2025-05-01, 16:21
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Scandic är ganska trista när man reser i tjänsten men om man reser med barn så är det riktigt bra i jämförelse med de andra kedjorna. Barn tas inte emot lika bra på Elite, BW eller Clarion och det är som regel enklare att få connecting rooms på Scandic.

Intressant spaning. Varför tror du det är så?
Det kryllar av barnfamiljer på Scandic. Jämt!
Citera
2025-05-01, 16:36
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Och vad är din diagnos då?
Tycker det var en befogad fråga. Vi brukar hamna på Scandic eftersom vi har barn. Brukar bli meckiga bokningar annars. Men någon får gärna tipsa om andra bra familjehotell.

Intressant. Där ser man att Scandic och barnfamiljer går hand i hand. Det är det många som säger.
Citera
2025-05-01, 16:42
Medlem
Jag har bott över hundra nätter på Scandic men de blir bara sämre och sämre för varje år. Höga priser och kassa restauranger.
Jag bestämde mig för att aldrig mer bo på Scandic. I Sverige bor jag ofta på BW nu och i resten av världen blir det Hilton eller Radisson.
Citera
2025-05-01, 16:49
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Jag har bott över hundra nätter på Scandic men de blir bara sämre och sämre för varje år. Höga priser och kassa restauranger.
Jag bestämde mig för att aldrig mer bo på Scandic. I Sverige bor jag ofta på BW nu och i resten av världen blir det Hilton eller Radisson.

Intressant läsning. Hur tycker du BW är?
Citera
2025-05-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Intressant läsning. Hur tycker du BW är?
Jag har bott ett 30-tal nätter på BW de senaste åren och har inte något negativt att säga. Ofta fri parkering och rabatt på maten om man är stamgäst. Inte som Scandic som lägger på 100:- innan de ger en rabatt på 100:-.
Bra frukost, inte något fusk bacon som Scandics hälsokost frukost.
Citera
2025-05-01, 16:57
Medlem
Har bott på de flesta hotell i Sverige och föredrar faktiskt, Elite och kan väl säga såhär att standarden kan variera rejält, men med detta sagt brukar de ha väldigt förmånliga priser för enkelrum där frukost, pol, gym m.m. brukar ingå, däremot är kassaskåpen väldigt opålitliga men så är det på de flesta hotell.
Citera
2025-05-01, 16:59
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Har bott på de flesta hotell i Sverige och föredrar faktiskt, Elite och kan väl säga såhär att standarden kan variera rejält, men med detta sagt brukar de ha väldigt förmånliga priser för enkelrum där frukost, pol, gym m.m. brukar ingå, däremot är kassaskåpen väldigt opålitliga men så är det på de flesta hotell.

Bra där. Intressant inblick om Elite. De gånger jag kikat på deras hemsidan är priserna väldigt bra, det håller jag med dig om.
Citera
2025-05-01, 17:01
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Jag har bott ett 30-tal nätter på BW de senaste åren och har inte något negativt att säga. Ofta fri parkering och rabatt på maten om man är stamgäst. Inte som Scandic som lägger på 100:- innan de ger en rabatt på 100:-.
Bra frukost, inte något fusk bacon som Scandics hälsokost frukost.

Delar helt din åsikt om BW. Rakt igenom.

Clarion/Strawberry har ofta snyggare lounge och lobby, det vill jag inflika.
Citera
2025-05-01, 18:34
Medlem
KillenArCPs avatar
Har bott på Clarion en gång. Inge fel på det hotellet.

Scandic har jag bott några gånger på. Väldigt varierat kvalitet. Ibland totalt skräp och ibland helt okej. Känns som Svenssonhotellet.

Elite har jag bott många gånger på och har en hel del ”connections” där. Elite skiljer sig markant från de andra. Har en del insyn om kedjan. De har bara ett fåtal hotell som är nybyggda. De flesta är uppköpta eller så har man gjort om en byggnad till hotell. Kvaliteten är lite varierande, från bra till mycket bra. Är väl det ”roligaste” hotellet då det inte känns som en Finlandsfärja.
Citera
2025-05-01, 18:41
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Har bott på Clarion en gång. Inge fel på det hotellet.

Scandic har jag bott några gånger på. Väldigt varierat kvalitet. Ibland totalt skräp och ibland helt okej. Känns som Svenssonhotellet.

Elite har jag bott många gånger på och har en hel del ”connections” där. Elite skiljer sig markant från de andra. Har en del insyn om kedjan. De har bara ett fåtal hotell som är nybyggda. De flesta är uppköpta eller så har man gjort om en byggnad till hotell. Kvaliteten är lite varierande, från bra till mycket bra. Är väl det ”roligaste” hotellet då det inte känns som en Finlandsfärja.

Intressant. Tack. Har Elite högre kvalitet på mycket såsom frukost och pool till exempel?
Citera
2025-05-01, 18:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Jag är fascinerad över hotellvärlden men har alltid undrat VAD som skiljer dessa större kedjor från varandra samt om någon hotellkedja styrs kooperativt eller har något knutet till en politisk ådra?

First Hotel är i grunden norskt medan Best Western härstammar från USA. Elite Hotel, Clarion och Scandic kan jag lite för dåligt men min känsla är att Scandic har en "socialdemokratisk aura" över sitt hotell.

Någon eller några som kan redogöra för skillnader, vilka typer av människor som bor på en viss kedja, vad kedjan står för osv?

MVH

Jag kan nog inte svara på din fråga annat än att säga att jag anser att Scandic ligger i lägre mellanskiktet. Men vet du en kedja som ligger ännu lägre? Det är "Quality Hotel"-kedjan. Man tycker ju att namnet talar för att det skulle vara någonting utav kvalité, men det är precis motsatsen faktiskt Jag har haft en ren Fawlty Towers-vistelse på Quality Hotel och jag skämtar inte. Ingenting funkade som förväntat eller som förbokat. Horribelt.
Citera
2025-05-01, 18:53
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag kan nog inte svara på din fråga annat än att säga att jag anser att Scandic ligger i lägre mellanskiktet. Men vet du en kedja som ligger ännu lägre? Det är "Quality Hotel"-kedjan. Man tycker ju att namnet talar för att det skulle vara någonting utav kvalité, men det är precis motsatsen faktiskt Jag har haft en ren Fawlty Towers-vistelse på Quality Hotel och jag skämtar inte. Ingenting funkade som förväntat eller som förbokat. Horribelt.

Det var värst! Och Clarion som har så otroligt många hotell i Sverige. Känns som att det kryllar av dem. Många gånger flera hotell i medelstora städer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in