Citat:
Ursprungligen postat av
Jilin
Invandrarna kanske har en annan syn på vad kriminalitet är.
Är själv uppvuxen med många utlänningar under 90-talet och början av 2000-talet. Dessa jag vuxit upp har haft akademiska som icke akademiska föräldrar. En sak som dessa haft som en gemensam nämnare är att deras pappor suttit höga krav på sina barn, vilket resulterat i att alla deras barn idag sitter på höga inkomster. En av dessa föräldrar var en somalisk pappa, vars alla hans 7 barn blivit alltifrån ingenjör, sjuksköterska och läkare. Det säger väl allt.
Jag kunde tycka att vissa av föräldrarna var extremt hårda, där barnen blev tvingade att plugga 2h hemma efter skolan och att barnen blev tvungna att läsa många böcker under sommarloven. Ser jag tillbaka idag tycker jag att det är/var en utmärkt ide. Det är en lärdom jag kommer ha med mig i min uppfostran. Dessa föräldrar pushade även mig att göra bättre i skolan. Det fanns gemenskap där och alla föräldrar hade samma mål med sina barn. Barnen blev pushade i varje hushåll.
Jag vill även tillägga att dessa föräldrar kom till Sverige i slutet av 80-talet. Den enda vars föräldrar kom under 90-talet kom från Latinamerikanska. Alla växte upp i mindre stad.
Vad har detta eventuellt att göra med denna tråd? Mycket tyder på att föräldrarna till dessa barn bär på trauma, kan ha kommit på 90-talet eller början av 2000-talet. De har upplevt ett och annat i sina forna hemländer. De har eventuellt inte bearbetat sin trauma. Det är skam att gå till psykolog och söka hjälp. De kan brista i det svenska språket. De har valt att bosätta sig ett problematiskt områden. Det är många faktorer som ligger bakom varför barn hamnar där dem hamnar.