• 1
  • 2
2025-05-02, 23:58
Medlem
HBTKuks avatar
Kära örebroare,

Min matskedsarsenal är en spretig sådan. Det är olika sorters skedar från både här och där, inte sällan i skiftande former och storlekar. För mig har alltid besticken varit en tungt vägande faktor vid matlintag. Mina fula skedar brukar jag erbjuda gäster om mina fina börjar sina. Gäster med tydliga bestickpreferenser säger ifrån om en sked är för stor eller äcklig. De som inte protesterar kan jag bara anta är helt likgiltiga inför skedfrågan. Vilket är märkligt, eftersom att en dålig sked påverkar upplevelsen så mycket, i min mening.

Såg nån meme om detta och hajade att det "är en grej". Låter möjligen en smula autristiskt men jag vill tro att de flesta inte okritiskt går med på vilken soppsked som helst till en flytande måltid. Lite som med verktyg - är de bra är halva jobbet redan gjort.

Jag var häromsistanes på ett krigsmuseum, där man bland annat kunde få en inblick i fångarnas vardag - kläderna de hade, skedarna de göt i metall. Då jag stod inför denna samling skedar slog det mig att alla skedar var "äckliga" skedar. Inte en enda god sked stötte jag på i denna väldiga samling. Jag tänker att det blir en sorts dubbelbestraffning för en själv. Inte nog med att du är inspärrad på fångläger, du ska dessutom lida av osmaklig sked till varje måltid på köpet.

Dessa otrevliga skedar är ofta antingen för stora eller för runda. En god sked är en väl avvägd sådan med fina mått, som ligger bra i handen och funkar bra till både soppa och flingor.

Tills nyligen har jag trott att alla hade tydliga preferenser, men så kanske inte är fallet..

Hur är din syn på skedar?
Har du tydliga preferenser?
Kan en dålig sked lägga lite sordin på din matgladhet?

Dela med dig!
Senast redigerad av HBTKuk 2025-05-03 kl. 00:56.
Citera
2025-05-03, 00:08
Medlem
mikaelss avatar
Vad bjuder du på på? Soppa? Annars äter väl inte vuxna med sked?
Konstig, om än väntad tråd.
Citera
2025-05-03, 00:08
Medlem
kraftfoders avatar
Förra seklet hade jag "pippi på silver", köpte äkta svenskt silver på auktioner.
Väldigt billigt, för silverpriset hade kraschat.

Silver har också den förmågan att den är ren när det gäller livsmedel. Alltså bakterier gillar inte silver. Köp ÄS!
Citera
2025-05-03, 00:10
Medlem
Enterprises avatar
Om man är inspärrad i fängelse med en upplevt "dålig" sked kan man ju alltid köra Kina-stilen och sörpla soppan direkt ur tallriken.
Citera
2025-05-03, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Äta mat med sked är fan nice om man sitter i vardagsrummet ... mindre risk för spill och kladd, vid matbordet äter vi alltid med kniv och gaffel, även soppa.

Var du ett sånt barn som försökte pressa ner den triangulära klossen i det runda hålet eller varför äter du soppa med kniv och gaffel?
Citera
2025-05-03, 00:54
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vad bjuder du på på? Soppa? Annars äter väl inte vuxna med sked?
Konstig, om än väntad tråd.
Jag lagar väldigt mycket soppor, grytor och nudelrätter. Men även músli och liknande kan förstöras.
Citera
2025-05-03, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Kära örebroare,

Min matskedsarsenal är en spretig sådan. Det är olika sorters skedar från både här och där, inte sällan i skiftande former och storlekar. För mig har alltid besticken varit en tungt vägande faktor vid matlintag. Mina fula skedar brukar jag erbjuda gäster om mina fina börjar sina. Gäster med tydliga bestickpreferenser säger ifrån om en sked är för stor eller äcklig. De som inte protesterar kan jag bara anta är helt likgiltiga inför skedfrågan. Vilket är märkligt, eftersom att en dålig sked påverkar upplevelsen så mycket, i min mening.

Såg nån meme om detta och hajade att det "är en grej". Låter möjligen en smula autristiskt men jag vill tro att de flesta inte okritiskt går med på vilken soppsked som helst till en flytande måltid. Lite som med verktyg - är de bra är halva jobbet redan gjort.

Jag var häromsistanes på ett krigsmuseum, där man bland annat kunde få en inblick i fångarnas vardag - kläderna de hade, skedarna de göt i metall. Då jag stod inför denna samling skedar slog det mig att alla skedar var "äckliga" skedar. Inte en enda god sked stötte jag på i denna väldiga samling. Jag tänker att det blir en sorts dubbelbestraffning för en själv. Inte nog med att du är inspärrad på fångläger, du ska dessutom lida av osmaklig sked till varje måltid på köpet.

Dessa otrevliga skedar är ofta antingen för stora eller för runda. En god sked en väl avvägd sådan med fina mått, som ligger bra i handen och funkar bra till både soppa och flingor.

Tills nyligen har jag trott att alla hade tydliga preferenser, men så kanske inte är fallet..

Hur är din syn på skedar?
Har du tydliga preferenser?
Kan en dålig sked lägga lite sordin på din matgladhet?

Dela med dig!
Hade faktiskt ett samtal alldeles nyligen om detta!

Du är inte ensam om att känna som du gör, det försäkrar jag dig. Även om jag inte är lika kräsen som du har jag successivt satsat på på att byta/skänka bort de mest vämjeliga besticken och byta till mig de som bättre passar min tunga.

Jag råder dig att tala mer öppet om det här i din bekantskapskrets! Kanske finns lösningar på närmare håll än du tror.
Citera
2025-05-03, 01:03
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag lagar väldigt mycket soppor, grytor och nudelrätter. Men även músli och liknande kan förstöras.
Du bjuder folk på musli? Är det nån WT-grej?
Citera
2025-05-03, 01:06
Moderator
Fear2bes avatar
Georg Jensen Bernadotte är trevliga. Art deco är helt klart underskattat.
Citera
2025-05-03, 01:14
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du bjuder folk på musli? Är det nån WT-grej?
Det sistnämnda var ett exempel för att även folk av din sort skulle förstå vad vad som menas.
Citera
2025-05-03, 01:14
Nu kör jag förvisso alla bestick i samma serie från ett välkänt svenskt multinationellt möbelföretag, men ett tricks jag fick lära mig i hemkunskapen är att diska besticken mellan måltiderna. På så sätt blir man av med gamla matrester som kan förstöra nästa smakupplevelse.

Ett jävla jobb, därför äter jag mest ute. Vem fan vill bo i Örebro?
Citera
2025-05-03, 01:15
Medlem
Sereenas avatar
Så länge skeden är ren, av en lagom storlek och inte är för tunn (tunna skedar är obekväma att hålla och brukar kännas vassa) eller har vassa kanter så bryr jag mig inte.

Vad jag brukar störa mig på är slöa knivar när det serveras kött som behöver skäras.
Senast redigerad av Sereena 2025-05-03 kl. 01:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in