• 1
  • 2
2025-05-01, 10:20
Medlem
zebra121s avatar
Jag är fascinerad över hotellvärlden men har alltid undrat VAD som skiljer dessa större kedjor från varandra samt om någon hotellkedja styrs kooperativt eller har något knutet till en politisk ådra?

First Hotel är i grunden norskt medan Best Western härstammar från USA. Elite Hotel, Clarion och Scandic kan jag lite för dåligt men min känsla är att Scandic har en "socialdemokratisk aura" över sitt hotell.

Någon eller några som kan redogöra för skillnader, vilka typer av människor som bor på en viss kedja, vad kedjan står för osv?

MVH
Citera
2025-05-01, 10:29
Medlem
Belters avatar
Scandic är gamla Esso motorhotell som låg längs E4:an på 60-70 talet. Svenskt så det förslår men, absolut inte politiskt. Hotell har ingen politisk anknytning eftersom deras uppgift är att tjäna pengar åt sina ägare.

Clarion är Stordalens kedja med familjehotell.
Citera
2025-05-01, 10:34
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Scandic är gamla Esso motorhotell som låg längs E4:an på 60-70 talet. Svenskt så det förslår men, absolut inte politiskt. Hotell har ingen politisk anknytning eftersom deras uppgift är att tjäna pengar åt sina ägare.

Clarion är Stordalens kedja med familjehotell.

Intressant. Tack för svar. Scandic får typ alltid bokningar från idrottslag och större sällskap har jag märkt. Plus att det kryllar av barn på Scandics hotell. Handlar detta om en human prisbild eller är det ändå socialdemokratisk handling som ligger bakom upplägget? Att som Jesus sade: "Låt barnen komma till mig"
Detta måste bero på något.
Citera
2025-05-01, 11:00
Scandic är såsse. Tjänstemän och fotbollslag, taskig frukost och inredningen kan bjuda på en riktig tidsresa till 90-talets konferenser. Undviker som pesten.

Best Western är snäppet bättre men det beror också helt på vilket hotell. För tjänstemän med hotellbudget. Kan ha riktigt bra frukost.

Clarion ingår i Strawberry, alltså Stordalen. Han har bra och dåliga hotell, men generellt har jag varit nöjd med allt utom frukosten som så gott som alltid lämnar något att önska. Med norska mått mätt är frukosten bra och i Norge bor jag enbart på Stordalens hotell. Stort plus är att han alltid bjuder på kaffe, smiter ofta in bara för en kopp när jag är på stan.

Finns det ett Elite så blir det Elite. Klart bäst kedja i Sverige. Inga fotbollslag, gubbar i Blåkläder eller barnfamiljer. Frukostbord värdigt en man. Jämförbart med Hilton internationellt.
Citera
2025-05-01, 11:03
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Scandic är såsse. Tjänstemän och fotbollslag, taskig frukost och inredningen kan bjuda på en riktig tidsresa till 90-talets konferenser. Undviker som pesten.

Best Western är snäppet bättre men det beror också helt på vilket hotell. För tjänstemän med hotellbudget. Kan ha riktigt bra frukost.

Clarion ingår i Strawberry, alltså Stordalen. Han har bra och dåliga hotell, men generellt har jag varit nöjd med allt utom frukosten som så gott som alltid lämnar något att önska. Med norska mått mätt är frukosten bra och i Norge bor jag enbart på Stordalens hotell. Stort plus är att han alltid bjuder på kaffe, smiter ofta in bara för en kopp när jag är på stan.

Finns det ett Elite så blir det Elite. Klart bäst kedja i Sverige. Inga fotbollslag, gubbar i Blåkläder eller barnfamiljer. Frukostbord värdigt en man. Jämförbart med Hilton internationellt.

STORT tack för ditt inlägg. Scandic känns sosse, det skriver jag under på.

Elite, är det en kedja som namnet säger, d.v.s. elitklass?

Vet du något om First Hotel?
Citera
2025-05-01, 11:43
Medlem
HerrKralls avatar
Marriot är kopplat till Mormonerna.
Om du bor på deras hotell så hittar du mormonernas skrifter i nattduksbordet.
Citera
2025-05-01, 12:09
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
STORT tack för ditt inlägg. Scandic känns sosse, det skriver jag under på.

Elite, är det en kedja som namnet säger, d.v.s. elitklass?

Vet du något om First Hotel?
Allt du behöver veta om First Hotel är du ska undvika dom.
Citera
2025-05-01, 12:20
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Allt du behöver veta om First Hotel är du ska undvika dom.

Intressant.....
Citera
2025-05-01, 12:20
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Marriot är kopplat till Mormonerna.
Om du bor på deras hotell så hittar du mormonernas skrifter i nattduksbordet.

Marriot säger du. Finns den kedjan i Sverige alltså?
Citera
2025-05-01, 12:22
Medlem
Belters avatar
Citat:
Men va fan… bor du under sten eller???
Citera
2025-05-01, 12:26
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:

Eftersom du inte vet hur man googlar: https://www.marriott.com/en-us/hotel...7-a979c79310b0

Varsågod.
Citera
2025-05-01, 12:31
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Eftersom du inte vet hur man googlar: https://www.marriott.com/en-us/hotel...7-a979c79310b0

Varsågod.

Det där är ett hotell som endast finns i Stockholm? TS undrade om KEDJOR. Är det där rikstäckande ens?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in