• 1
  • 2
2025-05-02, 13:47
Medlem
Jag har tyvärr gjort ett riktigt dumt misstag. Dagen efter Valborg vid 14-tiden, kände mig helt okej och skulle bara flytta bilen till rätt parkering klart polisen kommer då och stanner en. jag fick följa med till sjukhuset och utandningsprovet visade 0,10 mg/l, vilket motsvarar 0,2 promille. Jag erkände direkt på plats och fick ett strafföreläggande med 30 dagsböter för rattfylleri av normalgraden. Jag fick då behålla mitt körkort.

Jag dricker väldigt sällan och har lätt för att bli påverkad. inga ursäkter inser nu att jag borde ha väntat betydligt längre innan jag satte mig i bilen. Jag kommer aldrig att ta den risken igen.
Det som oroar mig just nu är att jag tidigare i ny år blev omhändertagen enligt LOB, vi var och festade i Hemavan och jag blev tyvärr utslägend från klubben med vännerna kvar där inne . vi skulle sova på hotell ungefär en timme bort. ville dock inte betala taxi resan som var på 4000kr på egen hand, så blev jag kvar ute i kylan och väntade på mina vänner. Polisen ansåg att det fanns risk att jag skulle frysa ihjäll och valde därför att omhänderta mig i förebyggande syfte.

pluggar just nu till läkare och jobbar vid sidan om på postnord så behöver körkortet. kommer sommarjobba där också. tror ni de blir indraget körkortet eller? hur kommer detta påverka mina jobb möjligheter senare? tar examen om 5 år. borde jag söka en annan sommerjobb nu? prata med chefen?
Citera
2025-05-02, 13:50
Medlem
67arigGubbes avatar
Körkortet kommer återkallas av transportstyrelsen, du kommer ej få behålla det oavsett vad.
Citera
2025-05-02, 13:52
Medlem
Ett år indraget körkort kommer du säkerligen få.
Citera
2025-05-02, 13:53
Du kan be din arbetsköpare skriva ett intyg att man står och faller utan dig, då kan du kanske få behålla lappen eller få kortare spärrtid.
Citera
2025-05-02, 13:55
Medlem
george.sthlms avatar
0.2 är precis på gränsen !

0.19 och du hade klarat dej....
Citera
2025-05-02, 13:57
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
0.2 är precis på gränsen !

0.19 och du hade klarat dej....

Jaha och?

Åker du 29 km/h för fort klara du dig också men inte om du åker 31 km/h för fort.

Vad hjälper det TS?
Citera
2025-05-02, 14:24
Medlem
Jag vill minnas att Transportstyrelsen har möjlighet att utfärda varning i fall upp till 0,5 promille istället för indraget körkort, den möjligheten är såklart större om du kan få din arbetsgivare att förklara vikten av körkort i din tjänst. Du kommer att få en möjlighet att yttra dig innan Transportstyrelsen tar beslut och det är då du behöver utlåtande från arbetsgivaren.
Dom kommer dock inte att dra in ditt körkort utan du kommer att få möjligheten att installera ett alkolås i bilen. Alkolåstet är personligt och kommer inte att kunna användas i både din personbil och bilen du kör i tjänsten utan det är fast monterat i det fordon som du väljer, jag tror dock inte att det finns hinder till flera personliga alkolås. Ditt körkort dras alltså inte in utan det tillförs ett villkor på det som påvisar att du endast får köra bil med alkolås.
Citera
2025-05-02, 14:27
Medlem
Du kommer att finnas med i belastningsregistret i 5 år innan det sållas bort så tjänster där det krävs utdrag därifrån kan bli lite känsliga. Det har dock inget med körkortet att göra utan brottet i sig så det finns inget att göra något åt nu.
Senast redigerad av Hoglert 2025-05-02 kl. 14:32.
Citera
2025-05-02, 15:11
Medlem
Glostrups avatar
Det bästa råd du kan få är att sluta dricka och jobba med att bygga upp ditt omdöme. Visst kan man klanta sig nån gång, men att två gånger på kort tid få så stora problem efter att ha druckit - då är det inte bara otur.

Transportstyrelsen lär återkalla ditt körkort, att vara korkad får konsekvenser.

Dessutom… Klart att du ”bara skulle flytta bilen” och ”bara skulle vänta utanför”… Att bli så full att man blir utslängd när man festar långt från boendet låter som ett klassiskt fall av bristande konsekvenstänk.
Citera
2025-05-02, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoglert
Jag vill minnas att Transportstyrelsen har möjlighet att utfärda varning i fall upp till 0,5 promille istället för indraget körkort, den möjligheten är såklart större om du kan få din arbetsgivare att förklara vikten av körkort i din tjänst. Du kommer att få en möjlighet att yttra dig innan Transportstyrelsen tar beslut och det är då du behöver utlåtande från arbetsgivaren.
Dom kommer dock inte att dra in ditt körkort utan du kommer att få möjligheten att installera ett alkolås i bilen. Alkolåstet är personligt och kommer inte att kunna användas i både din personbil och bilen du kör i tjänsten utan det är fast monterat i det fordon som du väljer, jag tror dock inte att det finns hinder till flera personliga alkolås. Ditt körkort dras alltså inte in utan det tillförs ett villkor på det som påvisar att du endast får köra bil med alkolås.

Han kommer till 110% bli av med körkortet. Eventuellt reduceras tiden om han godkänner att installera ett alkolås. Detta ligger dock på runt 20k
Citera
2025-05-02, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Han kommer till 110% bli av med körkortet. Eventuellt reduceras tiden om han godkänner att installera ett alkolås. Detta ligger dock på runt 20k
Alkolåset påverkar inte tiden alls, det kommer att bli 12 månader om det inte istället utfärdas en varning vilket är ovanligt om man kan beviljas alkolås. 20Tkr är nog ganska nära sanningen dock
Citera
2025-05-02, 16:20
Medlem
Det finns en formel för promillehalt, widmarks formel. Om man antar att drickandet var fördelat runt midnatt så så drack du ca 35 cl starksprit (vikt 80kg). Började du drickandet ännu tidigare så svarar det mot mer alkohol.

Körkortet är en sak. Men du borde fundera över dina alkoholvanor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in