2025-05-03, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Vad har han för belägg för påståendet om etniska kopplingar till kriminalitet? Hur forskar man ens på sådant? Har de hittat en unik våldsgen? 🤔

Tråkigt! Alltid älskat veckans brott och detta program. De är en skön duo, han och Camilla.
GW är professor i kriminologi och har mer eller mindre vigt hela sitt liv åt forskning på området plus praktisk erfarenhet.

Men det spelar ingen roll om, OBS jag säger OM, det skulle finnas 100% belägg för GWs påstående om etniska kopplingar till kriminalitet, man får ändå inte säga det officiellt.

Det är inte PK för det finns alltid andra aspekter som skulle kunna vägas in som taskig ekonomi, dåliga dagis och skolor och brist på fritis och ungdomsgårdar i området man växte upp i, etc.

OBS att det är tabu att skylla på dåliga föräldrar. De svär sig fria och klagar alltid högljutt på det jag nämnde ovan.

GW har, vad jag lekmannamässigt tror, sagt en sanning som inte är PK.
Senast redigerad av lont 2025-05-03 kl. 12:31.
Citera
2025-05-03, 12:29
Medlem
used66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Han fick ju sparken från Efterlyst när han tillrättavisade Hasse i direktsändning också. GW är en såndär autistisk person man inte kan tycka illa om, han kör sitt eget race och skiter fullständigt i vad lättkränkta snöflingor tycker.

så du hyllar en person med flera hundra miljoner på banken för att han "kör sitt eget race"? alla kan säga exakt vad de tycker i GWs position. fattar du inte det?
Citera
2025-05-03, 14:02
Medlem
När man blir äldre inser man att man kan säga det man tycker och skulle man bli sparkad klarar man sig bra i alla fall.
Så det är många sanningar som kommer från pensionärer som vågar säga det de vill så även med GW

Om GW hade varit 40 år hade han sannolikt aldrig sagt detta, utan att änka vad detta kunde få för konsekvenser på framtiden

Vi kan se liknande tendenser inom
Vaccin diskussioner
medicin hälsa
HBTQ frågor mm
Citera
2025-05-03, 14:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nu är ju GW en av dom mest populära tv-personerna i Sverige och den kanske mest kunniga inom området. Så jo han passar perfekt in på "prime-time!
Han vore lätt utbytbar mot en AI GW Bot.
Nån som mumlar självklarheter och fikarumsresonemang..
Citera
2025-05-03, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Det finns vissa saker inte ens GW vågar prata om.
Vad skulle han vara rädd för?
Citera
2025-05-03, 14:43
Medlem
Amelia: Enligt GW var SVT väldigt angelägna om att få med honom i programmet. Men trots bra tittarsiffror så väljer de nu lägga ner Veckan.
– Vi har väldigt bra siffror. Det kostar inte så mycket, det är väldigt uppskattat bland tittarna och det är ett viktigt ämnesområde. SVT har trots detta tagit beslutet att det ska läggas ner. Men det har ingenting med mig att göra.
Citera
2025-05-03, 14:46
Medlem
Leif GW passade helt inte in i SVTs godhetsnarrativ.
Citera
2025-05-03, 15:03
Medlem
Fick han kicken alltså? Jag trodde att han inte orkade kroppsligt och valde att sluta?
Om det var för det ha sa med genetik och etnicitet som gav han kicken är det ju larvigt. Han sa bara vad alla redan visste.
Citera
2025-05-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
Var han inte PK längre? Nej, han var inte PK.

Vill inte SVT låtsas att man censurerar honom? Nej, SVT vill inte att det ska framgå att man censurerar honom.

Eller hade GW missat förutsättningarna? Nej, han hade inte missat förutsättningarna, men han trodde han hade pondus nog att komma undan med det. Stort misstag.

Inte säkert, han kan ha något i bakfickan... Och har han det inte tror jag faktiskt att han kan nå ut ändå, vilket ju vore ett fruktansvärt dråpslag mot (S) (V) T Att sparka en jättestor publikmagnet som nu i stället fortsätter och kanske till och med avslöjar korruptionen inom statstelevisionen.
Detta kan bli farligt för propagandamakarnas karriär.
Citera
2025-05-03, 15:52
Medlem
Dom har väl bara lagt ner programmet? Ingen har väl fått sparken eller har jag fattat helt fel?

Angående spekulationerna att han skulle fått sparken pga uttalandet om etnicitet osv så har jag svårt att tro det. Han har sagt BETYDLIGT grövre saker många många gånger i SVT.
Citera
2025-05-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Ja, GW är i grunden sosse och det är en god orsak att inte höja honom till skyarna. Att någon kan ha fortsatt att rösta på sossarna fram till 2010 är för mig fullkomligt obegripligt. Särskilt för någon som förstått så pass mycket om brottslighetens orsaker som han uppenbarligen gjort.

Och ja, han höll isär det och kommer således troligen inte att ta upp punkt 3, vilket är där hans föregående två punkter blandas samman:

3. Man talar för lite om sambandet mellan etnicitet och de genetiska faktorer som leder till brottslighet, i synnerhet låg intelligens.

Men visst är det bra att GW äntligen, delvis, tar bladet från munnen och det ska han så klart ha cred för.

Sosse hit och sosse dit. Om nu GW skulle vara sosse så har han aldrig , vad jag vet, varit en del av den socialdemokratiska korruptionen. Tvärt om avslöjade han ju bordellaffären med Lennart Geijer, och fick i anledning härav en djupt orättfärdig bestraffning. Det var Olof Palme, Jan Guillou med flera som exekverade skändligheten. Som tack fick nu Guillou en framträdande roll som “kulturpersonlighet” mm. Men GW fick sparken.
Citera
2025-05-03, 16:11
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
I nästa vecka sänds det sista avsnittet av SVT:s kriminalprogram Veckan med parhästarna Camilla Kvartoft och Leif GW Persson.

Är orsaken denna?
Leif GW Persson sa så här:
”Det ena är det genetiska sambandet som är starkare än de sociala sambanden. Och det pratar man ogärna om. Likaså det etniska sambandet, som är mycket starkt när det kommer till den grova organiserade brottsligheten i marginaliserade förorter"

Tidsmässigt fick han sen kicken.
SVT hänvisar till att det var bestämt innan. Men det var inget GW var informerad om.

Var han inte PK längre?
Vill inte SVT låtsas att man censurerar honom?
Eller hade GW missat förutsättningarna?

Hur mycket som är arv och hur mycket som är miljö har det diskuterats i årtionden utan att man vet. Många tror det ena och andra tror det andra. Ännu en som har ett svar. Inte så smart att yppa sina tankar rakt ut i teve.

Det finns de som föds med alla de rätta förutsättningarna som ändå blir kriminella. Sedan har vi de som föds med de sämsta förutsättningarna men ändå lyckas.

GW får njuta av livet som pensionär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in