Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
Som jag har hört och sett på nätet så var planen att Ukraina skulle rycka fram sex mil och inta kärnkraftverket i Kursk. Det hade haft ett strategiskt syfte och varit enklare att försvara.
De avancerade norrut efter en landsväg som löper till kärnkraftverket, men konvojerna blev beskjutna av flyg och de spreds i terrängen. Framryckningen stoppades efter tre mil. Så operationen misslyckades. Efter de så höll de i princip några tomma evakuerade byar.
Om man kollar var kärnkraftsverket är någonstans samt även staden Kursk så inser man att det hade krävts mer resurser. Jag minns de första veckorna när Ukraina expanderade snabbt inne i rysslan, euforin där var skyhög och folk började undra om där fanns ett rysk försvar överhuvudtaget. Skulle det räcka att inta staden Kursk eller skulle man rentav gå hela vägen till Moskva?
Men moskoviterna kraftsamlade samtidigt som ukrainarna själva var förnuftiga och visste sina begränsningar. Ukraina genomförde Kurskoffensiven briljant och det kommer att gå till historien när alla detaljer blir kända.
Moskoviterna gjorde stor affär av att ukrainarna försökte ta kärnkraftsverket, men det var ärligt talat mycket långt från. Det gick ganska snabbt till att handla om att försöka ta kontroll över ett par viktiga vägar till staden Kursk, men även där blev det stopp. Jag vet inte varför men är jättenyfiken på varför Ukraina stannade upp där och aldrig tog över dessa vägar för jag inbillar mig att det hade skapat enormt stora problem för moskoviterna. En misstanke jag har är att ukraina kände det var för svårt att försvara vägarna. Istället valde man att försvara ett område där inga stora vägar gick, vilket tvingade moskoviterna att transportera både soldater och krigsmaterial i eländig natur och på små vägar som var lätta att överfalla.
Jag betraktar Kurskoffensiven som en av de stora slagen i Europeisk historia och hoppas att få läsa en riktigt tjock bok med alla detaljerna sedan vad som hände dag för dag under alla dessa månader.