Citat:
Ursprungligen postat av
Etanthegreat
Med ett IQ‑resultat som konsekvent placerar mig över 140 har jag konstaterat att min kognitiva verklighet i många avseenden avviker radikalt från majoritetens. Vardagens mest grundläggande problem oavsett om det rör sig om att tolka statistik, navigera sociala regler eller förstå en ny teknologi. Samtidigt ser jag hur de flesta fastnar redan efter ett par hundra ord eller ett enda diagram.
Kognitiv asynkroni – I sociala sammanhang uppstår ett ständigt glapp. Jag vill fortsätta konversationen flera tankeled längre, men märker att andra upplever mitt tempo som överväldigande. För att inte uppfattas som arrogant tvingas jag göra intellektuella avkall—ett slags konstant nedväxling.
Tidens slöseri – Många samhällsprocesser—byråkratins pappersvändande, mötesformen "prata‑för‑pratandets‑skull", politiska debatter—är friktioner som existerar därför att systemet är designat för lägsta gemensamma nämnare. Effekten blir att lösningar som kunde implementeras snabbt dröjer i åratal.
Demokratins paradox ur ett högintellektuellt perspektiv
Demokratin är för många det minst dåliga av alla system, men för mig blottar den en smärtsam sanning: varje röst väger lika. Det betyder att min röst, stödd av ett omfattande faktaunderlag och analytisk förmåga, neutraliseras av en röst som fälls utifrån magkänsla, rubrikläsning eller ren desinformation.
Hur skapas legitim styrning när kunskapsasymmetrin är oöverskådlig?
Jag ser tre huvudproblem:
Komplexitetsklyftan – Politiska beslut om energi‑, klimat‑ eller finanssystem kräver hög abstraktionsförmåga, men väljarbasen möter frågor förenklade till slagord.
Incitament för populism – När fakta är komplicerade men känslor är enkla blir det rationellt för politiker att exploatera affekt i stället för att höja kunskapsnivån.
Likhetsdogmen – Vi har institutionaliserat en idé om att “alla perspektiv är lika mycket värda”, vilket i praktiken likställer evidensbaserad analys med önsketänkande.
Förstår ni hur det är att leva för någon som mig, som konstant måste hantera massa hinder och stopp för att de flesta knappt kan avgöra skillnaden mellan en förolämpning eller ad hom.
Hela inlägget är ett bra exempel på hur intelligens är frånkopplat social och känslomässig mognad.
Jag kunde dela många av dina upplevelser och tänka ungefär likadant när jag var yngre. Sedan insåg jag vad källan till det är och hur djupt patetiskt det är och gick från den insikten till ett annat sätt att se på livet och människan.
Hela din gnälliga trådstart handlar om hur synd det är om dig för att du måste anpassa dig efter personer med lägre intelligens än dig sjäv. Jaha, och? Det måste otaliga andra också göra. Om det inte är intelligens är det någon annan förmåga där man överträffar sin omgivning och måste stå ut med att anpassa sig efter medel. Gilla läget, lipsill. Om du nu är så smart kan man ju tycka att du inte borde vara några problem att hitta fungerande förhållningssätt till verkligheten du lever i. Men det gör du inte, utan istället är det verkligheten som är dålig och du som inte blir tillräckligt uppskattad och dig det är synd om. Buhu, varför ska samma regler gälla för dig som alla andra trots att du är mycket smartare än dem, förstår världen inte att du är
speciell?
Intelligens är en abstrakt förmåga som bara är så värdefull som den är användbar. Om du tycker att världen inte ger dig tillräckligt mycket i utbyte mot din intelligens kanske snarare frågan du ska ställa dig är varför du inte lyckats omsätta din intelligens till fler personliga framgångar, t.ex hitta ett socialt sammanhang där du faktiskt trivs istället för att sitta och gnälla på världen på flashback. Det du gör här är ungefär som om du vore två meter lång och hämtade ditt värde från att du i teorin borde kunna bli skitbra på basket, men du sitter i rullstol.