2025-05-01, 18:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Scandic är såsse. Tjänstemän och fotbollslag, taskig frukost och inredningen kan bjuda på en riktig tidsresa till 90-talets konferenser. Undviker som pesten.

Best Western är snäppet bättre men det beror också helt på vilket hotell. För tjänstemän med hotellbudget. Kan ha riktigt bra frukost.

Clarion ingår i Strawberry, alltså Stordalen. Han har bra och dåliga hotell, men generellt har jag varit nöjd med allt utom frukosten som så gott som alltid lämnar något att önska. Med norska mått mätt är frukosten bra och i Norge bor jag enbart på Stordalens hotell. Stort plus är att han alltid bjuder på kaffe, smiter ofta in bara för en kopp när jag är på stan.

Finns det ett Elite så blir det Elite. Klart bäst kedja i Sverige. Inga fotbollslag, gubbar i Blåkläder eller barnfamiljer. Frukostbord värdigt en man. Jämförbart med Hilton internationellt.

Skriver under på det fetade. Ofta ligger de i stadskärnorna. Enda nackdelen brukar vara parkeringsplatser. Men. Kommer man vid 1800 så finns det ofta plats i staden för plåthelvetet.
Citera
2025-05-01, 19:46
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Radison blue är fina o prisvärda
Har inte bott mycket på hotell i Sverige men har erfarenhet av Radison Blue från andra europeiska länder. Har trivts bra när jag bott på dessa men de har en väldigt ojämn prissättning. I vissa städer är de prisvärda och i andra är de svindyra. Finns säkert anledningar till det. Bara något jag reagerat på.

Best Western är ganska bra tycker jag. God frukost.
Citera
2025-05-01, 20:02
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Intressant. Tack. Har Elite högre kvalitet på mycket såsom frukost och pool till exempel?
Poolen har jag faktiskt aldrig testat. Har varit mest på deras hotell när jag har jobbat. Däremot ska de ha en del lyxiga SPAn under varumärket Vana.

Frukosten är lite bättre tycker jag. Beror lite på ställe. Oftast är det mindre barnfamiljer vilket gör atmosfären mer avslappnad.
Citera
2025-05-01, 20:08
Medlem
Vilken kedja har bäst medlemsförmåner då? Stordalens kedja Strawberry försämrade medlemsförmånerna rätt drastiskt nyligen när de införde ”Spenn” , sen är hotellen som ingår i kedjan inget vidare heller. Iallafall inte om man bor i de ”billigare” rummen.

Bodde i ett ”Deluxerum” på Clarion i Stockholm och rummet var på sin höjd standard.

Sover extremt sällan på hotell och blir det något så blir det på Gothia i Göteborg. Är även lätt att komma upp i gratisnätter där.
Citera
2025-05-01, 20:10
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Har inte bott mycket på hotell i Sverige men har erfarenhet av Radison Blue från andra europeiska länder. Har trivts bra när jag bott på dessa men de har en väldigt ojämn prissättning. I vissa städer är de prisvärda och i andra är de svindyra. Finns säkert anledningar till det. Bara något jag reagerat på.

Best Western är ganska bra tycker jag. God frukost.

Intressant med Radisson. De finns på Arlanda oxå såg jag. Vad kännetecknar Radisson?
Citera
2025-05-01, 23:24
Medlem
Choice som nu bytt namn till Strawberry har tre olika klasser av hotell Comfort lägsta klassen , Quality mellanklassen och Choice deras högsta. Hotell varierar vilket är lite av charmen men de varierar också i kvalitet.

Scandic är enligt mig ganska tråkig kedja de är lite som Mac Donalds typ samma meny på varenda hotell i Sverige, inredning som kan vara väldigt lika osv. De var för många år sedan prisvärda men är numera nog dyrast av kedjorna.

Elite är ofta gamla stadshotell, de äger även Bishops arms. Gillar man äldre stil på fastigheter så är detta rätt.

Best Western ofta lite lägre standard än de ovan. De har ett bonusprogram där poängen inte försvinner och att man kan nyttja poängen utomlands. Dock verkar det svårare att tjäna in till frinätter.

First hotel har inte bott ofta på hos dom men min erfarenhet är lägre standard.

Generellt får man bedöma varje enskilt hotell och inte utifrån kedja då det varierar mycket.
Reser man mycket så lär man sig vilka hotell som är bra i många orter och man kikar då även på hotell som inte ingår i någon av ovanstående kedjor.
Av kedjorna bor jag oftast på Choice tycker de är generellt bäst.
Citera
2025-05-02, 05:09
Medlem
Reso !? Finns inte det längre ?
Citera
2025-05-02, 05:13
Medlem
verkar lite tråkigt inom hotell när man läser här. Inge Four seasons, Mandarin oriental osv. Scandic? känns mer som ett motell.
Citera
2025-05-02, 05:44
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Intressant med Radisson. De finns på Arlanda oxå såg jag. Vad kännetecknar Radisson?
Kännetecknar? Ingen aning. Jag kan bara konstatera att jag trivdes bra de gånger jag bodde på radisson.

Sköna sängar, fräscha badrum och framförallt bra temperaturer på rummet. Tycker annars att många hotell är för varma och då sover jag dåligt.
Citera
2025-05-02, 07:56
Medlem
Citat:
Intressant spaning. Varför tror du det är så?
Det kryllar av barnfamiljer på Scandic. Jämt!

Att det kryllar av barnfamiljer på Scandic är ju antagligen för att de är barnvänliga. De har oftast ett lekrum för yngre barn, möjlighet att spela TV-spel, en särskild frukostbuffé för barn, särskilda barnmenyer, pysselgrejer för barn i samband med måltider, en barnklubb med en maskot som går runt och delar ut saker, särskilda välkomstgåvor åt barn m.m. Och det där med connecting rooms är också uppskattat av många barnfamiljer.

Nu har barnen börjat växa upp så det är inte lika viktigt för oss längre, men när vi hade småbarn valde vi alltid Scandic med hänvisning till ovanstående. Delar av det finns säkert även på vissa av de andra kedjornas hotell men mer stabilt på Scandic-hotell.
Citera
2025-05-02, 07:57
Medlem
Undvik Best Western Plus Hotel Kungens Kurva iaf. Nybyggt hotell men under all kritik.
Toalettstolen lossnade från väggen, 36° på rummet, rummen saknade spegel och det hängde ut elkablar från väggarna.

Skulle bo där 3 nätter men blev bara 1 natt. Full betalning tillbaka dock så det var ju bra av dem.
Citera
2025-05-02, 11:21
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Choice som nu bytt namn till Strawberry har tre olika klasser av hotell Comfort lägsta klassen , Quality mellanklassen och Choice deras högsta. Hotell varierar vilket är lite av charmen men de varierar också i kvalitet.

Scandic är enligt mig ganska tråkig kedja de är lite som Mac Donalds typ samma meny på varenda hotell i Sverige, inredning som kan vara väldigt lika osv. De var för många år sedan prisvärda men är numera nog dyrast av kedjorna.

Elite är ofta gamla stadshotell, de äger även Bishops arms. Gillar man äldre stil på fastigheter så är detta rätt.

Best Western ofta lite lägre standard än de ovan. De har ett bonusprogram där poängen inte försvinner och att man kan nyttja poängen utomlands. Dock verkar det svårare att tjäna in till frinätter.

First hotel har inte bott ofta på hos dom men min erfarenhet är lägre standard.

Generellt får man bedöma varje enskilt hotell och inte utifrån kedja då det varierar mycket.
Reser man mycket så lär man sig vilka hotell som är bra i många orter och man kikar då även på hotell som inte ingår i någon av ovanstående kedjor.
Av kedjorna bor jag oftast på Choice tycker de är generellt bäst.

Intressant. Tack för ditt inlägg. Scandic är lägst på min lista då jag bojkottar de sedan en tid tillbaka. Det verkar som att en hel del stämmer på mina åsikter om Scandic dessutom.

Elite och stadshotell är en spännande kombo.

Clarion är i mitt tycke bäst när det kommer till öppen reception. Ofta eller typ alltid är det 24/7 som gäller samt relativt stor lobby.

Best Western har ofta begränsade öppettider och bemanning i receptionerna vilket kan bli lite lurigt.
Senast redigerad av zebra121 2025-05-02 kl. 11:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in