2025-05-02, 13:43
Medlem
Bassplays avatar
Många kan inte göra saker själva , eller orkar. Man jobbar mycket för att ha råd med hyresrätt , som är det absolut dyraste formen av boende.

Det är inte heller mycket man får göra , lite färg brukar inte vara ett problem men, det gäller inte var som helst.

Jag har bott i en hyresrätt där man inte fick måla om i garderober eller i taket, ska man tapetsera ska det vara fackmannamässigt och det blir det helt enkelt inte när någon som inte gjort det flera gånger bara kör på.

Dessutom är det ofta hyresvärd erbjuder att tapetsera, slipa golv eller byta vitvaror men då är det till priset av hyreshöjning , som ändå går upp med 3-5% varje år oavsett vad man gör.
Citera
2025-05-02, 13:51
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
De flesta hyresvärdar renoverar inte upp som man vill, Ska du sitta bo i en slum då? För att jag alltid fixar upp dom, för min egen skull då jag inte accepterar en slum runt mig samt högre bytesvärde sen, för några tusenlappar som en målare debiterar 100 tim och 60 000 kr+material för samma resultat ungefär. Jag är dock trött på behöva fixa varje lgh för andra hyresgäster verkar vara drägg som borde steriliseras. '

I en bostadrätt får jag ju samma boendekostnad endå och även där fixa upp allt med egna pengar, ser inte riktigt skillnaden.

En gång fixade hyresvärden allt med målare så jag slapp.

Verkligen generöst av dig att göra jobbet som hyresvärden borde stå för. Men du verkar ju samtidigt gnälla över det och då måste jag undra varför du inte bara kräver att hyresvärden renoverar istället?

Att du gormar över att tidigare hyresgäst inte var hantverkare är bara felriktad ilska.
Citera
2025-05-02, 13:52
Medlem
Antagligen av två primära anledningar

1) De vet inte hur man gör och tror att det är mycket dyrare eller svårare än vad det faktiskt är

2) De har andra prioriteringar än du

Citat:
Men om du inte anser man får, varför flyttar du in i en nedgången slum lgh och accepterar den standarden?
För många så är det inte riktigt ett val, utan de får ta den bostad de får. Vi har bostadsbrist i landet.

Citat:
Jag är dock trött på behöva fixa varje lgh för andra hyresgäster verkar vara drägg som borde steriliseras. '
Det låter ju dock som ett du-problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Jag har bott i en hyresrätt där man inte fick måla om i garderober eller i taket, ska man tapetsera ska det vara fackmannamässigt och det blir det helt enkelt inte när någon som inte gjort det flera gånger bara kör på.
Värt att veta är att bara för att det står i kontraktet att du inte får göra en viss sak så betyder det inte nödvändigtvis att det är så. Hyreslagen gäller före avtal. I alla fall när den är till hyresgästens fördel. Det finns hyresvärdar som säger att man inte får spika upp tavlor på väggarna, men det är bara att ignorera.
Citera
2025-05-02, 13:52
Medlem
Citat:
Många kan inte göra saker själva , eller orkar. Man jobbar mycket för att ha råd med hyresrätt , som är det absolut dyraste formen av boende.

Det är inte heller mycket man får göra , lite färg brukar inte vara ett problem men, det gäller inte var som helst.

Dessutom är det ofta hyresvärd erbjuder att tapetsera, slipa golv eller byta vitvaror men då är det till priset av hyreshöjning , som ändå går upp med 3-5% varje år oavsett vad man gör.

Du är nog inne på rätt spår här varför många hyresrätter förfaller. Man ska ha rätt att göra vissa saker själv, men gör man det fel så blir man betalningsskyldig / skadestånd etc och allt möjligt om hyresvärden inte gillar tilltaget. Det skapar nog en osäkerhet hos hyresgästerna.

Samtidigt många som bor i hyresrätt för de är inte drivna personer, det är lathet, sjukdom, handlingsförlamning och allmänt så verkar de acceptera att bostaden ser ut som skit. Många andra som bryr sig om hur de bor köper nog bostadsrätt eller flyttar till hus där de kan fixa och dona.

Sedan har vi då det faktum att bor någon kvar i en hyresrätt väldigt länge. Det sista som händer verkar vara att hyresvärden kommer och vill göra bostaden fin. Det händer bara inte. Begär man det själv så läggs kostnaden på hyran som höjs och här är en av anledningarna till att jag inte kan bo i hyresrätt överhuvudtaget. Säg att man får ett nytt golv. Det kostar 3000 kr + hantverkarelön 5000 kr. Det läggs på hyran. Men sedan efter några år när golvet i praktiken är betalt, ingen hyresvärd sänker hyran efter det utan man betalar i praktiken för det nya golvet resten av den tid bostaden existerar.
Citera
2025-05-02, 13:54
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Verkligen generöst av dig att göra jobbet som hyresvärden borde stå för. Men du verkar ju samtidigt gnälla över det och då måste jag undra varför du inte bara kräver att hyresvärden renoverar istället?

Att du gormar över att tidigare hyresgäst inte var hantverkare är bara felriktad ilska.

Det ingår inte ytskiks underhåll hos Stockholms hem, förvaltaren i Sundbyberg och flera andra värdar nuförtiden, för att hyran ska kunna hållas lägre. Man ska fixa det själv som hyresgäst.

Man kan dock köpa tillvals paket för detta med stor hyreshöjning och bli grundligt lurad.

Man behöver inte vara hantverkare för att riva ned tapet, måla om en tapet eller tidigare målad vägg, spackla mindre jack i lister samt grundmåla och måla. Det ingår i manlighetsrollen att kunna dessa simpla saker eller lära sig det under livets gång. Golvläggning är lite svårare än detta och något man ska kunna också, resultatet behöver ju inte vara perfekt och man blir bättre varje gång man gör det.
Senast redigerad av slemhog 2025-05-02 kl. 13:58.
Citera
2025-05-02, 13:57
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Man behöver inte vara hantverkare för att riva ned tapet, måla om en tapet eller tidigare målad vägg, spackla mindre jack i lister samt grundmåla och måla. Det ingår i manlighetsrollen att kunna dessa simpla saker eller lära sig det under livets gång. Golvläggning är lite svårare än detta och något man ska kunna också, resultatet behöver ju inte vara perfekt och man blir bättre varje gång man gör det.

Som perfektionist håller jag inte med. Jo, resultatet måste vara perfekt.
Citera
2025-05-02, 13:59
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Som perfektionist håller jag inte med. Jo, resultatet måste vara perfekt.
Varför måste det vara perfekt, när ett ok jobb ser 10 ggr bättre ut än 40-50 år gamla orenoverade väggar och snickerier?
Citera
2025-05-02, 13:59
Medlem
Citat:

I mitt hyreskontrakt står det att man inte får renovera. Om hyresvärden gör detta, så får man sedan betala för detta i all evighet även om tapeterna och golven är nedslitna. Det ska ju vara billigare med hyresrätt än bostadsrätt, men man får ändå betala för alla renoveringar. Hade ett badrum från 80-talet, men fick ändå en hyreshöjning på 300 kr/månad. Förr i tiden så renoverade de efter ett visst antal år, men nu får man betala för allting.

Om man själv har renoverat en hyreslägenhet så utnyttjar de detta när nästa hyresgäst flyttar in, och höjer hyran.
Citera
2025-05-02, 14:01
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Varför måste det vara perfekt, när ett ok jobb ser 10 ggr bättre ut än 40-50 år gamla orenoverade väggar och snickerier?

För om man inte kan göra det perfekt ska man inte göra det alls. Felanmäl till hyresvärden och se till att han anlitar nån som kan göra det perfekt. Det är inte ditt jobb att renovera hans lägenhet.
Citera
2025-05-02, 14:03
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Du är nog inne på rätt spår här varför många hyresrätter förfaller. Man ska ha rätt att göra vissa saker själv, men gör man det fel så blir man betalningsskyldig / skadestånd etc och allt möjligt om hyresvärden inte gillar tilltaget. Det skapar nog en osäkerhet hos hyresgästerna.

Samtidigt många som bor i hyresrätt för de är inte drivna personer, det är lathet, sjukdom, handlingsförlamning och allmänt så verkar de acceptera att bostaden ser ut som skit. Många andra som bryr sig om hur de bor köper nog bostadsrätt eller flyttar till hus där de kan fixa och dona.

Sedan har vi då det faktum att bor någon kvar i en hyresrätt väldigt länge. Det sista som händer verkar vara att hyresvärden kommer och vill göra bostaden fin. Det händer bara inte. Begär man det själv så läggs kostnaden på hyran som höjs och här är en av anledningarna till att jag inte kan bo i hyresrätt överhuvudtaget. Säg att man får ett nytt golv. Det kostar 3000 kr + hantverkarelön 5000 kr. Det läggs på hyran. Men sedan efter några år när golvet i praktiken är betalt, ingen hyresvärd sänker hyran efter det utan man betalar i praktiken för det nya golvet resten av den tid bostaden existerar.

Det hände mig som nyinflyttad hos en privat värd för några år sen, 100 tim jobb med målare stod de för och parkettslipning, men då var dörrkarmar, dörrar, lister helt sabbade och inget gjort sen byggåret på 50-talet, hallgolvet hade inte bytts sen 70-talet och tapeterna var 30-40 år.
Citera
2025-05-02, 14:12
Medlem
Dom bryr sig väl inte. Och jag bryr mig inte vad andra gör. Jag har däremot renoverat min hyresrätt för 100 k ca när jag flyttade in då jag tyckte att det var värt det, det var över 10 år sen så man får ju verkligen valuta för pengarna.
Köket höll på att ramla ihop.
Citera
2025-05-02, 14:25
Medlem
Bryr mig inte värst mkt sålänge det inte är rakt av ohälsosamt. Och gör hellre nått kul för pengarna än o fixa nån annans fastighet.

Men det ör ju asbra att du gör som du gör så fastighetsbolaget kan spara ett par spänn, det uppskattar dom nog så du ör jätteduktig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in