• 6
  • 7
2025-05-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoglert
Jag vill minnas att Transportstyrelsen har möjlighet att utfärda varning i fall upp till 0,5 promille istället för indraget körkort, den möjligheten är såklart större om du kan få din arbetsgivare att förklara vikten av körkort i din tjänst. Du kommer att få en möjlighet att yttra dig innan Transportstyrelsen tar beslut och det är då du behöver utlåtande från arbetsgivaren.
Dom kommer dock inte att dra in ditt körkort utan du kommer att få möjligheten att installera ett alkolås i bilen. Alkolåstet är personligt och kommer inte att kunna användas i både din personbil och bilen du kör i tjänsten utan det är fast monterat i det fordon som du väljer, jag tror dock inte att det finns hinder till flera personliga alkolås. Ditt körkort dras alltså inte in utan det tillförs ett villkor på det som påvisar att du endast får köra bil med alkolås.
0.15 i utandningsluften går gränsen för varning.
Citera
2025-05-06, 20:49
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Han skulle vägrat blåsa och tagit blodprov. De där blåsmaskinerna visar för mycket.
Eh, nej. Blodprov visar det absolut mest exakta, säkerhetsavdraget för luft är avsevärt högre än för blod.
Citera
2025-05-06, 21:03
Medlem
Citat:
Han skulle vägrat blåsa och tagit blodprov. De där blåsmaskinerna visar för mycket.
Spelar ingen roll, han blir några tusen fattigare. Men får behålla körkortet, eftersom det var under 0.32 promille. Det var körkortet TS oroade sig över.
Citera
2025-05-06, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
0.15 i utandningsluften går gränsen för varning.

Nja, enligt 9:e paragrafen kapitel 5 i körkortslagen så är det 0,25 milligram som gäller vilket motsvarar 0,5 promille

Varning

[K5]9 § I stället för att körkortet återkallas ska körkortshavaren varnas i sådana fall som avses i 3 § 2-6, om varning av särskilda skäl kan anses vara en tillräcklig åtgärd.

[S2]Detsamma gäller om körkortshavaren har gjort sig skyldig till rattfylleri enligt 4 § första stycket lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott eller brott mot 30 § första stycket lagen (1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg, 7 kap. 2 § första stycket järnvägssäkerhetslagen (2022:367) eller 8 kap. 2 § första stycket lagen (2022:368) om nationella järnvägssystem och alkoholkoncentrationen under eller efter färden inte uppgått till 0,5 promille i blodet eller 0,25 milligram per liter i utandningsluften
Senast redigerad av Hoglert 2025-05-06 kl. 21:14.
Citera
2025-05-06, 21:18
Medlem
Citat:
Nja, enligt 9:e paragrafen kapitel 5 i körkortslagen så är det 0,25 milligram som gäller vilket motsvarar 0,5 promille

Varning

[K5]9 § I stället för att körkortet återkallas ska körkortshavaren varnas i sådana fall som avses i 3 § 2-6, om varning av särskilda skäl kan anses vara en tillräcklig åtgärd.

[S2]Detsamma gäller om körkortshavaren har gjort sig skyldig till rattfylleri enligt 4 § första stycket lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott eller brott mot 30 § första stycket lagen (1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg, 7 kap. 2 § första stycket järnvägssäkerhetslagen (2022:367) eller 8 kap. 2 § första stycket lagen (2022:368) om nationella järnvägssystem och alkoholkoncentrationen under eller efter färden inte uppgått till 0,5 promille i blodet eller 0,25 milligram per liter i utandningsluften
Hmm. Konstigt. Så här står det på transportstyrelsen hemsida.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...allat-korkort/
Citat:
Varning i stället för återkallelse förekommer bara vid alkoholkoncentration under 0,15 mg/l i utandningsluften.
Citera
2025-05-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Hmm. Konstigt. Så här står det på transportstyrelsen hemsida.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...allat-korkort/

Transportstyrelsen har på senare tid gjort sig kända för att ta lagen i egna händer så deras tolkning går helt i linje med andra återkallningsgrunder
Citera
2025-05-06, 22:06
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Actionable
Eh, nej. Blodprov visar det absolut mest exakta, säkerhetsavdraget för luft är avsevärt högre än för blod.
Det är inget avdrag, det är pålägg. Så att folk inte riskerar att åka fulla.
Citera
2025-05-07, 05:19
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Det är inget avdrag, det är pålägg. Så att folk inte riskerar att åka fulla.
Nej.
Citera
2025-05-08, 14:21
Medlem
Under 0.3 är det praxis att du får behålla körkortet och 5 år villkorligt.
Citera
2025-09-10, 22:21
Medlem
Citat:
Transportstyrelsen har på senare tid gjort sig kända för att ta lagen i egna händer så deras tolkning går helt i linje med andra återkallningsgrunder

Ett scenario som bara önskas besvaras av dom som VET FAKTA: 🙏

Blåste 0.22 dagen efter, omständigheter:

- Blev pushad att skjutsa en "kompis"
- Fick indraget 12 månader som totalt kostade runt 30K summa summarum.
Inte straffad innan/efter
Var i stort behov att köra bil inom och utanför arbetet -avslag

Kan man i efterhand överklaga detta? Hände 2021.

Slutsats:

- Mått psykiskt dåligt då jag har fått "dölja" o begränsa mig och människor i att åka med mig i bilen.
-Kunde inte utöva aktivitet på fritiden pga alkolåset
- att folk skulle se och fråga/ifrågasätta
- Svår ekonomisk situation iom bötern.
Citera
2025-09-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waterlilyx

Slutsats:

- Mått psykiskt dåligt då jag har fått "dölja" o begränsa mig och människor i att åka med mig i bilen.

Exakt vad är det du vill överklaga? Att du blåste över laglig nivå? Sen är det på tok försent nu.
Citera
2025-09-11, 07:10
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waterlilyx

Slutsats:

Vad skulle ett överklagande ge menar du? Vill du ha skadestånd för att du fått böter och körkortsåterkallelse pga kört påverkad?

Nej, det går inte.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in