• 1
  • 2
2025-05-15, 21:06
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Din första guide är det inget fel på, så när som på att Windows generiska behövs annars har du ingen grafik.
Ok, jag trodde att man hellst ville undvika att dessa generic windows drivers installeras, utifall att det kan bli problem gentemot de andra drivers. Men tror jag missuppfattade där.

Då lär det inte vara så krångligt. Ska se om jag hinner göra det ikväll.
Senast redigerad av Intuitionimpulse 2025-05-15 kl. 21:13.
Citera
2025-05-16, 01:15
Medlem
Ett tips är att du kan normalt inte använda NVidias kontrollpanel efter att du har satt dit AMD GPU-kortet.
Du måste också se till att AMD GPU kontrollpanel installeras korrekt.
Tror den heter AMD Catalyst nånting.

AMDs kontrollpanel tycker jag är bättre när man måste driva flera skärmar.
Del så finns det en guide för flera skärmar i Windows men det är normalt AMDs
guide du ska använda.

Har du tex två skärmar så är det bästa om de är likadana, och helst från samma batch
och kalibrerade ungefär samtidigt.
Annars kan du råka ut för att färgerna skiljer sig åt lite grand vilket kan blli störande
om du bearbetar bilder eller video.
Och lite svårt att få till rätt på manuellt sätt.
Kom ihåg att spara färgprofilerna också.

Kopplar du in TVn via HDMIn så brukar man få gå in i TVns meny och välja inställningar där,
tex om man behöver varm färgton om du vill titta på filmer.

Sedan betyder det också en del hur ditt arbetsrum/kontor ser ut.
Med bra belysning från taket, dagsljus från fönstret mm,
och bekvämt avstånd från skärmarna för ögonens skull .

Speciella optikerutprovade "terminalglasögon" kan vara riktigt skönt för ögonen att
bilderna blir vilsamma att titta på. Tänk på att
välja glasögon efter ditt normala skärmavstånd.

Ett bra trick brukar vara att ställa ner ljusstyrkan lite grand, det gör det vilsammare
för ögonen. Och man blir inte lika trött i huvudet.
Om du bara mest läser svart text mot vit bakgrund, tex mejl.

Spelar du så kan du istället behöva full ljusstyrka.

Du kan också höja eller sänka skärmen lite grand under arbetspasset så att du inte
får nackspärr typ ? Alltså viktigt att undvika "gamnacke".

Och man kan tex höja skrivbordet en stund så man kan jobba stående, så att ryggen rätar ut sig.

OBS: Windows är dock lurigt att det brukar spara en "skuggkopia" av de gamla NVidia drivers ändå, hur du än gör.
De generiska drivers måste du ha annars finns stor risk att inte få någon bild alls,
under installationsprocessen.

Men det sköter Windows om självt.
Senast redigerad av DrSvenne 2025-05-16 kl. 01:39.
Citera
2025-05-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionimpulse
Ok, jag trodde att man hellst ville undvika att dessa generic windows drivers installeras, utifall att det kan bli problem gentemot de andra drivers. Men tror jag missuppfattade där.

Då lär det inte vara så krångligt. Ska se om jag hinner göra det ikväll.
Hur gick det för dig?

Instruktionerna i trådstarten är helt enligt praxis, men det är inget måste att installera de nya drivisarna i felsäkert läge, utan det fungerar utmärkt att installera efter en vanlig start.
Citera
2025-05-16, 23:13
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ett tips är att du kan normalt inte använda NVidias kontrollpanel efter att du har satt dit AMD GPU-kortet.
Du måste också se till att AMD GPU kontrollpanel installeras korrekt.
Tror den heter AMD Catalyst nånting.

AMDs kontrollpanel tycker jag är bättre när man måste driva flera skärmar.
Del så finns det en guide för flera skärmar i Windows men det är normalt AMDs
guide du ska använda.

Har du tex två skärmar så är det bästa om de är likadana, och helst från samma batch
och kalibrerade ungefär samtidigt.
Annars kan du råka ut för att färgerna skiljer sig åt lite grand vilket kan blli störande
om du bearbetar bilder eller video.
Och lite svårt att få till rätt på manuellt sätt.
Kom ihåg att spara färgprofilerna också.

Kopplar du in TVn via HDMIn så brukar man få gå in i TVns meny och välja inställningar där,
tex om man behöver varm färgton om du vill titta på filmer.

Sedan betyder det också en del hur ditt arbetsrum/kontor ser ut.
Med bra belysning från taket, dagsljus från fönstret mm,
och bekvämt avstånd från skärmarna för ögonens skull .

Speciella optikerutprovade "terminalglasögon" kan vara riktigt skönt för ögonen att
bilderna blir vilsamma att titta på. Tänk på att
välja glasögon efter ditt normala skärmavstånd.

Ett bra trick brukar vara att ställa ner ljusstyrkan lite grand, det gör det vilsammare
för ögonen. Och man blir inte lika trött i huvudet.
Om du bara mest läser svart text mot vit bakgrund, tex mejl.

Spelar du så kan du istället behöva full ljusstyrka.

Du kan också höja eller sänka skärmen lite grand under arbetspasset så att du inte
får nackspärr typ ? Alltså viktigt att undvika "gamnacke".

Och man kan tex höja skrivbordet en stund så man kan jobba stående, så att ryggen rätar ut sig.

OBS: Windows är dock lurigt att det brukar spara en "skuggkopia" av de gamla NVidia drivers ändå, hur du än gör.
De generiska drivers måste du ha annars finns stor risk att inte få någon bild alls,
under installationsprocessen.

Men det sköter Windows om självt.
Oh, har inte hört talas om Catalyst, utan fick i stället programmet Adrenalin instalerad samtidigt som jag installerade AMD drivern. Jag ska kolla upp hur Catalyst skiljer sig. Thanks.

Och yeah, jag missförstod biten angående generic drivers och fick för mig att vissa åtgärder var för att förhindra att dessa skulle installeras. Men nu förstår jag att de behövs och att de vanligtvis inte blir konflikt mellan dom och AMD/NVIDIA drivers.

Citat:
Ursprungligen postat av tottootoot
Hur gick det för dig?

Instruktionerna i trådstarten är helt enligt praxis, men det är inget måste att installera de nya drivisarna i felsäkert läge, utan det fungerar utmärkt att installera efter en vanlig start.
Det gick jätte bra.
Däremot valde jag alternativet "Clean and shut down" så jag kunde byta GPU innan datorn slogs på igen efter borttagningen av drivers, men det gick bra. Det fanns video signal hela tiden, so det var inga problem att installera AMD drivers.

Jag hade ett problem med mina NVIDIA drivers som crashade Overwatch 2. (Problemen började så fort jag instalerade dom) Försökte nergradera till äldre versioner men det hjälpte inte.

Men nu när jag testade spelet med AMD GPU'n så händer inte detta längre. Allt verkar funka som förväntat.

Så nu när jag lärt mig hur man gör detta så planerar jag att göra det en gång till på en annan dator.
Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2025-05-17, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionimpulse
Oh, har inte hört talas om Catalyst, utan fick i stället programmet Adrenalin instalerad samtidigt som jag installerade AMD drivern. Jag ska kolla upp hur Catalyst skiljer sig. Thanks.

Och yeah, jag missförstod biten angående generic drivers och fick för mig att vissa åtgärder var för att förhindra att dessa skulle installeras. Men nu förstår jag att de behövs och att de vanligtvis inte blir konflikt mellan dom och AMD/NVIDIA drivers.

Det gick jätte bra.
Däremot valde jag alternativet "Clean and shut down" så jag kunde byta GPU innan datorn slogs på igen efter borttagningen av drivers, men det gick bra. Det fanns video signal hela tiden, so det var inga problem att installera AMD drivers.

Jag hade ett problem med mina NVIDIA drivers som crashade Overwatch 2. (Problemen började så fort jag instalerade dom) Försökte nergradera till äldre versioner men det hjälpte inte.

Men nu när jag testade spelet med AMD GPU'n så händer inte detta längre. Allt verkar funka som förväntat.

Så nu när jag lärt mig hur man gör detta så planerar jag att göra det en gång till på en annan dator.
Tack så mycket för hjälpen!

Ajdå, missade detta, Adrenalin är alltså efterföljaren till Catalyst.
Så de är samma program.
Senildement man är ju
Det nya med Adrenalin är att den ska lira ihop med nyare AMD Ryzen CPUs + AMD GPUs i samma programsvit.

Catalyst är det gamla namnet men det ser inte ut att ligga kvar på
AMDs hemsida för nedladdning längre.

Jo, när man kollar med Google så dyker den upp,
tex Google "amd catalyst download".

Sista versionen verkar ha varit 15.7.1
Och en beta som hette 15.11.1
Bägge för Win10/11 64 bit

Men det är inaktuellt nu, det är Adrenalin du ska använda.

NVIDIA har mycket riktigt problem med sina drivers ibland. De har tydligen flera utvecklingsteam
och därför har versionshanteringen blivit som ett vildvuxet träd.

Bra att det löste sig där.
Senast redigerad av DrSvenne 2025-05-17 kl. 00:38.
Citera
2025-05-19, 02:00
Medlem
Glömde länkarna till senaste AMD Catalyst

Version 15.7.1
https://www.amd.com/en/resources/sup...IN-15-7-1.html

Beta versionen 15.11.1
https://www.amd.com/en/resources/sup...ase-notes.html

Dessa är alltså outdated och ni som har nyare GPUer ska tydligen använda Adrenalin som
är en mera kompetent grafikmotor för modernare grafikkort.

Jag har faktiskt minnesanteckningar av att ha byggt ihop en AMD Ryzen, en tidig Ryzen med två grafikkort.

Ett NVIDIA och ett AMD Radeon. Kluddigt att få det att lira ihop med flera skärmar.
Men det gick till slut. Trots bägge kontrollpanelerna en från NVIDIA
och den andra AMD Catalyst.

Detta troligen tack vare att jag också laddade hem VLC Media Player som har mängder
med plugins och codecs som får det att lira ihop okej.

VLC verkar kunna få till det bra, att skalning och kodning/avkodning av många filformat fungerar
helt utan problem och en seamless, sömlöst upplevelse.

VLC verkar också behövas om du använder någon virtualiseringsprogramvara, tex
Virtual Box och/eller liknande.

Lyckades till och med få en gammal Windows 7 Pro licens, att fungera finfint
på den kärran.

Detta inlägg ska inte ses som att det ska gå att få NVIDIA och AMD GPU att lira ihop.
Det är inte att rekommendera.

En person som i alla fall fick liknande problem var kaptenen Zaharie Shah på det ödesmättade flygplanet MH370 som störtade i den Indiska Oceanen år 2014.

Kapten Zaharie hade visst byggt en flygsimulator och också monterat flera grafikkort i sin PC en stationär PC med prestanda i toppklass.

Pga kollision mellan drivrutinerna så startade ibland inte simulatorn som den skulle. Han tycks ha
ägnat mycket tid (fritiden) åt att felsöka denna PC.
Citera
2025-05-20, 16:49
Medlem
Här körde jag en enkel Google-sökning om den skugg-katalog i Windows som
sparar i stort sett alla NVidia drivers som man någonsin har laddat in i datorn:

https://www.google.com/search?q=SHAD...+IN+WINDOWS+10

Inte helt oväntat så tar de upp massor av utrymme, 10 GB är alltså inte
helt ovanligt.
Tydligen finns det många andra drivers som också lagras på samma sätt.

Sökningen ger den här värdefulla länken:
https://answers.microsoft.com/en-us/...b-624c038b98fc

Alltså att paketet PnPutil, programmet PnPUtil.exe som är ett verktyg för att radera dessa skuggkopior.
Men tänk på att det blir en ganska arbetsam uppgift.

I länken rekommenderas WinDirStat programmet som visar hårddiskens innehåll i träd-form och man får också en uppfattning om hur mycket utrymme som varje katalog tar upp.

Proffsen som måste ha allt, brukar istället ladda hem det så kallade CUDA-paketet,
som innehåller massor av funktionalitet för NVidias grafikkort.
Det tar dock upp hela drygt 3 GB i komprimerad form.
Och har troligen också en större samling av användbara drivers.

Det verkar inte finnas något bra sätt att bli av med dessa drivers helt, annat att blåsa
rent datorn helt med formattering och installation från scratch.
Ska man göra det så brukar jag se till att datorn inte har någon
nätverksuppkoppling alls, annars så kan Windows envisas med att hämta
från Windows Update och då tar det evigheter att installera kärran.

Bättre att slutföra installationen från boot-enheten (USB), och när allt är klart,
koppla upp sig och hämta uppdateringar. Ta bara några i taget åt gången.
Så blir man garanterat inte sittande med en dator som bara står och tuggar i
två-tre dygn.

De generiska drivers följer alltid med, och ingår per default (= förutbestämt) i Windows installationen.
Dessa behöver man sällan kludda med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in