2025-05-03, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Kära örebroare,

Min matskedsarsenal är en spretig sådan. Det är olika sorters skedar från både här och där, inte sällan i skiftande former och storlekar. För mig har alltid besticken varit en tungt vägande faktor vid matlintag. Mina fula skedar brukar jag erbjuda gäster om mina fina börjar sina. Gäster med tydliga bestickpreferenser säger ifrån om en sked är för stor eller äcklig. De som inte protesterar kan jag bara anta är helt likgiltiga inför skedfrågan. Vilket är märkligt, eftersom att en dålig sked påverkar upplevelsen så mycket, i min mening.

Såg nån meme om detta och hajade att det "är en grej". Låter möjligen en smula autristiskt men jag vill tro att de flesta inte okritiskt går med på vilken soppsked som helst till en flytande måltid. Lite som med verktyg - är de bra är halva jobbet redan gjort.

Jag var häromsistanes på ett krigsmuseum, där man bland annat kunde få en inblick i fångarnas vardag - kläderna de hade, skedarna de göt i metall. Då jag stod inför denna samling skedar slog det mig att alla skedar var "äckliga" skedar. Inte en enda god sked stötte jag på i denna väldiga samling. Jag tänker att det blir en sorts dubbelbestraffning för en själv. Inte nog med att du är inspärrad på fångläger, du ska dessutom lida av osmaklig sked till varje måltid på köpet.

Dessa otrevliga skedar är ofta antingen för stora eller för runda. En god sked är en väl avvägd sådan med fina mått, som ligger bra i handen och funkar bra till både soppa och flingor.

Tills nyligen har jag trott att alla hade tydliga preferenser, men så kanske inte är fallet..

Hur är din syn på skedar?
Har du tydliga preferenser?
Kan en dålig sked lägga lite sordin på din matgladhet?

Dela med dig!
Är detta memen?
https://www.reddit.com/r/memes/comme...oons/#lightbox
Citera
2025-05-03, 01:59
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Är detta memen?
https://www.reddit.com/r/memes/comme...oons/#lightbox
Nä, inte den
Citera
2025-05-03, 02:16
Medlem
Har en favoritsked. En tesked med långt handtag som jag gillar att äta med när jag äter glass.
Citera
2025-05-03, 02:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Har en favoritsked. En tesked med långt handtag som jag gillar att äta med när jag äter glass.

Latteskedar är favoriter här med, har nästan helt ersatt den vanliga te/kaffe-skeden.
Citera
2025-05-03, 08:19
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag föredrar äldre djupare skedar som lämpar sig för soppa utan att jag för den delen äter soppa.

Platta moderna (från 60-tal och fram) skedar är mer för att ösa in makaroner för barn.
Citera
2025-05-03, 09:19
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag föredrar äldre djupare skedar som lämpar sig för soppa utan att jag för den delen äter soppa.

Platta moderna (från 60-tal och fram) skedar är mer för att ösa in makaroner för barn.
I min erfarenhet är de äldre, djupare skedarna ofta väldigt avlånga. Det har jag svårt för.

Ibland har jag bytt ut en dålig sked mot ett rostfritt decilitermått. Ett annorlunda men funktionellt substitut med flera goda kvaliteter.
Citera
2025-05-03, 11:16
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
I min erfarenhet är de äldre, djupare skedarna ofta väldigt avlånga. Det har jag svårt för.

Ibland har jag bytt ut en dålig sked mot ett rostfritt decilitermått. Ett annorlunda men funktionellt substitut med flera goda kvaliteter.
Äter du med ett decilitermått?

Är det skålens längd eller skaftets längd som är problemet?
Citera
2025-05-03, 11:20
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Äter du med ett decilitermått?

Är det skålens längd eller skaftets längd som är problemet?
Vid undantagsfall har jag ätit bland annat ramen med hjälp av decilitermått. På så sätt får jag inte bara soppa och nudlar i samma tugga, utan även en nästintill spill- och droppfri "sked" som håller mycket soppa.

Om du menar skedens "skål" så är oftast de jag ogillar väldigt avlånga och lite för stora. Som en litet äggformad skåldel. Skaften har jag sällan problem med.
Citera
2025-05-03, 11:22
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Vid undantagsfall har jag ätit bland annat ramen med hjälp av decilitermått. På så sätt får jag inte bara soppa och nudlar i samma tugga, utan även en nästintill spill- och droppfri "sked" som håller mycket soppa.

Om du menar skedens "skål" så är oftast de jag ogillar väldigt avlånga och lite för stora. Som en litet äggformad skåldel. Skaften har jag sällan problem med.
Ok, då fattar jag och håller med. De har en avlång djup skål.
Citera
2025-05-03, 11:24
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ok, då fattar jag och håller med. De har en avlång djup skål.
Härligt. Det verkar vara en fråga som engagerar.

Hur mycket stör en dålig sked matupplevelsen i procent?

Värt är även att lägga till att jag har samma känslor inför gafflar, men en dålig sådan upprör inte tillnärmelsevis lika mycket som en dito sked.
Citera
2025-05-03, 11:29
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Härligt. Det verkar vara en fråga som engagerar.

Hur mycket stör en dålig sked matupplevelsen i procent?

Värt är även att lägga till att jag har samma känslor inför gafflar, men en dålig sådan upprör inte tillnärmelsevis lika mycket som en dito sked.
Det stör mig inte alls. Ville bara delge vilka jag föredrar. Började väl som de flesta med ett ikea-kit men har nu bytt ut dessa mot äldre loppis-fynd.

Konstigt nog gillar jag inte äldre gafflar som jag tycker är för stora. Men stör..nej.
Citera
2025-05-03, 11:32
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Det stör mig inte alls. Ville bara delge vilka jag föredrar. Började väl som de flesta med ett ikea-kit men har nu bytt ut dessa mot äldre loppis-fynd.

Konstigt nog gillar jag inte äldre gafflar som jag tycker är för stora. Men stör..nej.
Du verkar ändå ha tydliga preferenser. Du skiljer på nya och äldre bestick och resonerar på ett nyanserat vis kring funktion i relation till ålder och beskaffenhet.

Välkomemn till klubben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in