2025-05-04, 14:25
Medlem
BombaySaphires avatar
Nu talar även Omars familj ut i Expressen. Omar var enligt dem helt oskyldig, fin snäll kille som inte hade något att göra med gängkriminalitet.

Häromdagen talade fotbollskillens familj också ut i kvällspressen. Även han var enligt familjen oskyldig, fin snäll kille, utan kopplingar till gängkriminalitet.

Vi ha alltså två heeeeelt oskyldiga dödsoffer i det här fallet. Om man ska tro deras familjer.
Senast redigerad av BombaySaphire 2025-05-04 kl. 14:39.
Citera
2025-05-04, 14:44
Medlem
Vi sitter knappt på någon som helst information. Kan vi snälla sluta sätta i fråga vad familjerna till dessa barn säger i media? Vi pratar om utländska söner, där föräldrarna inte är lika hårda i sin uppfostran som med döttrar. Klart att dessa kunnat lurat skjortan av sina föräldrar. Ingen av dessa verkar heller ha frånvarande pappor.

Låt oss snälla hålla fokus på vad som föranlett till deras död. Det borde väl vara viktigare än att ifrågasätta vad föräldrarna sagt/säger i media. Låt oss hålla dessa föräldrar utanför. Vilken förälder som helst hade nog sagt samma sak i media svensk som utlänning. Snälla håll familjerna utanför detta.
Citera
2025-05-04, 14:46
Medlem
BombaySaphires avatar
Det är ett jävla problem att så många av dessa invandrarfamiljer, dvs föräldrarna, inte förstår att deras barn för dem bakom ljuset. De fattar inte att deras söner är kriminella, eller springpojkar åt kriminella.

Föräldrarna verkar på allvar tro att deras barn är helt oskyldiga. Det är skrämmande och skrattretande på samma gång.
Citera
2025-05-04, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Magert om GM som nu är häktad. Från Södertälje, svensk-syrian. Vad vet vi mer?

Svensk-Svensk
Citera
2025-05-04, 14:50
Medlem
Jilins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det är ett jävla problem att så många av dessa invandrarfamiljer, dvs föräldrarna, inte förstår att deras barn för dem bakom ljuset. De fattar inte att deras söner är kriminella, eller springpojkar åt kriminella.

Föräldrarna verkar på allvar tro att deras barn är helt oskyldiga. Det är skrämmande och skrattretande på samma gång.
Invandrarna kanske har en annan syn på vad kriminalitet är.
Citera
2025-05-04, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMacak
Enligt gatans reporter så var både O*mar och A*ham inblandade i planeringen av ett mord och då är dom inte så oskyldiga som framhävs i diverse media, stämmer detta?
Källa? Intressant OM det stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Detta tror inte jag stämmer ang A*ham känner mig 99,9 % säker på att han inte är inblandad utan han skulle gå och klippa håret och var på fel plats vid fel tillfälle.
O*mar däremot har själv berättat för flera vänner att han har ett pris på sitt huvud (...)
Källa? Intressant isf!

Vilket kompisgäng:
BO1 - AA15 - MÖRDAD
BO2 - OJ16 - MÖRDAD, hade pris på sitt huvud (enl egen utsaga?)
BO3 - MM20 - MÖRDAD, måltavla, hotbild från bl a Rumbanätverket
BO4 - OKÄND* - ÖVERLEVT
BO5 - OKÄND** - ÖVERLEVT
* attakerad utomhus, sprang in och gömde sig på toaletten (ev tidigare MGM AA16)
** attakerad utomhus, sprang iväg (ev "släkting till Knogis" eller annan "måltavla")
AA16 ska ha mordhotats strax innan skjutningen (enl sin familj?)
Citera
2025-05-04, 15:12
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klutz99
Kolla in Omars farsa och brorsors brottsregister så ser ni vad det är som inte stämmer

Det är inte Omars pappa och bror som förekommer på lexbase och krimfup. Det är personer med deras efternamn i Uppsala. Om Omar är näst äldst (?) är ingen äldre bror hemifrånflyttad.

Jag utgår från den mest säkra tjänsten online, ratsit.se. Där finns Omars pappa, mamma och en storebror skrivna med Omar. Notera att pappan heter/stavar Ismai* och är född 7607. Den dömde med samma efternamn heter/stavar Esmae* och har födelsedag 7604. (l)

Jag har ingen aning om familjen men det börjar bli en trådsanning att de manliga i den är dömd för brott. Presentera gärna källa som t ex målnummer.
Citera
2025-05-04, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ni förstår väl att den som gömde sig på sin toaletten är frisören? Precis som den vid skolskjutningen i Örebro överlevde han. De tre som var inne i salongen hade ingen chans att komma undan. Den som tog sig därifrån överlevde också och var tilltänkt BO4.
Kan inte uteslutas men konstigt isf med de specifika uppgifterna från SVT?
Citat:
Ursprungligen postat av Abebakulf
Frisören är sjukskriven enligt tidigare skribent. Han ska ha sett hur dessa mördades inför honom. Hur har han då varit inlåst på toaletten?
Har missat detta, står det att frisören (en frisör?) bevittnade morden på FB? Eller var? Men, även om frisören varit inlåst på toaletten (vilket jag inte säger att han var) utesluter det väl inte att han skulle kunna vara i behov av sjukskrivning efter det inträffade. Eller?
Senast redigerad av 163-127-123-aka-1 2025-05-04 kl. 15:24.
Citera
2025-05-04, 15:23
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
När man googlar framtidsblomma kommer menar du framtida blomma upp, plus SVT-artikeln. Är det ett uttryck som är vanligt förekommande i ökenlandet Somalia? Pappan kan ju inte inse hur provocerande han uttrycker sig.

Förmodligen någon halv direktöversättning från somaliska eller arabiska eller liknande likt många andra avskyvärda nyord i det här landet. Det är inte ord från det svenska språket åtminstone. Finns många andra där man direkt kan misstänka detta.
Citera
2025-05-04, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jilin
Invandrarna kanske har en annan syn på vad kriminalitet är.

Är själv uppvuxen med många utlänningar under 90-talet och början av 2000-talet. Dessa jag vuxit upp har haft akademiska som icke akademiska föräldrar. En sak som dessa haft som en gemensam nämnare är att deras pappor suttit höga krav på sina barn, vilket resulterat i att alla deras barn idag sitter på höga inkomster. En av dessa föräldrar var en somalisk pappa, vars alla hans 7 barn blivit alltifrån ingenjör, sjuksköterska och läkare. Det säger väl allt.

Jag kunde tycka att vissa av föräldrarna var extremt hårda, där barnen blev tvingade att plugga 2h hemma efter skolan och att barnen blev tvungna att läsa många böcker under sommarloven. Ser jag tillbaka idag tycker jag att det är/var en utmärkt ide. Det är en lärdom jag kommer ha med mig i min uppfostran. Dessa föräldrar pushade även mig att göra bättre i skolan. Det fanns gemenskap där och alla föräldrar hade samma mål med sina barn. Barnen blev pushade i varje hushåll.

Jag vill även tillägga att dessa föräldrar kom till Sverige i slutet av 80-talet. Den enda vars föräldrar kom under 90-talet kom från Latinamerikanska. Alla växte upp i mindre stad.

Vad har detta eventuellt att göra med denna tråd? Mycket tyder på att föräldrarna till dessa barn bär på trauma, kan ha kommit på 90-talet eller början av 2000-talet. De har upplevt ett och annat i sina forna hemländer. De har eventuellt inte bearbetat sin trauma. Det är skam att gå till psykolog och söka hjälp. De kan brista i det svenska språket. De har valt att bosätta sig ett problematiskt områden. Det är många faktorer som ligger bakom varför barn hamnar där dem hamnar.
Citera
2025-05-04, 15:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Nu talar även Omars familj ut i Expressen. Omar var enligt dem helt oskyldig, fin snäll kille som inte hade något att göra med gängkriminalitet.

Häromdagen talade fotbollskillens familj också ut i kvällspressen. Även han var enligt familjen oskyldig, fin snäll kille, utan kopplingar till gängkriminalitet.

Vi ha alltså två heeeeelt oskyldiga dödsoffer i det här fallet. Om man ska tro deras familjer.

Det rättfärdigar inte mord.
https://www.expressen.se/nyheter/bul...rippelmordare/
Citera
2025-05-04, 15:28
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abebakulf
Vi sitter knappt på någon som helst information. Kan vi snälla sluta sätta i fråga vad familjerna till dessa barn säger i media? Vi pratar om utländska söner, där föräldrarna inte är lika hårda i sin uppfostran som med döttrar. Klart att dessa kunnat lurat skjortan av sina föräldrar. Ingen av dessa verkar heller ha frånvarande pappor.

Låt oss snälla hålla fokus på vad som föranlett till deras död. Det borde väl vara viktigare än att ifrågasätta vad föräldrarna sagt/säger i media. Låt oss hålla dessa föräldrar utanför. Vilken förälder som helst hade nog sagt samma sak i media svensk som utlänning. Snälla håll familjerna utanför detta.

Det kan man ju inte veta, men om det är som standardfallen så har dom hanterat/sålt knark, hanterat vapen, beblandat sig med kriminella och medföljande påtryckningar och utpressning. Det är vad det brukar handla om. Eller att någon tittat på någon tjej från en annan familj eller är skyldig någon hundra spänn och liknande. Dom kan ha gett sig på fel person att slå eller råna, någon som har en nära som vill och kan hämnas. Hot mot dom eller att dom planerat brott mot någon annan. Det kan vara vad som helst av sådant.
Senast redigerad av Krimkoll 2025-05-04 kl. 15:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in