares lån?

Även kallat ränteavdrag.
Citera
2025-05-03, 16:47
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
https://www.sverigesradio.se/artikel...gt-att-hyra-ut

När ska trögmupparna förstå att folk varken är intresserade eller har råd med ockerhyror i nyproducerade hyresrätter som dessutom, ovanpå den redan saftigt tilltagna hyran, kan räkna med årliga höjningar av hyran?

Alla priser i samhället stiger, inflationen är inte långt från att börja gallopera, och lönerna hänger inte med i utvecklingen på långa vägar. Således måste hyrorna höjas kraftigt så någon annan kan täcka upp för hyresvärdarnas ökade räntekostnader.
Tänk så fantastiskt om någon annan hade kunnat täcka upp för vanligt folks ökade räntekostnader? Kanske kräva en kraftigt höjd lön från arbetsgivaren för att täcka upp för mellanskillnaden, eller att Staten finansierar bostadsköpares lån?

Helt galet förstås att nya, fina lägenheter står tomma för att folk inte har råd. Vilket slöseri. Dags att öppna upp möjligheten till bostadsbidrag (behovsprövat) för alla.

Jag bor själv i en 2:a som var nyproduktion när jag flyttade in för 9 år sen och hyran ligger nu på 9'500. Det är tufft för en arbetslös. Men flytta är inget alternativ för jag trivs jäkligt bra. Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, garageplats, träningsrum, elcykelladdning och annat ingår. Det mest bekväma boende jag nånsin haft och jag tycker ingen förtjänar sämre. Tanken på att liknande lägenheter står tomma och bara kostar pengar känns helt vansinnigt.
Citera
2025-05-03, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132

Utbud och efterfrågan. Efterfrågan är större på nyproduktion än på gamla bostäder.
Citera
2025-05-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och så kommer det också att bli förr eller senare enligt marknadens principer. Det kostar att stå med tomma hyresrätter och blir de inte uthyrda betyder det att deras hyra är högre än marknadens betalningsvilja. Till slut kommer de att tvingas att sänka hyrorna. Problemet är då att då behöver de sänka alla hyror.

På vilket sätt domderar de villkoren? Uppenbarligen gör de inte det, eftersom det uppenbarligen finns gränser för vad folk kan och vill betala för att hyra en bostad.

Vad är domderar villkoren?😂🤣 Du funderar på dikterar väl? Du låter som en fastighetsägare med IQ som en panerad fiskpinne. Och för att förtydliga,jag är långt åt höger, ingen jävla sosse. Comprende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in