Jag vill byta GPU från min nuvarande Nvidia GPU till en AMD GPU.
Vissa säger att det är ok att ha kvar drivers från bägge tillverkarna, medans andra säger att det kan skapa problem.
Men då jag tittat på olika tutorials om hur man avinstallerar GPU drivers så ser jag alltid några kommentarer under om hur folk fått Blue Screen eller Black Screen / No Display Signal efter att de följt instruktionerna, vilket gör mig väldigt orolig då jag antagligen inte kommer kunna fixa problemet om jag inte kan se nånting.
Från vad jag har lärt mig hittils så är detta vad folk rekommenderar mest i min situation:
1. ) Ladda ner Display Driver Uninstaller (DDU)
2.) Ladda ner drivers till min nya GPU (men installera inte ännu)
3.) Dra ut ethernet kabeln så att windows inte har tillgång till internet o inte kan uppdatera, eftersom den kan installera generic video drivers som kan skapa problem.
4.) Boot into safe mode
5.) Kör Display Driver Uninstaller o välj "Clean and shutdown"
6.) Ta ut min gamla GPU o lägg in den nya
7.) Boot into safe mode igen och installera GPU drivers som jag laddade ner tidigare
8.) Restart PC
Låter det bra, eller finns det något annat jag bör göra?
Det finns också ett alternativ i DDU som heter "Prevent Downloads of Drivers from "Windows Update" when Windows searches for a driver for a device."
Men i videon jag tittade på så sa han att han inte använder detta option "unless I have probblems with this issue". Så jag vet inte om jag bör bocka för detta val.
Det står "Change at your own risk".
Det är denna video jag tänkte följa:
https://www.youtube.com/watch?v=ao32QO2nmOg
Och om jag mot förmodan får black screen o inte ser nånting, vad kan jag göra då?
Går det att komma in i bios o installera om Windows ifall det händer?