2025-05-06, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
TS skriver ju som en kratta också. Men det kanske räcker med den nivån för att bli läkare? Känner mig ändå lite skeptisk till hela storyn pga detta.

Skulle nog vilja påstå att TS klassar in bra bland de yngre läkare som dyker upp på våra vårdcentraler runt om i landet.
Citera
2025-05-06, 09:58
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunday15353
Jag har tyvärr gjort ett riktigt dumt misstag. Dagen efter Valborg vid 14-tiden, kände mig helt okej och skulle bara flytta bilen till rätt parkering klart polisen kommer då och stanner en. jag fick följa med till sjukhuset och utandningsprovet visade 0,10 mg/l, vilket motsvarar 0,2 promille. Jag erkände direkt på plats och fick ett strafföreläggande med 30 dagsböter för rattfylleri av normalgraden. Jag fick då behålla mitt körkort.

Jag dricker väldigt sällan och har lätt för att bli påverkad. inga ursäkter inser nu att jag borde ha väntat betydligt längre innan jag satte mig i bilen. Jag kommer aldrig att ta den risken igen.
Det som oroar mig just nu är att jag tidigare i ny år blev omhändertagen enligt LOB, vi var och festade i Hemavan och jag blev tyvärr utslägend från klubben med vännerna kvar där inne . vi skulle sova på hotell ungefär en timme bort. ville dock inte betala taxi resan som var på 4000kr på egen hand, så blev jag kvar ute i kylan och väntade på mina vänner. Polisen ansåg att det fanns risk att jag skulle frysa ihjäll och valde därför att omhänderta mig i förebyggande syfte.

pluggar just nu till läkare och jobbar vid sidan om på postnord så behöver körkortet. kommer sommarjobba där också. tror ni de blir indraget körkortet eller? hur kommer detta påverka mina jobb möjligheter senare? tar examen om 5 år. borde jag söka en annan sommerjobb nu? prata med chefen?

Skaffa cykel
Citera
2025-05-06, 10:08
Medlem
Gränsen är otroligt svensk, som vanligt i detta regleringssjuka land. Än värre är att den även omfattar båtar.
Citera
2025-05-06, 10:09
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Mja, håller inte riktigt med. I Europa så är snittet 0,5. Det är inte bara britter och amerikaner som skulle ha invändningar mot ditt kategoriska fördömande, det är de flesta europeiska länder - framför allt bjässar som Frankrike, Tyskland etc, de sätter ju standarden lite kan jag tycka eftersom de har så stora befolkningar.

Själv tycker jag att gränsen borde vara 0.3-0.4, eftersom det är mycket mycket värre att köra bil när man är trött eller sjuk konta lite bakfull, enligt TS så kände han inte ens av att han hade lite alkohol kvar i systemet.

Agree to disagree, jag vill bara påminna om att den måttstock vi har här i Sverige inte speglar världen i stort.

Vi borde inte titta på resten av världen i den här frågan eftersom vi är bland de bästa i klassen på att inte dö i trafiken. Vi har internationellt sett låga trafikrelaterade dödsfall i Sverige, dels eftersom vi har rondeller och dels eftersom det är nolltolerans mot fyllekörning här, det är både olagligt och socialt tabu.

I USA är det visserligen olagligt, men det råder mycket slappare regler som väldigt hög tolererad promillenivå, och sen är det ganska socialt accepterat med viss fyllekörning, och i USA dör sex gånger så många (per capita) i trafiken.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ted_death_rate
Senast redigerad av anomalign 2025-05-06 kl. 10:11.
Citera
2025-05-06, 10:14
Medlem
En kompis till mig gjorde samma sak, fick 12 månader indraget men lyckades få ner det till 6 mån indraget
för 1-2 år sedan.

Han bedrev egen firma och behövde också bilen i det. Advokaten lyckades väl formulera en bra text till åklagaren.
Citera
2025-05-06, 11:35
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Vi borde inte titta på resten av världen i den här frågan eftersom vi är bland de bästa i klassen på att inte dö i trafiken. Vi har internationellt sett låga trafikrelaterade dödsfall i Sverige, dels eftersom vi har rondeller och dels eftersom det är nolltolerans mot fyllekörning här, det är både olagligt och socialt tabu.

I USA är det visserligen olagligt, men det råder mycket slappare regler som väldigt hög tolererad promillenivå, och sen är det ganska socialt accepterat med viss fyllekörning, och i USA dör sex gånger så många (per capita) i trafiken.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ted_death_rate

Som sagt det är jättebra med en tuff linje och att ger betalt i låga olycks/dödsfall. Men jag anser ändå att gränsen bör ligga på 0.3-0.4 eftersom att om man drar till puben och tar ett glas och åker hem så är man inte en dålig människa i min värld och man är inte nödvändigtvis en dålig förare heller. I USA är det helt socialt accepterat att ta bilen till lokala baren, ta ett järn, och sen åka hem. Förare som är trötta eller är mentalt/fysiskt slutkörda är sämre förare än TS som sätter sig bakom ratten med ynka 0.2 promille, det är iaf min åsikt.
Citera
2025-05-06, 11:40
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Han bedrev egen firma och behövde också bilen i det. Advokaten lyckades väl formulera en bra text till åklagaren.
Nja, åklagaren har ingenting med återkallande av körkortet att göra, det är transportstyrelsen man får krypa för.

Men det är som du säger, kan man motivera ett högt behov med anledning av arbete så kan det sänka spärrtiden, i linje med principen att samma brott skall drabba alla lika hårt. Då är det orättvist att en lastbilsåkare i Muddus får samma spärrtid som en revisor i Stockholms innerstad, som krasst sett inte behöver köra bil någonsin. Lastbilsförare får mer eller mindre tvångssemestra tills man kan köra igen.
Citera
2025-05-06, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunday15353
Jag har tyvärr gjort ett riktigt dumt misstag. Dagen efter Valborg vid 14-tiden, kände mig helt okej och skulle bara flytta bilen till rätt parkering klart polisen kommer då och stanner en. jag fick följa med till sjukhuset och utandningsprovet visade 0,10 mg/l, vilket motsvarar 0,2 promille. Jag erkände direkt på plats och fick ett strafföreläggande med 30 dagsböter för rattfylleri av normalgraden. Jag fick då behålla mitt körkort.

Jag dricker väldigt sällan och har lätt för att bli påverkad. inga ursäkter inser nu att jag borde ha väntat betydligt längre innan jag satte mig i bilen. Jag kommer aldrig att ta den risken igen.
Det som oroar mig just nu är att jag tidigare i ny år blev omhändertagen enligt LOB, vi var och festade i Hemavan och jag blev tyvärr utslägend från klubben med vännerna kvar där inne . vi skulle sova på hotell ungefär en timme bort. ville dock inte betala taxi resan som var på 4000kr på egen hand, så blev jag kvar ute i kylan och väntade på mina vänner. Polisen ansåg att det fanns risk att jag skulle frysa ihjäll och valde därför att omhänderta mig i förebyggande syfte.

pluggar just nu till läkare och jobbar vid sidan om på postnord så behöver körkortet. kommer sommarjobba där också. tror ni de blir indraget körkortet eller? hur kommer detta påverka mina jobb möjligheter senare? tar examen om 5 år. borde jag söka en annan sommerjobb nu? prata med chefen?

Precis som det bör vara så kommer kortet ryka. Oavsett domar och jävelskap. Man sätter sig inte bakom ratten om man är alkoholpåverkad.
Citera
2025-05-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakedSunshine
Precis som det bör vara så kommer kortet ryka. Oavsett domar och jävelskap. Man sätter sig inte bakom ratten om man är alkoholpåverkad.
Det var under 0,32 promille, så han lär få ha kvar sitt körkort. Han fick ett strafföreläggande, dvs böter.

https://polisen.se/lagar-och-regler/...ch-sjofylleri/
Citera
2025-05-06, 20:29
Medlem
DrunkenZealots avatar
0,2 kan man köra på. Den gamla gränsen på 0,5 var nog för hög. Men 0,35 hade nog varit helt ok trafikmässigt.

Till TS, du som är läkare skall vara smart? Hade du vägrat att blåsa, så hade du fått åka till sjukhuset och ta blodprov. Och du hade du varit under 0,2.

Slutsats, vägra blås, begär blodprov som är mer exakt.
Citera
2025-05-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
0,2 kan man köra på. Den gamla gränsen på 0,5 var nog för hög. Men 0,35 hade nog varit helt ok trafikmässigt.

Till TS, du som är läkare skall vara smart? Hade du vägrat att blåsa, så hade du fått åka till sjukhuset och ta blodprov. Och du hade du varit under 0,2.

Slutsats, vägra blås, begär blodprov som är mer exakt.
Hen skrev dock lite lustigt, att hen fick åka till sjukhuset och blåsa. Förvisso finns det promillemätare på många akuter, men vad jag vet är dessa inte av Evidenzer typ. Utan handhållna, som inte godkänns rättsligt. Men som sagt, är TS under 0,32 får hen behålla körkortet. Så det är ingen fara för TS körkort
Citera
2025-05-06, 20:34
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnder
Hen skrev dock lite lustigt, att hen fick åka till sjukhuset och blåsa. Förvisso finns det promillemätare på många akuter, men vad jag vet är dessa inte av Evidenzer typ. Utan handhållna, som inte godkänns rättsligt. Men som sagt, är TS under 0,32 får hen behålla körkortet. Så det är ingen fara för TS körkort
Han skulle vägrat blåsa och tagit blodprov. De där blåsmaskinerna visar för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in