• 9
  • 10
2025-05-02, 15:31
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Jag stör mig mer på människors ovilja att inse att dom kan ha blivit skedmatade enormt mycket lögner och gaslighting. Istället blir det bemött med fientlighet i olika former om man påpekar det. Även hur många inte tänker kritiskt. Detta har många orsaker varför dom är så men vill hålla mig någorlunda kort

Intelligens i all ära, är oftast endast bra för att processa info snabbt men stannar högintelligenta upp och tänker: "Är det här sant? Är där någon sanning alls i detta? Är detta propaganda? Är detta för abstrakt och är det ens nödvändigt att "veta"? Är detta illvillig info av psykopater i ledarpositioner som vill se oss sjuka eller bokstavligt talat döda?" Beror mycket på hur indoktrinerade dom är eller hur stark deras "midwit"-tendenser är.
2025-05-02, 15:31
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etanthegreat
En vanlig sak med människor av ett lägre intellekt, vilket vi ser prov på här hela tiden är att det är personen som måste diskuteras. Så för en del är detta en tråd om

1. Jag är så ensam, har inga vänner

2. Du försöker bara säga hur SMARTTT du är, men jag är smartare

3. VEM TROR DU ATT DU ÄR?!?!?!?!?!?!?

4. JAG TROR SMARTA MÄNNISKOR GÖR SÅHÄRRRRR, GÖR DU SÅHÄÄÄR ANNARS ÄR DU INTE SMART

Det är givetvis ett av skälen varför tråden skapades i första hand. För att illustrera hur svaga de flesta är intellektuellt.

Trådstarten handlar ju lite om politik och samhället också.

Det låter lite som att du vill förändra världen.

Hur skulle världen sett ut om du fick bygga den helt själv?
2025-05-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etanthegreat
Med ett IQ‑resultat som konsekvent placerar mig över 140 har jag konstaterat att min kognitiva verklighet i många avseenden avviker radikalt från majoritetens. Vardagens mest grundläggande problem oavsett om det rör sig om att tolka statistik, navigera sociala regler eller förstå en ny teknologi. Samtidigt ser jag hur de flesta fastnar redan efter ett par hundra ord eller ett enda diagram.

Kognitiv asynkroni – I sociala sammanhang uppstår ett ständigt glapp. Jag vill fortsätta konversationen flera tankeled längre, men märker att andra upplever mitt tempo som överväldigande. För att inte uppfattas som arrogant tvingas jag göra intellektuella avkall—ett slags konstant nedväxling.

Tidens slöseri – Många samhällsprocesser—byråkratins pappersvändande, mötesformen "prata‑för‑pratandets‑skull", politiska debatter—är friktioner som existerar därför att systemet är designat för lägsta gemensamma nämnare. Effekten blir att lösningar som kunde implementeras snabbt dröjer i åratal.

Demokratins paradox ur ett högintellektuellt perspektiv

Demokratin är för många det minst dåliga av alla system, men för mig blottar den en smärtsam sanning: varje röst väger lika. Det betyder att min röst, stödd av ett omfattande faktaunderlag och analytisk förmåga, neutraliseras av en röst som fälls utifrån magkänsla, rubrikläsning eller ren desinformation.

Hur skapas legitim styrning när kunskapsasymmetrin är oöverskådlig?

Jag ser tre huvudproblem:

Komplexitetsklyftan – Politiska beslut om energi‑, klimat‑ eller finanssystem kräver hög abstraktionsförmåga, men väljarbasen möter frågor förenklade till slagord.

Incitament för populism – När fakta är komplicerade men känslor är enkla blir det rationellt för politiker att exploatera affekt i stället för att höja kunskapsnivån.

Likhetsdogmen – Vi har institutionaliserat en idé om att “alla perspektiv är lika mycket värda”, vilket i praktiken likställer evidensbaserad analys med önsketänkande.

Förstår ni hur det är att leva för någon som mig, som konstant måste hantera massa hinder och stopp för att de flesta knappt kan avgöra skillnaden mellan en förolämpning eller ad hom.

Jag förstår dig. Jag är dock sannolikt äldre och har mer perspektiv på livet. Många av problemen du beskriver har inte med kognitiv asynkroni att göra. Det är inte alla som är intresserade av att ta alla tankar flera led längre. Inte ens dem med högre iq än dig. Jag förstår verkligen känslan du har, men alla är inte intresserade, det är inte alltid intellektet som är problemet här.

Långsamheten i samhällsprocesserna som du tar upp har heller inte i allmänhet med intelligens att göra. Det som slöar ner beslutsprocesser är oftast inte att begripa själva sakfrågan så som du verkar beskriva det, utan det är grundläggande meningsskiljaktigheter kring vad som är önskvärt att uppnå. Och även när olika parter är överrens om målet så är de inte överrens om tillvägagångsättet. Det finns nästan alltid flera sätt att uppnå samma mål. Tillvägagångsättet har bieffekter och följdkonsekvenser som skiljer sig. Vilka bieffekter och följdkonsekvenser man kan tänka sig acceptera eller önskar sig uppnå skiljer sig mellan olika personer helt oberoende av intellekt. Det finns folk med högre iq än dig som sannolikt inte håller med dig om mycket. Alla oavsett intellekt lever med dessa förslöande hinder.

Utöver det så kommer du snart inse att intellekt även kan vara en bromskloss. Folk som har mindre komplexa tankar kan ofta vara bättre på att få saker gjorda och komma till skott medans en högintellektuell människa fortfarande velar mellan olika grenar i sin komplexa konsekvensanalys.
Senast redigerad av viruse 2025-05-02 kl. 15:56.
2025-05-02, 16:01
Medlem
Till och med "Sigge" var ju inne på det där med att det enklaste sättet att dölja sina mindervärdskomplex var att tro sig vara förmer än andra....
2025-05-02, 16:34
Medlem
FlyboySevens avatar
Ibland hör man ju talas om att folk som har mindre intelligens kan vara mer lyckliga.

Det stämmer nog.

En människa med mer intelligens kan ju analysera saker och komma fram till om det är bra eller inte att göra vissa saker.

Medan den som har mindre intelligens bara provar.

Ibland blir det fantastiskt och ibland mindre bra.

Men man bara kör på och testar nästa grej hela tiden.

Man får njuta av livet mer kanske på det viset?

Den som analyserar för mycket kanske till slut inte vågar göra någonting.

Och kanske mister att uppleva livet över huvud taget
2025-05-02, 17:47
Moderator
Amirons avatar
Vill TS hålla på att blogga, så finns det bättre plattformar för det än Flashback.

Hänglås på.

//Mod
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in