2025-04-29, 21:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeromoral
30,000 man kommer från Engelskans "man" som betyder människor, som i "man-made". Hade de indikerat på män så hade de sagt 30,000 män.

Jag förstår att detta är en troll-tråd men ändå roligt att kontra. Vill man bli kränkt så kan man bli det överallt, oj nu skrev jag man igen.

Det är tom äldre än så då det kommer från det fornnordiska manu, vilket betyder människa/person.
Citera
2025-04-29, 22:52
Medlem
ekerilars avatar
"Man" kan även ha betydelsen människa. Riksdagsman, justeringsman eller ämbetsman som exempel.
Citera
2025-04-30, 09:45
Medlem
visst är uttrycket omordernt, men det skulle nog inte fungera att ändra uttrycket idag.
Citera
2025-04-30, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
"Man" kan även ha betydelsen människa. Riksdagsman, justeringsman eller ämbetsman som exempel.

Riksdagen säger riksdagsledamöter. En kan säga justeringsperson och ämbetsperson istället för att undvika att folk blir kränkta.
Citera
2025-04-30, 16:34
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litensmet
Var på stan idag och råkade höra något som gjorde mig fruktansvärt kränkt. Det är ju valborg imorgon som ni kanske visste och då höll de på att göra i ordning parken inför valborgsfirandet. Såklart så var det uteslutande vita män som höll på och då sa den ena till den andra "Ja, det blir väl ca 30.000 man, höhö". MAN? Vadå MAN? Varför använda ett uttryck som syftar på ett bestämt kön? Genom att säga man ignorerar man att det kommer att vara även kvinnor, intersexuella och icke-binära i parken. Varför inte istället använda det könsneutrala uttrycket "personer"? Det är ju ändå kommunen som arrangerar firandet och då borde man väl ge intryck för att man står för allas lika värde och inte bara mäns.

Hur tänker folk?
Därför att MAN gör så på svenska?

Vad tycker du om engelskans ord Woman? Man med sköte.
Citera
2025-04-30, 16:35
Medlem
Undersköterska , sjuksköterska kan vara en man .
Citera
2025-04-30, 16:37
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Riksdagen säger riksdagsledamöter. En kan säga justeringsperson och ämbetsperson istället för att undvika att folk blir kränkta.
Enklast är väl att MAN slutar bli kränkt när det inte finns en kränkning?

Påminner om vår banan-minister. Hon hade själv hittat på att bananer var farliga. Därför fick MAN inte visa eller köpa bananer till henne det vore kränkande. Det enklaste vore annars om MAN lärde sig äta bananer. MAN har slutat nu, vår banan-Fia.
Citera
2025-05-03, 01:35
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Var på stan idag och råkade höra något som gjorde mig fruktansvärt kränkt. Det är ju valborg imorgon som ni kanske visste och då höll de på att göra i ordning parken inför valborgsfirandet. Såklart så var det uteslutande vita män som höll på och då sa den ena till den andra "Ja, det blir väl ca 30.000 man, höhö". MAN? Vadå MAN? Varför använda ett uttryck som syftar på ett bestämt kön? Genom att säga man ignorerar man att det kommer att vara även kvinnor, intersexuella och icke-binära i parken. Varför inte istället använda det könsneutrala uttrycket "personer"? Det är ju ändå kommunen som arrangerar firandet och då borde man väl ge intryck för att man står för allas lika värde och inte bara mäns.

Hur tänker folk?
Ordet MANNAgryn och meningen ”det regnar MANNA från himlen” kan inte vara kränkande. De smakar ju så gott samt låter smaskens i KVINNOöron.

KVINNAgryn och meningen ”det regnar KVINNA från himlen” låter också mums, fast i MANNAöron.

Värt att veta är att ordet ”MANNA” kommer från hebreiskans mān, som i Bibeln uttrycker förvåning - ”vad är det?

MAN? Vadå MAN? Där ser MAN, vad förvånad MAN kan bli!
Citera
2025-05-04, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Därför att MAN gör så på svenska?

Vad tycker du om engelskans ord Woman? Man med sköte.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Enklast är väl att MAN slutar bli kränkt när det inte finns en kränkning?

Påminner om vår banan-minister. Hon hade själv hittat på att bananer var farliga. Därför fick MAN inte visa eller köpa bananer till henne det vore kränkande. Det enklaste vore annars om MAN lärde sig äta bananer. MAN har slutat nu, vår banan-Fia.

Det finns en kränkning. En ska säga en.
Citera
2025-05-05, 15:11
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Det finns en kränkning. En ska säga en.
Nej, det är inte en kränkning att bli kallad (det neutrala ordet) "man".

Däremot är det en kränkning om MAN talar om för andra att MAN inte får använda ordet "man". Det får MAN visst.
Citera
2025-05-05, 15:25
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeromoral
30,000 man kommer från Engelskans "man" som betyder människor, som i "man-made". Hade de indikerat på män så hade de sagt 30,000 män.

Jag förstår att detta är en troll-tråd men ändå roligt att kontra. Vill man bli kränkt så kan man bli det överallt, oj nu skrev jag man igen.

Engelskans "man" skulle väl hellre översättas med "människan" (mänskligheten).

Jag tror inte vi har fått ordet man via engelskan iofs.
Citera
2025-05-08, 17:20
Medlem
J.H.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Man får tro vad man vill.
Det är bara så man säger
Jag pratar inte om män nu hoppas jag

Mannar
300 män.

Bara för det är snabbare än personer

I båda fallen handlar det om manskap. Dvs både soldater och trossen, där den senare även innefattade kvinnor och ibland även barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in