• 1
  • 2
2025-05-02, 13:22
Medlem
slemhogs avatar
Många äldre billiga hyresgäster ser ut som skit!

Oslipade dörrkarmar, golvlister som inte målats på 50 år. Massa ojämnheter, hack, färgslapp eller helt gulnande.
40 år gamla plastmattor.
Gamla dörrhandtag.
60-år gamla oslipade parkettgolv.
Trasiga 40 år gamla tapeter med svarta fläckar runt strömbrytarna.
Väggar som inte målats på 50 år.
Ruttet vitt gammalt kökskakel.
Ojämna betongväggar i hall.

Jag flyttade in i en äldre hyresrätt där varken golvlister, dörrlarmar, element slipats eller målats på +50 år som var helt gulnade av nikotin, märken äverallt sen 40 år gamla tapeter. Såg ut som skit, helt ovärdigt som bostad.
Hyresgästen hade bott där i 40 år och hade tamejfan inte gjort någonting under denna tid.
Personens möbler var bara skräp också.

I en annan lägenhet hade personen aldrig städat, fick torka alla ytskikt och inventaarier med 15 hinkar såpa och vatten som blev helt svarta. Helt sanslöst äckliga människor.

Det är ju så enkelt att spackla och slipa karmar, lister, väggar och element pö om på och billigt är det. Elementfärg 149 kr burken som räcker till flera element 1 gång vart 20e år, väggfärg 10l för 550 kr som räcker till ett vardagsrum och en hall med 2 strykningar om man rollar bra. Spackel 10l för 150 kr som räcker att spackla alla ojämnheter eller bredspackla flera rum hyggligt. Snickerigrundfärg och färg för 125 kr burken. Sandpapper, maskeringstejp, någon roller går på någon hundring. Träolja kostar ingenting. Excenterslip kan ju alltid va bra äga till annat också.
Fördelat på 15 års tid så kostar det bara några hundralappar per år att ha fräscha slipade och målade ytskikt och golv.
Det kanske inte blir proffsgjort men ser fan så mycket bättre ut än ytskikt som inte renoverats på 50 år.

Mer värt lägga lite pengar på bo fint än att slösa bort allt på gud vet vad, utemat, cigg eller horor? Har ingen anng om var vissas pengar tar vägen.

Jag blir så jävla arg.

Hur är såna här människor funtade och bor i en slum? Varför fixar det inte lägenheten eller städar och sitter väntar på hyresvärden ska göra något som inte händer? Många äldre lägenheter ingår inte underhåll längre så läget kommer förvärras ännu mer för HR med såna här slum människor.

Borde man sterilisera och instutionialisera såna här lägenhetsdrägg då de verkar vara mer djur än människa som kan bo i sån här låg standard?
Senast redigerad av slemhog 2025-05-02 kl. 13:30.
Citera
2025-05-02, 13:30
Medlem
För att man inte får. Du har rätt till visa saker som parketslipning efter X år, mattbyte osv. Resterande saker får du inte röra utan att riskera att bli ersättningsskyldig. Minns en polare som köpte ny tvättmaskin när hon skulle flytta ut ville de ha den 20 år gamla tvättmaskinen, tror hon fick betala ett par tusen. Samma sak med balkongdörren, hon hade fixat ett hål så katten kunde ta sig ut på balkongen, aja baja.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-05-02 kl. 13:32.
Citera
2025-05-02, 13:32
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
För att man inte får. Du har rätt till visa saker som parketslipning efter X år, mattbyte osv. Resterande saker får du inte röra utan att riskera att bli ersättningsskyldig. Minns en polare som köpte ny tvättmaskin när hon skulle flytta ut ville de ha den 20 år gamla tvättmaskinen, tror hon fick betala ett par tusen. Samma sak med balkongdörren, hon hade fixat ett hål så katten kunde ta sig ut på balkongen, aja baja.

Det får man visst det, man får måla om väggar samt alla karmar, lister samt även lägga golv i 9 fall av 10 om det är fackmannamässigt gjort vid besiktning, annars bara plocka bort laminatgolvet och tre kvarts listen som går på 15 min vid utflytt.

Men om du inte anser man får, varför flyttar du in i en nedgången slum lgh och accepterar den standarden?
Citera
2025-05-02, 13:32
Medlem
MarcoStars avatar
Det är hyresvärden som ska renovera - inte hyresgästen.

Varför har du flyttat till en slumlägenhet?
Citera
2025-05-02, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det får man visst det, man får måla om och fräscha upp snickerier samt även lägga golv i 9 fall av 10 om det är fackmannamässigt gjort vid besiktning, annars bara plocka bort laminatgolvet och tre kvarts listen som går på 15 min.

Men om du inte anser man får, varför flyttar du in i en nedgången slumlgh och accepterar den standarden?

Ska man fixa något ska man anlita en riktigt hantverkare och spara kvitto på det. Spelar tydligen ingen roll om man är utbildad inom området själv.

När jag bode i en hyresrätt frågade jag om jag fick göra vissa förbättringar, det var lugnt så länge jag återställde lägenheten efter jag flyttat ut. Jag har aldrig bott i en slum lägenhet. När jag var 18 bast och bodde i något som kanske räknas som ett ghetto idag (biskopsgården) fixade fastighetsägaren allt, nytt kök, köksluckor, slipade parketgolv (även om det kanske inte var någon toppen kvalité), bara en viss del av mattan byttes ut i badrummet eftersom det tydligen skulle kosta upp mot 200 tusen annars. Så har definitivt inte upplevt det du beskriver.

Finns sedan besiktningsprotokoll på allt som gjorts. Bara att kräva byte efter åren passerat.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-05-02 kl. 13:42.
Citera
2025-05-02, 13:34
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det är hyresvärden som ska renovera - inte hyresgästen.

Varför har du flyttat till en slumlägenhet?

De flesta hyresvärdar renoverar inte upp som man vill, Ska du sitta bo i en slum då?
För att jag alltid fixar upp dom, för min egen skull då jag inte accepterar en slum runt mig samt högre bytesvärde sen, för några tusenlappar som en målare debiterar 100 tim och 60 000 kr+material för samma resultat ungefär.
Jag är dock trött på behöva fixa varje lgh för andra hyresgäster verkar vara drägg som borde steriliseras. '

I en bostadrätt får jag ju samma boendekostnad endå och även där fixa upp allt med egna pengar, ser inte riktigt skillnaden.

En gång fixade hyresvärden allt med målare så jag slapp.
Senast redigerad av slemhog 2025-05-02 kl. 13:38.
Citera
2025-05-02, 13:36
Medlem
Citat:
Många äldre billiga hyresgäster ser ut som skit!

Oslipade dörrkarmar, golvlister som inte målats på 50 år. Massa ojämnheter, hack, färgslapp eller helt gulnande.
40 år gamla plastmattor.
Gamla dörrhandtag.
60-år gamla oslipade parkettgolv.
Trasiga 40 år gamla tapeter med svarta fläckar runt strömbrytarna.
Väggar som inte målats på 50 år.
Ruttet vitt gammalt kökskakel.
Ojämna betongväggar i hall.

Jag flyttade in i en äldre hyresrätt där varken golvlister, dörrlarmar, element slipats eller målats på +50 år som var helt gulnade av nikotin, märken äverallt sen 40 år gamla tapeter. Såg ut som skit, helt ovärdigt som bostad.
Hyresgästen hade bott där i 40 år och hade tamejfan inte gjort någonting under denna tid.
Personens möbler var bara skräp också.

I en annan lägenhet hade personen aldrig städat, fick torka alla ytskikt och inventaarier med 15 hinkar såpa och vatten som blev helt svarta. Helt sanslöst äckliga människor.

Det är ju så enkelt att spackla och slipa karmar, lister, väggar och element pö om på och billigt är det. Elementfärg 149 kr burken som räcker till flera element 1 gång vart 20e år, väggfärg 10l för 550 kr som räcker till ett vardagsrum och en hall med 2 strykningar om man rollar bra. Spackel 10l för 150 kr som räcker att spackla alla ojämnheter eller bredspackla flera rum hyggligt. Snickerigrundfärg och färg för 125 kr burken. Sandpapper, maskeringstejp, någon roller går på någon hundring. Träolja kostar ingenting. Excenterslip kan ju alltid va bra äga till annat också.
Fördelat på 15 års tid så kostar det bara några hundralappar per år att ha fräscha slipade och målade ytskikt och golv.
Det kanske inte blir proffsgjort men ser fan så mycket bättre ut än ytskikt som inte renoverats på 50 år.

Mer värt lägga lite pengar på bo fint än att slösa bort allt på gud vet vad, utemat, cigg eller horor? Har ingen anng om var vissas pengar tar vägen.

Jag blir så jävla arg.

Hur är såna här människor funtade och bor i en slum? Varför fixar det inte lägenheten eller städar och sitter väntar på hyresvärden ska göra något som inte händer? Många äldre lägenheter ingår inte underhåll längre så läget kommer förvärras ännu mer för HR med såna här slum människor.

Borde man sterilisera och instutionialisera såna här lägenhetsdrägg då de verkar vara mer djur än människa som kan bo i sån här låg standard?

Enklare att kontakta hyresvärden och be om en besiktning av lägenheten och efter det ställa krav på att
få bristerna åtgärdade. Men många äldre vill väl inte ha en massa hantverkare springandes i lägenheten utan de väljer att bo kvar i den standard som de har vant sig vid.
I Stockholm t.ex. tackar man knappast nej om man får chans på en hyreslägenhet, då slår man till och hoppas att annat kring denna löser sig vartefter.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-05-02 kl. 13:39.
Citera
2025-05-02, 13:37
Medlem
Flabbars avatar
Finns ingen hyresvärd som inte renoverat på 50+ år. Det låter som en påhittad saga. Så fort en hyresgäst flyttar ut sätter hyresvärden igång och renoverar för att kunna höja hyran till nästa inflyttande hyresgäst.
Citera
2025-05-02, 13:38
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flabbar
Finns ingen hyresvärd som inte renoverat på 50+ år. Det låter som en påhittad saga. Så fort en hyresgäst flyttar ut sätter hyresvärden igång och renoverar för att kunna höja hyran till nästa inflyttande hyresgäst.

Du måste skämta, var och varannan äldre hyresrätt ser ut som skit. Jag kan med mitt tränande öga se direkt när något har målats, spacklats, slipats samt ungefärligt årtal på köksrenovering, inredning och inventarier i lgh.
Citera
2025-05-02, 13:40
Medlem
Citat:
lägenhetsdrägg då de verkar vara mer djur än människa som kan bo i sån här låg standard?

Människan har funnits åtminstone 300.000 år. 99.9% av denna tid bodde vi på stampade jordgolv i grottor eller hyddor byggda av lera och bajs.

Vi är biologiskt gjorda för att bo i smuts, som de däggdjur vi är. Alla djur lever i och av naturen. Det är faktiskt mest hälsosamt så, då det aktiverar vårt immunförsvar. Dirt dont hurt!

Det är din ide, varifrån har du fått den från mamma, som är onaturlig och omänsklig. Den mer intressanta frågan är, varför är du så motiverad att leva onaturligt och försöker skambelägga andra som är mer mänskliga än du? För att mamma gjorde det mot dig? Kanske dags att bli vuxen och klippa navelsträngen.

Är det pga du tvingas renovera din lägenhet istället för att någon annan redan har gjort det åt dig? Du förstår att en hyrd lägenhet inte är din va, och om du renoverar den så berikar du hyresvärden ännu mer än hon redan berikar sig själv utifrån hyran.... det är ju idiotiskt att gynna hyresvärden på bekostnad av sig själv.
Citera
2025-05-02, 13:41
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Människan har funnits åtminstone 300.000 år. 99.9% av denna tid bodde vi på stampade jordgolv i grottor eller hyddor byggda av lera och bajs.

Vi är biologiskt gjorda för att bo i smuts, som de däggdjur vi är. Alla djur lever i och av naturen. Det är faktiskt mest hälsosamt så, då det aktiverar vårt immunförsvar. Dirt dont hurt!

Det är din ide, varifrån har du fått den från mamma, som är onaturlig och omänsklig. Den mer intressanta frågan är, varför är du så motiverad att leva onaturligt och försöker skambelägga andra som är mer mänskliga än du? För att mamma gjorde det mot dig? Kanske dags att bli vuxen och klippa navelsträngen.

Är det pga du tvingas renovera din lägenhet istället för att någon annan redan har gjort det åt dig? Du förstår att en hyrd lägenhet inte är din va, och om du renoverar den så berikar du hyresvärden ännu mer än hon redan berikar sig själv utifrån hyran.... det är ju idiotiskt att gynna hyresvärden på bekostnad av sig själv.

Det är bättre standard i en grotta än i många äldre hyresrätter med pissluffare boendes i.
Citera
2025-05-02, 13:43
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flabbar

Eh, de renoverar inte ett skit om hyresgästen inte klagar och bott där i 30-40 år, sen kanske de gör det när en ny flyttar in via lägenhetsbyte, det hände mig en gång bara så jag slapp göra allt själv, men då var ytskikten riktigt nedgångna. Lister, karmar, dörrar hade inte målats om på +70 år och såg förjävliga ut. Ingen hyreshöjning för det, de får inte höja hyran för att renovera ytskikten och slipa parkett.

Det finns ju många svenskar, speciellt i den äldre generationen, som på alla sätt och vis avskyr konflikt och vågar inte ens be om saker eller klaga på något alls.
Mycket märkliga menlösa människor som även accepterar bo i en slum.

Slemhog ber om saker normalt, om inte sakliga argument biter så behöver man skälla, bråka för få de man vill ha.
Senast redigerad av slemhog 2025-05-02 kl. 13:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in