2025-05-03, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nej jag tror att EU skulle förslora mot Ryssland, som tråden handlar om. Om jag tror att finländska eller norska trupper kan springa in över gränsen till Ryssland? Ja kanske det. Men kommer de att uppnå några mål och besegra Ryssland? Nä tror inte det.

EU är inte någon militärorganisation. Dessutom är "väst" mycket större är bara Europa. Ryssen ska mäkta med att försvara sig mot USA och Kanada (och Japan och Sydkorea kan få vara med på ett hörn också). Men det är inga problem att försvara sig mot antar jag? Jag vet att tråden handlar om Europas militära kapacitet kontra Rysslands, men i ett realistiskt krigsscenario kommer inte Europa ensamt kriga mot Ryssland.
Citera
2025-05-03, 16:50
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ryssland har ca 1500 operativa (påstår dom). NATO har ca 2100 operativa.

Ryssland kan inte ge sig på EU utan att ge sig på USA då risken är för stor att artikel 5 håller. Vilket innebär att USA då kommer ge sig på Ryssland. Vid full utväxling väntas även Amerikanerna angripa Kina för att dom inte ska blir last man standing.

Den stora faran är ju att USA inte lägger sig i om det börjar flyga atombomber i Europa, just för att man inte vill ha ett kärnvapenkrig med Ryssland och själva bli beskjutna.
Citera
2025-05-03, 16:53
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
EU är inte någon militärorganisation. Dessutom är "väst" mycket större är bara Europa. Ryssen ska mäkta med att försvara sig mot USA och Kanada (och Japan och Sydkorea kan få vara med på ett hörn också). Men det är inga problem att försvara sig mot antar jag? Jag vet att tråden handlar om Europas militära kapacitet kontra Rysslands, men i ett realistiskt krigsscenario kommer inte Europa ensamt kriga mot Ryssland.

Fast tråden handlar om EU's militära kapacitet gentemot Ryssland då frågan har blivit aktuell efter att Trump inte vill försvara Europa och tycker att vi själva kan göra det. Samt att EU nu ska satsa 800 miljarder euro på att bygga upp ett EU försvar.

Edit: Och Nordkorea, Iran och Kina lär kriga på Rysslands sida...
Citera
2025-05-03, 16:54
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Jo men det är inte bara att tvångsmobilisera. Du måste kunna utrusta dem med vapen också. Vi kan sätta in 63 000 man som Paasikivi säger.
Sen är våra fyra Patriotbatterier det vi har att skjuta ner robotar med.

Har har ju precis som Ryssland museum samt ett förråd av gamla vapen om vi nu ska jämföra med Ryssland och hur dem har beväpnat sina ”styrkor”, allt har vi inte skickat till Ukraina 😅
Vi har vapentillverkning där vi såklart omedelbart får sluta exportera och istället nyttja dessa själva vid behov, vi är inget U-land utan vi är långt fram när det gäller tillverkning av mycket av den utrustning som kan behövas vid krig och kan snabbt ställa om tillverkningen till vad som behövs.
Citera
2025-05-03, 16:58
Medlem
Citat:
Fast tråden handlar om EU's militära kapacitet gentemot Ryssland då frågan har blivit aktuell efter att Trump inte vill försvara Europa och tycker att vi själva kan göra det. Samt att EU nu ska satsa 800 miljarder euro på att bygga upp ett EU försvar.

Då får vi agree to disagree. Du tror att USA (och även resten av de västvänliga länderna utanför Europa antar jag?) skulle lämna Europa i skiten om Ryssland invaderar, jag tror att USA i ett sådant scenario ser sin chans att sätta dit ryssen stenhårt (oavsett vad Trump för tillfället säger).
Citera
2025-05-03, 16:58
Medlem
Citat:
Som jag har hört och sett på nätet så var planen att Ukraina skulle rycka fram sex mil och inta kärnkraftverket i Kursk. Det hade haft ett strategiskt syfte och varit enklare att försvara.
De avancerade norrut efter en landsväg som löper till kärnkraftverket, men konvojerna blev beskjutna av flyg och de spreds i terrängen. Framryckningen stoppades efter tre mil. Så operationen misslyckades. Efter de så höll de i princip några tomma evakuerade byar.

Om man kollar var kärnkraftsverket är någonstans samt även staden Kursk så inser man att det hade krävts mer resurser. Jag minns de första veckorna när Ukraina expanderade snabbt inne i rysslan, euforin där var skyhög och folk började undra om där fanns ett rysk försvar överhuvudtaget. Skulle det räcka att inta staden Kursk eller skulle man rentav gå hela vägen till Moskva?

Men moskoviterna kraftsamlade samtidigt som ukrainarna själva var förnuftiga och visste sina begränsningar. Ukraina genomförde Kurskoffensiven briljant och det kommer att gå till historien när alla detaljer blir kända.

Moskoviterna gjorde stor affär av att ukrainarna försökte ta kärnkraftsverket, men det var ärligt talat mycket långt från. Det gick ganska snabbt till att handla om att försöka ta kontroll över ett par viktiga vägar till staden Kursk, men även där blev det stopp. Jag vet inte varför men är jättenyfiken på varför Ukraina stannade upp där och aldrig tog över dessa vägar för jag inbillar mig att det hade skapat enormt stora problem för moskoviterna. En misstanke jag har är att ukraina kände det var för svårt att försvara vägarna. Istället valde man att försvara ett område där inga stora vägar gick, vilket tvingade moskoviterna att transportera både soldater och krigsmaterial i eländig natur och på små vägar som var lätta att överfalla.

Jag betraktar Kurskoffensiven som en av de stora slagen i Europeisk historia och hoppas att få läsa en riktigt tjock bok med alla detaljerna sedan vad som hände dag för dag under alla dessa månader.
Citera
2025-05-03, 16:59
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Har har ju precis som Ryssland museum samt ett förråd av gamla vapen om vi nu ska jämföra med Ryssland och hur dem har beväpnat sina ”styrkor”, allt har vi inte skickat till Ukraina 😅
Vi har vapentillverkning där vi såklart omedelbart får sluta exportera och istället nyttja dessa själva vid behov, vi är inget U-land utan vi är långt fram när det gäller tillverkning av mycket av den utrustning som kan behövas vid krig och kan snabbt ställa om tillverkningen till vad som behövs.

Det är ju det vi inte kan. Vi kan inte snabbt ställa om produktionen. Vi har inte massa outnyttjad kapacitet som bara står och väntar.
Visst vi har teknologisk spetskompetens, men massproduktion har vi inte.
Citera
2025-05-03, 17:00
Medlem
Citat:

Edit: Och Nordkorea, Iran och Kina lär kriga på Rysslands sida...

Kina kommer inte att kriga på ryssens sida, åtminstone inte aktivt, möjligen kanske de bidrar med materiel. De vill inte kriga mot väst (speciellt inte för galningen Putins skull), de vill göra business med väst.
Citera
2025-05-03, 17:02
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Då får vi agree to disagree. Du tror att USA (och även resten av de västvänliga länderna utanför Europa antar jag?) skulle lämna Europa i skiten om Ryssland invaderar, jag tror att USA i ett sådant scenario ser sin chans att sätta dit ryssen stenhårt (oavsett vad Trump för tillfället säger).

Trumpadministrationen har tydligt signalerat att Europa måste stå på egna ben och kunna försvara sig själva. USA har inte oändliga resurser.

Sen är det inte alls säkert att USA verkligen vill ha ett kärnvapenkrig mot Ryssland. De kanske håller sig utanför.
Citera
2025-05-03, 17:06
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Om man kollar var kärnkraftsverket är någonstans samt även staden Kursk så inser man att det hade krävts mer resurser. Jag minns de första veckorna när Ukraina expanderade snabbt inne i rysslan, euforin där var skyhög och folk började undra om där fanns ett rysk försvar överhuvudtaget. Skulle det räcka att inta staden Kursk eller skulle man rentav gå hela vägen till Moskva?

Men moskoviterna kraftsamlade samtidigt som ukrainarna själva var förnuftiga och visste sina begränsningar. Ukraina genomförde Kurskoffensiven briljant och det kommer att gå till historien när alla detaljer blir kända.

Moskoviterna gjorde stor affär av att ukrainarna försökte ta kärnkraftsverket, men det var ärligt talat mycket långt från. Det gick ganska snabbt till att handla om att försöka ta kontroll över ett par viktiga vägar till staden Kursk, men även där blev det stopp. Jag vet inte varför men är jättenyfiken på varför Ukraina stannade upp där och aldrig tog över dessa vägar för jag inbillar mig att det hade skapat enormt stora problem för moskoviterna. En misstanke jag har är att ukraina kände det var för svårt att försvara vägarna. Istället valde man att försvara ett område där inga stora vägar gick, vilket tvingade moskoviterna att transportera både soldater och krigsmaterial i eländig natur och på små vägar som var lätta att överfalla.

Jag betraktar Kurskoffensiven som en av de stora slagen i Europeisk historia och hoppas att få läsa en riktigt tjock bok med alla detaljerna sedan vad som hände dag för dag under alla dessa månader.

Märklig tolkning. Kursk var ett gigantiskt misslyckande. De kom halvvägs till kärnkraftverket. Ja jag har kollat på kartan flera gånger. Euforin var bara tramspropaganda. De besköts av flyg och stoppades. De var inte på väg mot staden Kursk, utan kärnkraftverket.
Citera
2025-05-03, 17:07
Medlem
Citat:
Trumpadministrationen har tydligt signalerat att Europa måste stå på egna ben och kunna försvara sig själva. USA har inte oändliga resurser.

Sen är det inte alls säkert att USA verkligen vill ha ett kärnvapenkrig mot Ryssland. De kanske håller sig utanför.

Trumpadministrationen kan lika väl vända tvärt i denna fråga imorgon om Putin skulle göra råka göra Trump lite arg. Med det sagt är det jättebra att Europa rustar, ryssen kommer vi aldrig att kunna lita på igen.

Något kärnvapenkrig kommer det inte att bli. Inte ens Putin skulle önska det lidandet på mänskligheten.
Citera
2025-05-03, 17:08
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Kina kommer inte att kriga på ryssens sida, åtminstone inte aktivt, möjligen kanske de bidrar med materiel. De vill inte kriga mot väst (speciellt inte för galningen Putins skull), de vill göra business med väst.

Om väst blir upptagna med Ryssland så är det troligt att Kina passar på och intar Taiwan, sedan är bollen i rullning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in